2721 skriver:
Hej
Jeg har brug for andre øjne på denne sag.
Min søn havde ønsket sig nye fisk tilsit akvarie og min mor ville gerne forære ham dem. Efter dårlige erfaringer hos den lokale dyrehandler ( syge fisk af 2 omgange) kørt vi til en forhandler min mor og far har haft gode erfaringer med.
Vi ender med at købe 5 røde platyer, 5 røde og hvide rejer og efter forslag fra ekspedienten en lille krabbe.
Jeg spørger til foder osv til krabben. Den skal have reje piller og en temp på 26 grader er fint. Får at vide de kan finde på at stikke af så skal sikre at alle huller er lukket. I butikken har de dem kun i vand. Der er ingen mulighed for at de kan komme op på land og jeg får fortalt at det er en vandkrabbe.
Vi kommer hjemme og hurtigt kravler krabben op af vandet og gemmer sig der hvor ledningerne kommer ud.
2 dage senere kommer den frem og dagen efter er den livløs. Den døde efter 3 dage. Søger rundt på nettet og læser at krabber har brug for at komme på land ellers drukner den. Ringer til dyrehandlen som lover mig en ny.
Vi kommer derhen og jeg spørger ind til det jeg har læst med at de skal kunne komme på Land, men det siger ekspedienten ikke har betydning.
Hun mener den er død af alderdom da de ikke kender deres alder.
Jeg spørger igen indtil pleje og foder og får samme svar. Da vi så skal fange en ny krabbe ligger der en død halvspist krabbe i akvarie, hvilket jeg kommentere. Hun siger at det er helt nyt at de sælger krabber og peger på en rød stjerne hvor ser står "ny".
Da vi kommer hjem, læser jeg mere om krabben, den skal kunne komme på land ellers drukner den, den har brug for grønt, kød og i det hele taget en varieret kost. I det hele taget kan jeg se den slet ikke har det godt på den måde vi har den.
Jeg skyndte mig at fjerne noget vand og den har nu mulighed får at komme på land, hvilket den er90% af tiden.
Den har det helt klart ikke optimalt og jeg ser mig nødsaget til at starte mit ekstra akvarie op, da jeg ikke vil have et dyr ikke bliver holdt på en måde hvor den har det godt.
Men et det ikke kritisabelt at de sælger den uden at have den rette viden?
Jeg har jo uden at vilde det slået den anden krabbe ihjel. Har mest af alt lyst tilsæt returner den, men i butikken bliver den jo slet ikke holdt korrekt og vil jo nok også afgå ved døde. Jeg ved godt det bare er en krabbe, men den skal jo også have det godt.
Det er fandme skrækkeligt at sådan noget kan ske!!!! Hvordan fanden kan man et professionelt sted ikke vide hvordan dyrene skal opbevares og kunne råde kunderne ordentligt. Når det kommer til levende væsener skal der fandme ikke være tvivl!!!
øv altså!!
Jeg ville nok ikke kunne aflevere den tilbage igen. De er jo åbenlyst ligeglade, så jeg ville selv prøve at give den et godt liv. og magter I ikke det ekstra der skal til, så se om der er andre der vil tage den. Tilbage skal den ikke

Anmeld