Vi vil gerne eje eget hus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juli 2013

gædde/gitte

Flodkilling skriver:

(ligger flad af grin).

Bare du ikke slagter den på en offentlig strand

nej nej....ingen sand i maden den mister knoppen i haven og ryger i tartellet bund ... GUF!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2013

gædde/gitte

jydeinden skriver:

jeg tror absolut ikke at banken vil give hende/jer lov at låne så mange penge når hun "kun" har sin pension .. og et eller andet sted håber jeg det heller ikke, for synes godt nok det er noget af en gæld at give sine forældre.

+ det er ikke særlig voksent

Anmeld

8. juli 2013

Kløver

Jeg må også fraråde
Med din mors pension kan i virkelig risikere at ødelægge hele hendes økonomi. Forstår faktisk ikke du vil byde din egen mor at låne så mange penge i så usikre tider
Det kan så nemt gå galt når i har fået nej i banken, og hvad gør i så, og et hus til de penge kræver helt sikkert noget renovering, hvilket er ret omkosteligt, selv uden arbejdsløn og vi lun snakker materialer

Vent og få et andet når i har en mere sikker og fast situation selv, hvor i ikke bliver bundet på hænder og fødder og sætter din mor i nød hvis hun pludselig selv skal bruge penge eller noget går galt, måske ønske jobsene pludselig dukker op 150 km væk, i vil have barn eller får brug for bil, hvad hvis i slet ikke kan finde arbejde og i falder under de nye kommune regler og pludselig kun har 1 indtægt, man får ikke boligsikring i eget hus, der skal betales dagrenovation, ejendomsskatter, være til renovation osv det er hårdt hvis ens buffer pludselig bliver brugt og man skal spare op igen, en ulykke kommer sjældent alene.

Lyt til banken og vent til de siger grønt lys, find arbejde, lav opsparing til udbetaling og vis i er det ansvar værdigt som følger med at købe et hus, at i køber det selv uden at skulle få lån af din mor på FP som i forvejen ikke har ret meget at gøre godt med

Anmeld

8. juli 2013

Elgaard73

Mine forældre og jeg har faktisk gjort det på den måde. Men vores situation var også lidt anderledes.

Min mormor døde og hendes ejendom skulle sælges, da jeg manglede 6 måneder af min uddannelse. Og selv om at jeg havde opsparing, sagde banken/kreditforeningen nej, fordi at jeg var på SU. Så mine forældre gik ind og købte, og så købte jeg af dem efter endt uddannelse. Men begge mine forældre havde arbejde (god indtægt) og jeg havde garanteret job når jeg var færdiguddannet.

Det var ikke den bedste måde at gøre tingene på, men det var den måde vi var nødt til at gøre det, hvis ikke ejendommen skulle sælges til anden side. Og det har ikke skabt hverken problemmer eller sure miner imellem os.

Anmeld

8. juli 2013

gædde/gitte

Elgaard73 skriver:

Mine forældre og jeg har faktisk gjort det på den måde. Men vores situation var også lidt anderledes.

Min mormor døde og hendes ejendom skulle sælges, da jeg manglede 6 måneder af min uddannelse. Og selv om at jeg havde opsparing, sagde banken/kreditforeningen nej, fordi at jeg var på SU. Så mine forældre gik ind og købte, og så købte jeg af dem efter endt uddannelse. Men begge mine forældre havde arbejde (god indtægt) og jeg havde garanteret job når jeg var færdiguddannet.

Det var ikke den bedste måde at gøre tingene på, men det var den måde vi var nødt til at gøre det, hvis ikke ejendommen skulle sælges til anden side. Og det har ikke skabt hverken problemmer eller sure miner imellem os.

Jamen det er, som du selv skriver, en lidt anden situation

2 forældre med indtægt
Du var på vej i job indenfor overkommelig fremtid

Anmeld

8. juli 2013

gonefishing

Elgaard73 skriver:

Den kan jeg godt se logikken i. -forældrekøb når forældrene har gode job og råd til det.

Anmeld

8. juli 2013

Elgaard73

gædde/gitte skriver:

Jamen det er, som du selv skriver, en lidt anden situation

2 forældre med indtægt
Du var på vej i job indenfor overkommelig fremtid

Ja, det var en anderledes situation... Blev bare lidt stødt over, at så mange mente at det var uansvarligt/ikke voksent at bede sine forældre om hjælp. At man var møg egoistisk hvis man ville gældsætte sine forældre.

Er enig i at det nok er en dårlig ide af TS, men at man ligefrem kalder det uansvarligt og egoistisk, synes jeg måske er lidt voldsomt. 

Anmeld

8. juli 2013

DianaRJS

Elgaard73 skriver:

Ja, det var en anderledes situation... Blev bare lidt stødt over, at så mange mente at det var uansvarligt/ikke voksent at bede sine forældre om hjælp. At man var møg egoistisk hvis man ville gældsætte sine forældre.

Er enig i at det nok er en dårlig ide af TS, men at man ligefrem kalder det uansvarligt og egoistisk, synes jeg måske er lidt voldsomt. 

det er ikke fordi det er uansvarligt og barnligt at bede om hjælp...

men at bede sin mor som i forvejen er førtids pensionist synes jeg sku går for langt...

i din situation var du jo sikret fremtiden... og det vidste dine forældre jo også godt...

men i ts situation har de ingen anelse om hvad fremtiden bringer

Anmeld

8. juli 2013

Anonym trådstarter

Dette bliver det sidste jeg skriver i denne tråd..

Jeg har muligvis formuleret mig forkert... Min mor TILBØD at spørge sin bank.. Vi lejer så med forkøbsret indtil vi selv kan købe huset... Min mand går bare og venter på hvornår han skal starte på sit nye job.. Og ja jeg er på dagpenge, indtil jeg finder et job...

Men jeg gider ikke sidde og forklare mig for jer.. I har allerede dømt mig som idiotisk og barnlig..

Så tak for de få brugbare svar i tråden..

Anmeld

8. juli 2013

Skouboe

Anonym skriver:

Dette bliver det sidste jeg skriver i denne tråd..

Jeg har muligvis formuleret mig forkert... Min mor TILBØD at spørge sin bank.. Vi lejer så med forkøbsret indtil vi selv kan købe huset... Min mand går bare og venter på hvornår han skal starte på sit nye job.. Og ja jeg er på dagpenge, indtil jeg finder et job...

Men jeg gider ikke sidde og forklare mig for jer.. I har allerede dømt mig som idiotisk og barnlig..

Så tak for de få brugbare svar i tråden..

I skal være lidt varsomme her. Hvis din mor køber huset og lejer ud til jer, bliver lejen regnet som indtægt, det er skattepligtigt og det kan skabe problemer ift. hendes førtidspension. Hvis I vælger at gøre det her, så sørg for at få ordentlig rådgivning både omkring de skattetekniske ting, samt om din mors pension og evt. tillægsydelser.

Jeg ved fra min mor, der købte en lejlighed til min lillebror at selvom de betalte hvad der svarede til lån+forbrug på lejligheden, havde hun alligevel en udgift på mere end 1500 kr pr. måned bl.a. pga. beskatning osv. 

Når man har lejeindtægter, skal der også laves udvidet selvangivelse og ofte har man også brug for en revisor.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.