Efter mit brud med en grov mand, læste jeg en bog om det der dengang kaldtes psykopater, nu hedder det mennesker med personlighedsforstyrrelser. I den stod der, at det er et nederlag at blive forladt, eller at føle man har tabt en kamp.
Det tænker jeg umiddelbart passer godt ind i din mands verden. Han er sikkert ikke dum og han kan høre du går og brokker dig over ham hist og her. Så når han egentlig 'truer' med skilsmisse, så er det fordi han vil være den første til at melde det. Så han bagefter kan pleje hans ego og sige, at det var ham der bad om skilsmisse i første omgang. Og når du i starten har hørt det fra ham, har han nok kunne fornemme den tanke som du her også giver udtryk for, nemlig at det da ville være synd for jeres søn. Og så har han vidst hvor han havde dig. Nu kan han måske mærke at du begynder at sige fra for alvor og du må derfor forvente at han ikke går med sunken pande.
Parterapi er helt sikkert noget han forventer vil være godt for dig. Han tænker nok, at det kan få dig til at åbne øjnene og indse at du ikke skal gå nogen steder. Jeg har læst tråden igennem og jeg kan genkende meget af mig selv i dig, dengang jeg boede sammen med en mand med personlighedsforstyrrelse. Jeg lærte ham først rigtigt at kende, da jeg sagde jeg ville gå. Men det var det bedste jeg overhovedet har foretaget mig i mit liv! Når jeg tænker tilbage var jeg så ramt af ord, handlinger og følelser og jeg troede jeg havde det godt. Men jeg fandt ud af at lykke ikke er, at lade sig trampe på, men derimod at få glæde og kærlighed. Din søn klarer sig og vil klare sig fantastisk, men jeg synes allerede det har taget alt for lang tid.
Kom nu væk, smut og se at få gjort tanke til handling!
Min mor hjalp mig med at finde en lejlighed som jeg kunne overtage, i al hemmelighed. Jeg blev lovet guld og grønne skove de gange jeg fortalte ham jeg ville gå. Hans charme og løgne var utrolig manipulerende. Så jeg var nødt til at have noget der bandt mig op, hvilket en lejekontrakt gjorde. Og jeg skrev under inden jeg fortalte ham det. Ellers ville jeg trække det tilbage gang på gang.
Så gør dine forberedelser og sørg for at din søn ikke er hjemme den dag du fortæller det og også dagen efter. Lad ham sove et andet sted. Og hvad angår dine forældre, så ønsker de jo nok at se dig lykkelig. Og det samme med deres barnebarn.
Kom i gang 

Anmeld