Anonym skriver:
Ej okay, nogen vil nok synes overskriften er lidt overdrevet - andre vil måske ikke. Men JEG synes altså det er ret flovt så derfor er jeg anonym.
Sagen er den at vi er ude på et sidespor med flasker.. Vores søn på 20 måneder får godnatflaske
Det værste ved det hele? Han HAR været stoppet!
Så det er ren og skær vores skyld! Han kom ind i en mega træls periode hvor han ikke ville falde i søvn om aftenen... han er ikke ked eller noget bliver bare sur hvis vi går og vil pjatte og lege hvis vi er der.. og til sidst var vi bare så magtesløse og trætte at vi var villige til at prøve alt og det var så flasken.. som virkede. Hvor er vi dumme!!!! Det værste er at nogen aftener får han TO før han falder i søvn, han efterspørger dem selv...
med til historien hører at vi har en 2 måneder gammel.. altså den dårlige soveperiode startede før jeg fødte og han har ikke reageret på at få en lillebror han synes han er herlig. men højgraviditet og senere at have en nyfødt har bare gjort vi ikke har haft energien til at tage kampen og derfor har han fået den flaske.
i skal ikke hagle mig ned! (please, er i søvnunderskud og magter det ikke). Jeg ved godt selv det er dumt og er så ked af vi er kommet ud på det skråplan, men for pokker.. og nu vil han slet ikke sove hvis ikke han får den flaske!!
Hvad skal vi gøre?? jeg tænker det bare er en kold tyrker, men hvordan skal vi så få ham til at sove??
Det skal siges han er glad og trives i det daglige, elsker sin lillebror og de siger han er glad og har det godt i VS også, så det er ikke fordi han går og har det forfædeligt og derfor har brug for en flaske.. det er bare vores skyld 

Hvad får han i flasken?
Prøv i stedet at give ham en skål youghurt med et eller andet sådan 45 min. - 1 time før han skal sove, så VED du han ikke kan være sulten, og youghurt spises ved bordet.
Mens han spiser kan du fortælle ham at nu skal han ikke have mælk i flasken længere, for sådan noget skal man ikke have når man er blevet en stor dreng.
Køb evt. en masse klistermærker, eller lav et glas som indeholder 1 kroner, og så et glas der kan proppes 1 kroner i.
SIg til ham, at for hver dag han lægger sig til at sove uden at få flasken, får han et klistermærke på sin tavle ("tavle" forstås: et stykke papir du har tegnet firkanter i, som passer til klistermærkernes ca. str.)
Når så tavlen er fyldt ud går i i legetøjs forretningen og køber en lille ting.
Når han så om aftenen siger at nu vil han have sin flaske, så minder du ham om, at den kan han ikke få længere, men han må gerne få en tår mælk/vand/whatever (noget DU har bestemt på forhånd - jeg ville vælge vand, fordi det er mindst interessant), og at han skal huske han får et klistermærke på tavlen imorgen tidlig, hvis han er rigtig god til at falde i søvn.
Når tavlen er fuldført, og legetøjet indkøbt, kan du lave en ny tavle, og sætte en ny regel på, at man nu får sit klistermærke, hvis man ikke bliver vred når man skal sove.
Altså, nye mærker, ny tavle, ny "regel".
Sæt tavlen et sted han selv kan nå, så han selv kan sætte de mærker på som du giver ham (mærkerne skal han ikke kunne nå, for så finder han måske på selv at fylde dem på for at få tavlen fuld før tid).
Hvis du vælger at bruge glassene med penge, skal du fylde det ene glas med mønter der passer enten et bestemt antal dage, eller et bestemt beløb, som han skal opnå for at få sin gave for at være rigtig dygtig til at falde i søvn.
Det andet glas skal være tomt. Og hver gang han er faldet i søvn ved at følge de nye regler, kan han næste morgen flytte 1 mønt fra det fulde glas til det tomme glas. Efterhånden vil det tomme glas blive fyldt, og det fra starten fyldte glas blive tomt.
Jeg vil sige 100-150 kroner, og den første tavle skal nok ikke løbe over mere end maks. 2 uger, ellers mister han interessen fordi han er for lille til at forstå tid.
Måske skal du endda starte med kun 1 uge, og så love ham en mindre ting, eller i tilfældet med glasset ikke tænke på at mønterne han skal flytte fra det ene glas til det andet, behøver at matche det beløb han får lov at handle for.
Og så vil jeg lige påpege, at når han kun er 2 år gammel, kan det være for svært med penge-glassene. prøv hellere først det med klistermærkerne på tavlen, fordi der kan han bedre følge og forstå udviklingen, efterhånden som der bliver færre og færre tomme pladser.
Det behøver jo heller ikke være et stykke legetøj han får. Klistermærkerne kan for eksempel udløse en is, hvis det ikke ellers er noget i får. Så er præmien bare at i sammen køber og spiser en lækker is som han helt selv må bestemme.