Filuka skriver:
Tak for gode svar - er stort set enig i dem alle. Mit dilemma gik heller ikke på at forcere at jeg måtte tage min datter med alligevel. Jeg respekterer deres valg og har det fint med at jeg må blive hjemme. Men det er mit første barn, og var i tvivl om hvorvidt det bare var mig der var for pylret. Hun kender ikke og ser ikke mine svigerforældre ret tit, grundet afstanden. De har desuden udtalt at min mand intet har at skulle sige når de skal passe hende, og at han ikke får noget at vide. Det vil jeg ikke honorere med at aflevere min 6mdr gamle datter hos dem i et døgn...
Jeg har en datter fra d. 2/1 og hun er lige blevet passet to gange - for første gang.
Den ene gang af farmor og farfar og den anden gang af faster. Det gik helt fint, selvom hun ikke ser nogen af dem tit nok til at kunne kende dem endnu. Vi tog afsted først på aftenen og de puttede hende - og så var vi hjemme før midnat. Et bryllup er jo en noget længere historie...
Det bekymrede mig ikke så meget, at hun ikke kendte dem godt - vigtigst for mig var, at det var nogen, jeg var tryg ved at overlade hende til. Og nogen som ville ringe til mig, hvis hun blev alt for ulykkelig. Jeg tror måske det bliver sværere, når de bliver lidt større og mere bevidste.
Min søn blev ikke ammet så længe, og dengang var vi til bryllup, da han var knap tre måneder. Fra eftermiddag til over midnat. Men han havde også været rigtig meget sammen med sin mormor, så jeg var helt tryg ved, at lade hende passe hjemme hos os, i vante rammer.
Jeg forstår i øvrigt godt brudeparret. For mig gælder det der med at tage babyer med til børnefri fester kun for helt små som kun bliver ammet - og som man derfor ikke har andre muligheder med.
Hvis I må tage jeres med, så er der måske også nogen med en på 8 mdr... Eller 10... Hvor skal man så sætte grænsen?
Hvis I ikke ønsker at hun skal passes eller ikke synes at hun er klar, så er det jeres valg - men så er der bare nogle ting, man ikke kan deltage i. Det er jo meget forskelligt hvornår man er klar, det er kun dig, der kan mærke det.
Jeg ville nok prøve at finde nogen til at passe hende hjemme, og så planlægge at tage tidligt hjem. Og være parat til at køre hjem før, hvis det slet ikke gik.
Når det er sagt, så tror jeg under alle omstændigheder ikke at jeg selv ville tage til sådan en fest med min. For det første får hun jo ingenting ud af det - andet end måske forvirring over alle de mennesker. For det andet ville jeg ikke selv få meget ud af det. Hun skal underholdes, skiftes, ammes, der skal laves grød, trøstes, puttes osv. Jeg ville være nervøs for om det forstyrrede for meget - og ikke mindst om jeg selv ville få noget som helst ud af festen, eller mest ville komme til at tilbringe den "i køkkenet".