Hej
Jeg kender den situation, men fra den anden side.
Min farmor snakkede hele min barndom på den måde om min mor - Det værste tilfælde var, da jeg var ca 13 år og på besøg hos hende en weekend alene, hvor hun brugte hen ved tre timer en aften på en lang enetale om, hvilket dårligt menneske, min mor er, og en opremsning af alle de gale ting, hun syntes, min mor havde gjort de sidste 20 år. Hvis hele familien var sammen var der gerne en meget dårlig stemning, min mor følte sig presset og var i dårlig humør, min farmor kom med spydige bemærkninger om alt, hun gjorde, og min far trak sig gerne væk og gik i haven eller noget, og så kom jeg så i klemme mellem mennesker, som jeg i udgangspunktet var glad for. Da jeg var lille, elskede jeg, når hun kom på besøg, men så snart, jeg var gammel nok til at forstå, hvad som egentlig blev sagt og betydningen af spydighederne mm, så blev det den rene tortur.
Jeg endte med at få et meget anstrengt forhold til damen for at sige det mildt. Jeg besøgte hende kun af pligt, snakkede hende efter munden og hele vores forhold blev ødelagt. Det skal lige siges, at der intet reelt var i det. Min mor har aldrig behandlet hende dårlig, snydt hende eller andet.
Selvom dine børn er glade for at være sammen med hende, så tror jeg, det er nu, du skal handle. Personlig ville jeg have sat foden ned og reduceret samværet til at være, når alle er til stede ved større familiesammenkomster og lignende, og prøv at så få din far på banen. Han har vel også en interesse af, at de har et godt forhold til sin datter og sine svigerbørn. Hver gang, hun kommer med en uacceptabel bemærkning til børnene, må hun modsiges (gerne med humor eller i en munter tone) - også gerne af andre end dig, f eks din far. Hun er nødt til at se, at hun ikke har omverdnen med sig i dette, og at hun bryder reglerne for god opførsel. Det var i hvert fald det eneste, som lod til at kunne stoppe min farmor. Sålænge min farfar levede, holdt han hende i skak det meste af tiden, men da han døde, forsvandt bremseklodsen, og hun blev helt uudholdelig at være sammen med.
- du er virkelig i en grim klemme. Jeg håber, du finder støtte i familien, så du slipper at stå alene med det. Jeg synes uanset, at du ikke skal have dårlig samvittighed for at stoppe hendes alenesamvær med børnene. Nu ved jeg ikke, hvor gamle dine børn er, er de store nok er ærlighed sikkert en god ting. De forstår jo, hvad hun siger til dem, og vil også kunne forstå, at det ikke er ok opførsel. Hvis de er små, er det måske smartere bare at sige, at det passer lidt dårligt, eller at mormor har nogle ting, hun skal tænke på, så der går lidt tid, før I ses igen, f eks.