Det er netop det, som er min store frygt! En sut kan man fjerne, tommeltotten er meget svær at vænne sig af med!
Jeg har en dreng der ikke bruger hverken sut eller flaske. Vi valgte at stoppe med at prøve, da han var nogle måneder. Han gad ikke, og det respekterede vi.
Mht. tommel. Vores dreng viser ingen tegn til, at det bliver noget han vil begynde og bruge. Og som min mor sagde, da jeg luftede "tommel bekymringen" for hende, hvor tit har man så lige mødt en voksen der sutter tommel? Så det skal nok gå! 
I øvrigt har jeg flere gange stødt på folk, der har børn som er startet på sutten senere. Vi har et par enkelte gange, senere hen, givet vores søn en sut for at se om det skulle være det samme her - af nysgerrighed. Men han leger bare med den
Må indrømme jeg er glad for, at han ikke bruger sut da vi ikke skal tænke på, om vi nu har nok med på længere ture, og om vi huske at tage den med når vi skal noget.Dejligt befriende, selv om han har et relativt højt suttebehov.
Jeg ammer stadig lidt (han er knap 16 mdr.)men han bruger det mest som hygge, og ikke mad, og det er intet problem synes jeg. Mht. pasning, der må du nok finde andre alternativer til tryghed når han er afsted. Måske kan amme-reducering hjælpe, så han evt. stadig får lidt hygge ved brystet om morgenen eller eftermiddag/aftenen, og en sutteklud/bamse etc. er en god erstatning. Synes du skal tage det hen ad vejen, og se hvordan og hvorledes. Er sikker på at i finder en løsning i trives med.
Held og lykke med det hele! 
Anmeld