KarinOM skriver:
Nu har jeg ikke selv haft problemer (men er ikke færdig med at få børn, så det kan komme endnu). Men blander mig alligevel, da jeg også syntes det er enormt spændende med miljø vs. arv!
Nu er det jo sådan at kvindens æg dannes i fosterstadiet. Så jeg kan ikke lade være med at tænke på, om man forsker i hvad der var i vores mødres miljø, der kan have påvirket fertiliteten hos de kvinder der gerne vil være mødre idag? Hvis det er ægkvaliteten det er galt med, kan man så sige noget om hvornår "det er gået galt"? Altså om det er på fosterstadiet eller senere i livet? Og hvad med sædkvalitet?
Det siger måske noget om, at man skal holde sig fra alt det "skidt" der findes i vores miljø...ikke bare hvis man gerne vil have børn...men også i forhold til at få børnebørn!
Man har ret stærke indikationer for at sige, at rygning under graviditet kan påvirke ægkvalitet såvel som sædkvalitet.
Men man ved faktisk meget lidt om, hvad der påvirker ægkvalitet. Man har faktisk ikke engang en god indikator for, hvad der er god kvalitet og dårlig kvalitet endnu(sådan som man har det med sæd). Man bruger FSH værdien, som siger noget om, hvor stor din ægreserve er, men intet om, hvordan den oprindelige kvalitet er. Så før man kan finde ud af, hvad der påvirker kvaliteten, ja så er man nødt til at finde en god indikator for, hvad der er god kvalitet.....gav det sludder mening?
Synes faktisk man ved frusterende lidt om emnet, i forhold til at alle forsker er enige om, at æggets kvalitet er den altafgørende faktor for en succesfuld graviditet.....som en læge sagde til mig, en meget fertil kvinde kan godt hjælpe den dårlige sæd på vej, men godt sæd kan ikke bruges til noget, hvis ægget er af ringe kvalitet.
Anmeld