Jeg er gal!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. april 2013

2721

Wampires skriver:

okay så må man jo bare ud selv og fange dem

må kunne lade sig gøre at få dem udenom dyrehandlerne... måske ringe direkte til leverandørerne og spørge efter dem...

De kommer fra Thailand af

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2013

Miss Kat

Verden har brug for flere mennesker som dig.  

Anmeld

26. april 2013

2721

Miss Kat skriver:

Verden har brug for flere mennesker som dig.  

Tak, hvor er du sød
Jeg føler mig dog lidt ussel over jeg ikke rigtig kan gøre så meget ved situationen.

Anmeld

26. april 2013

-Sigrid-

Nu bliver jeg helt nysgerrig: Hvilken tybe krabbe er det?

Anmeld

26. april 2013

2721

-Sigrid- skriver:

Nu bliver jeg helt nysgerrig: Hvilken tybe krabbe er det?

Her kan du læse om den

Krabbe fakta

LATINSKE NAVN: Pseudosesarma moeshi, Pseudosesarma moeshi, Pseudosesarma crassimanum, Pseudosesarma bocourti og Pseudosesarma edwardsii (tidligere kaldet Sesarma bidens)

ANDRE NAVNE: Rød Mangrove krabbe, rød dværg krabbe, tropisk rød krabbe og Thailand krabbe.

OPRINDELSESSTED: Mangrove skov, kysterne i Sydøstasien, Thailand og Japan.

STØRRELSE: 4 - 6 cm.

pH: ?

HÅRDHED: ?

TEMPERATUR: 20c - 28c, mere aktiv fra 24c og opefter.

AKVARIUM: Minimum 54 liter. At holde en lille gruppe på mindst tre krabber er yderst anbefalelsesværdig. I denne gruppe, bør der være 1 han og 2 hunner.

AKVARIEZONE: Bund zone / Landzone. Skal have mulighed for at kunne have hele sin krop over vand, da den ellers kan drukne. Dekorationer: Sand eller fint grus, masser af rødder og huler hvor den kan gemme sig.

YNGLEPLEJE: Drægtighed 3-4 uger. Hunnerne bære æg under deres forklæde i tre til fire uger, som består af tusindvis af æg, og derefter slippe deres larver. De yngler i fangenskab, men sjældent.

FODER: Typisk for krabber, de er altædende. Tager alger (blå/grønne og pels agler), malle piller og frosen foder. Grøntsager / frugt: næsten alle grøntsager og frugt er egnede (ærter, salat, agurk, æble, squash, pærer, bananer, druer, tomater, rosenkål, peberfrugt) med undtagelse af persille og bønner eller andre former, der indeholder Blåsyre eller kobber. Gulerødder (kogt), kartofler og ris (kogt) eller nudler, (lad ikke disse ligge i tanken i for lang tid selv da de kan de være årsag til grumsede vand og i sidste ende føre til en bakterie blomstre og ilt udtynding), ingen citrusfrugter på grund af deres høje syre. Kød: Regnorme (det er bedst at klippe dem i stykker selv, ellers kan disse orme kan grave sig ned i underlaget). Kylling: Ben med kød hviler (skyllet godt for at undgå for meget fedt fra at komme ind i akvariet)
Fisk: Dybfrossen, tun, sardiner, sild osv. friske eller fra en dåse (i deres egen saft, ikke i olie)

ADFÆRD: Nysgerrig, ender dog tit med at æde det undersøgte. Rød Mangrove krabbe er semi-aggressive selv til deres egen art, derfor anbefales det, at hver krabbe være forsynet med masser af plads og skjulesteder for at kunne holde territorier. Hvis de ikke holdes i en art balje er der som regel en risiko for, at de vil fange og dræbe mindre fisk men normalt er de mere bange for fiskene end de er for den.

KØNSBESTEMMELSE: Hannerne har massive kløer i forskellige størrelser, Hunnerne har en bredere og rundere forklæde der næsten dækker hele maven, og mindre kløer af samme størrelse.

Anmeld

26. april 2013

Miss Kat

Tak, hvor er du sød
Jeg føler mig dog lidt ussel over jeg ikke rigtig kan gøre så meget ved situationen.

Det forstår jeg godt, men du gør nok (desværre) langt mere end de fleste andre ville have gjort "bare" for en krabbe. Den slags gør mig så glad at erfare, og giver mig lidt tro tilbage på menneskeheden.  Tak for det.

Anmeld

26. april 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg har også haft dårlig erfaringer med vores lokale dyrhandler.

Jeg kan godt forstå du er gal. Det var jeg også blevet. Jeg er virkelig forarget over at man kan arbejde med dyr og samtidig ikke være interesseret i at give dem gode levevilkår.

Anmeld

26. april 2013

2721

Miss Kat skriver:

Det forstår jeg godt, men du gør nok (desværre) langt mere end de fleste andre ville have gjort "bare" for en krabbe. Den slags gør mig så glad at erfare, og giver mig lidt tro tilbage på menneskeheden.  Tak for det.

Så lidt
Jeg har aldrig kunnet vende ryggen til. I mine yngre dage tog jeg mig af efterladte katte, killinger fra herreløsekatte hvor moren havde forladt dem, 2 gange fordi moren var kørt over. Men som enlig og mor, er det begrænset hvad jeg har af tid, overskud og økonomi til. Min ene kat har jeg opfostret fra han var 2 dage gammel og den anden er en killing fra et af de kuld jeg har hjulpet fra en vildkat, er så svag når det kommer til dyr.
Krabben er jo mit ansvar nu hvor jeg har anskaffet mig den ubelejligt eller ej

Anmeld

26. april 2013

2721

mor:) skriver:

Jeg har også haft dårlig erfaringer med vores lokale dyrhandler.

Jeg kan godt forstå du er gal. Det var jeg også blevet. Jeg er virkelig forarget over at man kan arbejde med dyr og samtidig ikke være interesseret i at give dem gode levevilkår.

Det er så frusterende, da jeg jo ikke bare kan lade stå til og samtidig føler jeg mig røvrendt. Jeg har jo et ansvar for at den skal have det godt og der kræver jo så en hel del mere end jeg var blevet fortalt

Jeg forstår heller ikke at de kan få sig selv til det
De er jo også levende væsner

Anmeld

26. april 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
2721 skriver:

Det er så frusterende, da jeg jo ikke bare kan lade stå til og samtidig føler jeg mig røvrendt. Jeg har jo et ansvar for at den skal have det godt og der kræver jo så en hel del mere end jeg var blevet fortalt

Jeg forstår heller ikke at de kan få sig selv til det
De er jo også levende væsner

Du har et stort

Synes det er fantastisk at vide at der findes mennesker som dig der vil gøre så meget "bare" for en krabbe.

Men kan man ikke ringe et eller andet sted og klage? Tænker at de må give dig det udstyr du skal bruge til krabben, da du er blevet fejlinformeret.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.