Mange af os drømmer vel om det lykkelige familieliv, men derfor kan man jo godt have forskellige måder at gøre det på. 
Vi har prøvet lidt af hvert efterhånden i de 12 år vi har kendt hinanden. Fik vores første barn to år efter vi mødtes, mens de to næste er kommet indenfor de seneste to år. Vi har haft hus, hunde, heste og bil, men også prøvet at miste det hele igen pga ydre omstændigheder. 
Vi har boet til leje i dårlige lejligheder med fugt og skimmelsvamp samt stiftet en masse gæld og haft hus på tvangsauktion. Vi er gået fra hinanden utallige gange og har mistet troen på det hele om og om igen. 
Idag er vi stærkere end nogensinde. Jeg har taget min bachelor som pædagog, min mand er godt igang med sit webbureau. Vi har en gammel men god bil, kat, kanin og bor til leje i en super skøn stor 4-værelses lejlighed med lækker stor terasse ungerne kan lege på. 
For os var huset en alt for stor mundfuld, da vi var alt for unge og umodne og ikke anede hvad vi gik ind til. Vi kunne ikke gennemskue de ting der stod med småt og min mand er slet ikke den handytype og huset var en evig byggeplads til sidst uden strøm og varme. Idag er vi lykkelige for vores lejebolig der giver os den nødvendige frihed, men det er lidt ligesom at bo i hus, da vi har udsigt til smuk natur og lige kan smutte ud på terassen og vi synes det er helt perfekt. Vi har skov, park og marker i 5-10 min afstand samt et center med masser af butikker mindre end 10 min væk. 
Ja vi har en masse gæld endnu, men omvendt er meget af gælden en af årsagerne til at vores liv fungerer nu og alt kører på forsvarlig, organiseret vis. Det er medvirkende til at vi kan give vores børn trygge og stabile rammer, også fordi vi har lært så utrolig meget af modgangen og de udfordringer der har været på vejen. Fortryder intet, for de hårde år og slidet henimod det vi har idag har givet os en masse sunde værdier idag og et meget solidt forhold. 
Vi har ingen planer om at blive gift, men kan da ikke helt afvise at det ikke sker engang. De fleste jeg kender er meget opsatte på at blive gift og gøre tingene i den rigtige rækkefølge og kan godt mærke at mange drives af drømmen om bryllup, børn, hus osv. Jeg synes ikke at ægteskabet gør noget for mig eller min mand, som vi ikke har nu, andet end det koster en hulens masse penge og synes lidt det er spild at bruge så mange penge på en enkelt dag (også selvom vi havde råd til det).
Har heller ikke den romantiske drøm om det med bryllup, men min mor er også blevet gift og skilt to gange, så måske er det lidt derfor.
Men jeg nærer stor respekt og ydmyghed for ægteskabets løfter for det er en meget stor opgave at elske et andet menneske for livet i alt hvad der kommer på den vej sammen.
Så her er drømmen det vi har nu (måske en hund når børnene er blevet større) og udfordringer vil der jo altid være og komme flere af, men man skal finde den model der passer til ens liv og ikke den model som man føler sig "presset" til at følge. Det bliver man i hvert fald ikke lykkelig af.