Børn i institution i ferien - Nej!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.590 visninger
110 svar
201 synes godt om
15. juli 2013

Rødhætte

Nu må jeg altså slå fast (efter diverse debatter i medierne). Jeg fatter simpelthen ikke forældre der sender deres børn afsted i institution i deres ferie! Mange kommer med kommentar "vi kan ikke underholde dem", " børn har godt af at brænde krudt af". Jamen helt ærligt hvad får man børn for hvis man ikke vil være sammen med dem?

Jeg har selvfølgelig forståelse for de forældre som har speciele problemstillinger eller lign. Enlige forældre kan selvfølgelig også få brug for lidt dage for sig selv, men overordnet har jeg svært ved at forstå den.

p.s Er godt klar over min mening er ret stærk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juli 2013

Nadia&Daniel

Rødhætte skriver:

Nu må jeg altså slå fast (efter diverse debatter i medierne). Jeg fatter simpelthen ikke forældre der sender deres børn afsted i institution i deres ferie! Mange kommer med kommentar "vi kan ikke underholde dem", " børn har godt af at brænde krudt af". Jamen helt ærligt hvad får man børn for hvis man ikke vil være sammen med dem?

Jeg har selvfølgelig forståelse for de forældre som har speciele problemstillinger eller lign. Enlige forældre kan selvfølgelig også få brug for lidt dage for sig selv, men overordnet har jeg svært ved at forstå den.

Har fuld forståelse for din tråd 

Jeg har dog valgt at min datter skal starte i børnehave i min sidste ferieuge (hun har holdt 2 ugers ferie) - så der er ro og mulighed for at hente tidlig, nu når det hele er nyt for hende.. Men hey, det er jo heller ikke helt det din tråd handler om  

Anmeld

15. juli 2013

Chili

Rødhætte skriver:

Jeg er enig med dig! Synes det er helt åndssvagt..
Mine forældre holdte nogle gange ferie forskudt (1 i vinterferien og 1 i efterårsferien, sammen sommer og jul) så vi kunne få mest ferie, og det var så skønt!

Anmeld

15. juli 2013

Fenja09

Rødhætte skriver:

Jeg synes også det er mærkeligt, men folk har jo forskellige årsager til at vælge som de gør. Dog synes jeg det er rigtig synd for de 3 % af børn som overhovedet ingen ferie har sammen med deres forældre.

Om ikke andet kunne man så ikke sende sine børn en tur op til bedsteforældrene, mens man nyder lidt dage for sig selv eller sammen med partneren.

Men synes heller ikke at man skal dømme folk uden at vide hvad der ligger til grund for deres valg. Der kan jo være utallige årsager til det, så må man bare håbe at det ikke er de samme børn hvert år der er med i statistikken.  

/Fenja

Anmeld

15. juli 2013

Kamulla

forstår det heller ikke... nu har jeg LAAAANNNGGG sommerferie, og vi har lige holdt 3 uger sammen... jeg ahr ferie til slut august, men her mener jeg så at han godt må komme i bh... han har ferie igen i uge 31, og holder fridage når jeg finder på noget at lave ellers korte dage... de forældre der kun har deres 2-3 ugers sommerferie forstår jeg ikke man ikke bruger sammen med børnene...

og jeg er 11000% alene med min søn

Anmeld

15. juli 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

De forældre der slet ikke giver deres børn ferie er nok forældre der af en eller anden årsag ikke har overskuddet.

Jeg har lige skrevet en opgave omkring børns opvækstvilkår, hvor sfi havde lavet nogle undersøgelser. Her viste undersøgelserne at børn klarede sig bedre af at være i daginstitution end med forældre der reelt ikke havde overskud til dem. Det er ikke ideelt for børnene, men trods alt bedre end at være hjemme med en far eller mor der ikke kan overskue at have dem hjemme.

Men lige et spørgsmål. Jeg troede egentlig at der var krav om i hvert fald 14 dages ferie fra institution. Kan ikke huske hvor jeg har det fra.

Anmeld

15. juli 2013

VIPpigen

Hvis vi snakker om at mor og far har en uge ferie, så ville jeg godt kunne sende mit barn i dp, 1, 2 dage max...

jeg har 3 ugers ferie nu med Banditten herhjemme... Far har kun en uge sammen med os, og en uge med hans hobby... I næste uge skal vi på camping med bedste, og nok op og kigge hvad far laver (han skal være tidtager til noget vm) og så skal vi vidst bare hygge den sidste uge

Anmeld

15. juli 2013

EnSødMor

Rødhætte skriver:

Er lidt for og imod det, for alle har vel deres grunde & børnene tager ikke skade af at være i institution, istedet for hjemme... - Derimod syntes jeg det er forkert at lade barn starte i DP , hvis man selv først starter slut august/andet! Men hvis man gerne vil have en stabil hverdag op og køre inden så syntes jeg det er helt okay!! 

Min datter skal være i institution 15 dage før jeg selv starter, netop for at bygge en ny hverdag op, med nye rutiner osv. Så det ser jeg ikke det forkerte i.... ;-)) 

Men ja, behold børnene hjemme hvis man kan & hvis lysten er der!

Anmeld

15. juli 2013

Annette A

Nej jeg forstår det nu heller ikke rigtigt andet end det lader til at nogle forældre er blevet usikre på deres rolle og evne til at varetage deres egne børns behov. Det er lidt skræmmende at forældre føler de ikke kan aktivere deres børn rigtigt og synes det er bedre at sende børnene hen til fagfolk i stedet. Ikke at det ikke er godt at børn kommer i institution, men ligesom vi tager på arbejde til faste rutiner og nyder feriens frirum er det jo det samme børnene har brug for. Bare at være sammen med mor og far uden en masse planlægning af alle døgnets timer og bare tage tingene som de kommer. 

Det virker som om det er blevet problemet at man ikke tror børn har godt af det. At man ikke bare kan være hjemme og lave ingenting eller selv finde på noget fordi dagen ikke allerede er planlagt. Det er da et sundt afbræk for os alle en gang imellem. At der kan være andre omstændigheder pga sociale problemer har jeg da også forståelse for, men det kan jo næppe udgøre hele gruppen af forældre der sender deres børn afsted. 

Ja synes også det er synd for børnene og personligt ville jeg slet ikke kunne holde ud ikke at lade mit barn holde sommerferie sammen med mig. Hvorfor så få børn hvis de bare skal i andres menneskers hænder det meste af tiden? De er i forvejen kun til låns, så hvorfor ikke nyde al den tid man kan få med dem.

Anmeld

15. juli 2013

Carina:-)

Frk-S skriver:

Er lidt for og imod det, for alle har vel deres grunde & børnene tager ikke skade af at være i institution, istedet for hjemme... - Derimod syntes jeg det er forkert at lade barn starte i DP , hvis man selv først starter slut august/andet! Men hvis man gerne vil have en stabil hverdag op og køre inden så syntes jeg det er helt okay!! 

Min datter skal være i institution 15 dage før jeg selv starter, netop for at bygge en ny hverdag op, med nye rutiner osv. Så det ser jeg ikke det forkerte i.... ;-)) 

Men ja, behold børnene hjemme hvis man kan & hvis lysten er der!

Men børn har også brug for ferie.

Det er hårdt arbejde at gå i inst. 

Og gad godt se de forældre der ville undvære ferie...Prob er jo at nogen forældre mener at de selv har brug for ferie,og det er så åbenbart ikke ferie hvis man er sammen med sine børn...

I forbindelse med mit arbejde snakker jeg jævnligt med ledere i inst rundt omkring og flere af dem udtrykker stigende bekymring for at en del af deres børn aldrig får ferie ,selv om de opfordrer forældrene til det.

Det giver stress ved børn aldrig at få et pusterum.

Men igen der er jo ingen voksne der ville så meget som overveje bare at skippe en uge af deres ferie,så hvorfor skal børnene

Og det var så ikke møntet på dig,bare generel undren

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.