Til jer der ikke har nemt ved at blive gravide..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2009

oo

så læser du jo ikke mit indlæg rigtigt, hvis det er det du udleder af det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2009

Miamaja

Tjuhl skriver:

så læser du jo ikke mit indlæg rigtigt, hvis det er det du udleder af det.

Du skriver :' Jeg syntes fx at det er trist at du får en andens barn '

Er der mon andre maader at laese det paa.

Anmeld

25. juni 2009

oo

ja, det er der, men jeg kan godt se, at hvis det er det eneste du bider mærke i i alt det jeg har skrevet, så er diskussionen håbløs.

Anmeld

25. juni 2009

Honningblomst

Miamaja skriver:

sjovt som debatten kommer ind paa adoption og lidt sjovt er det synes jeg, at det for mange er saa vigtigt at de ved deres gen og dna bliver viderefort og det er altafgorende for dem for at vaere foraeldre. at de ved at lille anton, har dna der kan findes hos en selv. hvad man saa kan bruge det til som foraeldre kan jeg saa slet ikke forstaa, og kommer aldrig til det. den der 'ur' folelse eksistere ikke i min logik. der er jeg nok for moderne

det er ogsaa lidt sjovt naar folk og som du selv siger, at det er ogsaa det med at de ligner en og opforer sig som en selv.
min son opforer sig nodagtig som mig og som da jeg var barn, siger folk hele tiden. og fremmede har tit sagt 'jamen i har de samme ojne'. hehe..

jeg tror ikke med dna man kan vaere sikker paa man faar et barn der ligner en eller opforer sig som en selv.
men der er aabenbart nogle der elsker selve ideen om en tro kopi af sig selv. en smule narcisistisk hehe

Altså det er jo faktisk det vi er indrettet til os mennesker..jeg synes da det er mere mærkeligt at få en andens barn hvis man kan få egne og de fleste vælger jo adoption netop som nødløsning når ikke de kunne få egne børn(men det er jo min mening ud fra mit liv)...hvori det moderne er, det kan jeg med min bedste vilje ikke se...er det fordi de kendte vælger det at det er blevet et hit at redde et lille barn...
Og jo, mine børn ligner mig, de er en del af mig...lavet af mig og den mand jeg elskede...lavet i kærleighed som man altid har gjort og altid vil gøre.
Jeg synes det er dejligt at der er mange måder at få børn på...men om du vil det, forstår det eller kan forholde dig til det...så vil de fleste mennesker gerne have børn de selv har lavet og født...
En anden ting i det er at jeg ikke vill bryde mig om ikke at vide hvad mine børn kunne hav eværet udsat for under graviditeten, fødslen og tiden efter.
Du må ikke forstå det som et angreb eller noget negativt mod dig...men jeg vil gerne selv lave mine børn...hvis jeg kan.
Knus Eva..

Anmeld

25. juni 2009

Honningblomst

Tjuhl skriver:

Jeg ved ikke om man kan sige, at du er mere moderne, du er vel bare anderledes indrettet end lige netop os der har svaret på dit indlæg. ærlig talt, så syntes jeg du taler lidt ned til os, ved at sige, at vi søger en miniversion af os selv og at det er et "ur" instinkt, som du er hævet over.

Det er helt naturligt at ønske sig sit eget barn, men det er forskelligt hvordan man erhverver sig det barn, om det er ved knaldning, donorsæd eller adoption.

Jeg syntes fx at det er trist at du får en andens barn og at den kvinde der har båret dit barn, ikke har mulighed for selv at tage sig af ham. I nogle tilfælde er det jo for det bedste, at et barn bliver bortadopteret, men nogle gange er det bestemt også fordi kvinden lever et sted hvor hun ikke har mulighed for at beholde sine egne børn - uanset hvor meget hun gerne ville. Det er derfor jeg ikke bryder mig om at adoptere, fordi jeg syntes man får en andens barn og selvom jeg sagtens kan se, at der er rigtig mange børn i verden som har brug for adoption, så syntes jeg stadig det er at sige ja til at verden ser ud som den gør.

Ked af hvis jeg træder nogen over tæerne, men jeg må indrømme, at jeg følte du stampede lidt på mine ved at tale ned til os barnløse. vi oplever det jo netop ikke som "let" at få børn og vi syntes ikke vi vælger den "lette" løsning ved at forsøge at få vores eget barn - og det ville du også vide hvis du vidste hvor mange fysiske smerter der er forbundet med behandlingerne - udover de psykiske!
Vi (min mand og jeg) er forresten også blevet testet og vi har også gode muligheder for at få børn selv, der er absolut intet galt med nogen af os, og alligevel fungerer det bare ikke, så bare fordi jeres tal ser gode ud, er det ikke lig med et enormt afkast af biologiske unger.

og ja, det er jo utrolig narcissistisk at få et barn, men det er det jo uanset om man får et barn ad naturens vej eller vælger at adoptere det, i sidste ende handler det om, at man mener man har noget at give til verden og vil føre sin ånd videre ind i fremtiden. Jeg tror ikke der er nogen af os, der udelukkende ønsker os en lille version af os selv og jeg tror heller ikke det var sådan Eva mente det (men jeg skal naturligvis ikke tale på hendes vegne), men der er noget helt specielt ved at genkende sig selv i sit barn (for mit vedkommende i min niece) og det er tydeligt du også selv oplever dette når du siger, at andre fortæller at din adopterede søn opfører sig som eller ligner dig.

Jeg er meget enig i det du skriver,,....og jeg synes jo bare det smukkeste og mest fantastiske i verden er at se det lille barn som man har båret under hjertet i 9 mdr...mit lille vidunder...
Denn ene af mine unger ligner mig og de to andre ikke...og det betyder da minus...men de har min historie med sig, min familie med sig...en tråd tilbage og det tror jeg faktisk er vigtigt og meget grundlæggende for mennesker og mange adopterede børn søger jo netop deres bio mor og far, for at se og opleve hvem de er og hvor de kommere fra og af...så i min verden er der mange aspekter og konsekvenser ved adoption og jeg ved ikke engang om jeg ville hvis ikke jeg kunne få egne børn.
Knus Eva..

Anmeld

25. juni 2009

Miamaja

Eva skriver:

Altså det er jo faktisk det vi er indrettet til os mennesker..jeg synes da det er mere mærkeligt at få en andens barn hvis man kan få egne og de fleste vælger jo adoption netop som nødløsning når ikke de kunne få egne børn(men det er jo min mening ud fra mit liv)...hvori det moderne er, det kan jeg med min bedste vilje ikke se...er det fordi de kendte vælger det at det er blevet et hit at redde et lille barn...
Og jo, mine børn ligner mig, de er en del af mig...lavet af mig og den mand jeg elskede...lavet i kærleighed som man altid har gjort og altid vil gøre.
Jeg synes det er dejligt at der er mange måder at få børn på...men om du vil det, forstår det eller kan forholde dig til det...så vil de fleste mennesker gerne have børn de selv har lavet og født...
En anden ting i det er at jeg ikke vill bryde mig om ikke at vide hvad mine børn kunne hav eværet udsat for under graviditeten, fødslen og tiden efter.
Du må ikke forstå det som et angreb eller noget negativt mod dig...men jeg vil gerne selv lave mine børn...hvis jeg kan.
Knus Eva..

jeg ser det absolut  ikke som et angreb paa mig at folk gerne vil have sine egne born og fode dem selv- det synes jeg da er skont!!. ligesom jeg synes det er skont at adoptere om kendte saa gor det eller ej! At du tror jeg har faaet min son fordi en eller anden kendt ogsaa har adopteret. det synes jeg er MEGET maerkeligt, Eva.

og jeg synes ogsaa det er maerkeligt at du synes,det er maerkeligt at folk der kan faa born vaelger at adoptere. jeg synes netop ikke det er en god ide at adoptere som en 'nodlosning'. men det er min mening. ligesom du har ret til din.

Anmeld

25. juni 2009

Miamaja

Majastina skriver:

Hun meget sådan splittet, for hun elsker sine forældre over alt på jorden, det er hendes forældre siger hun, og det har hun altid følt. Det, der er svært, siger hun, er, at man ikke kender noget til sin kultur og hjemland. Det er ikke fordi hun har savnet at kende sine biologiske forældre, for det har hun ikke. Men hun føler ligesom om, der er noget, der mangler fordi hun ikke kender landet og kulturen. Samtidig synes hun også, at det er svært, fordi det er svært for folk at se, hvor hun er fra, de kan se, hun ikke er dansk af oprindelse, og derfor bliver hun placeret i en kategori som værende udlænding, uden at hun jo er det, for hun har jo danske forældre. Som hun siger, så har udlændinge jo ofte nogen fra samme kultur og med samme udseende som dem selv at snakke med om alt sådan noget om ikke andet så deres familie, men det har hun jo ikke haft. Og det er det der har været svært. Hun er bestemt ikke modstander af adoption, hun er lykkelig over at have fået sine forældre, og synes, at det er dejligt at folk vil adoptere, men hun har bare ikke lyst til det. Som du jo siger, så er det op til folk selv, hvorvidt de har lyst til at adoptere eller ej, og der giver jeg dig fuldstændig ret. For man skal jo ikke adoptere, hvis man ikke har lyst, så går det galt, og omvendt så hvis det er det man altid har drømt om, så skal man endelig gøre det. Ligemeget om det er biologiske eller ej, så får man de dejligste børn, og adopterede børn er ligeså meget ens eget barn som et biologisk, eller sådan føler jeg det i hvert fald.

Jeg synes helt det samme som dig. og jeg kan godt forstaa den 'problem stilling' din veninde foler. hun 'mangler' jo en del af sig selv som altid vil vaere der, naar hun kikker sig i spejlet. sporgsmaal.

vi er saa heldige at vores adoption er aaben. altsaa en aaben adoption. det kan man vaelge selv. dvs. vi har modt vores son's smukke bio mor flere gange og set hans bio-far, deres soskende og bio mormor. vi kender deres familie forhold og helbredsbaggrund og ved hvorfor han skulle bortadoperes.
hvis og naar vores son vil have svar paa sine sporgsmaal, saa er de der for ham. han vil vide hvordan hans bio foraeldre ser ud. lidt om hvem de er, hvorfor, hvordan osv. alt er aabent.

desuden fik vi vores son lige efter fodslen, saa derfor har han ikke haft nogen fortid eller 'ukendte' minder med sig. og vi ved pga laegeerklaeringer at  hans bio- mor gik til laege besog under graviditeten og fik lavet test, om hun rog, eller drak under graviditeten.

saa vi er meget heldige.

Anmeld

26. juni 2009

Cris

Majastina skriver:

Hun meget sådan splittet, for hun elsker sine forældre over alt på jorden, det er hendes forældre siger hun, og det har hun altid følt. Det, der er svært, siger hun, er, at man ikke kender noget til sin kultur og hjemland. Det er ikke fordi hun har savnet at kende sine biologiske forældre, for det har hun ikke. Men hun føler ligesom om, der er noget, der mangler fordi hun ikke kender landet og kulturen. Samtidig synes hun også, at det er svært, fordi det er svært for folk at se, hvor hun er fra, de kan se, hun ikke er dansk af oprindelse, og derfor bliver hun placeret i en kategori som værende udlænding, uden at hun jo er det, for hun har jo danske forældre. Som hun siger, så har udlændinge jo ofte nogen fra samme kultur og med samme udseende som dem selv at snakke med om alt sådan noget om ikke andet så deres familie, men det har hun jo ikke haft. Og det er det der har været svært. Hun er bestemt ikke modstander af adoption, hun er lykkelig over at have fået sine forældre, og synes, at det er dejligt at folk vil adoptere, men hun har bare ikke lyst til det. Som du jo siger, så er det op til folk selv, hvorvidt de har lyst til at adoptere eller ej, og der giver jeg dig fuldstændig ret. For man skal jo ikke adoptere, hvis man ikke har lyst, så går det galt, og omvendt så hvis det er det man altid har drømt om, så skal man endelig gøre det. Ligemeget om det er biologiske eller ej, så får man de dejligste børn, og adopterede børn er ligeså meget ens eget barn som et biologisk, eller sådan føler jeg det i hvert fald.

Det er aldrig sent, for at starte at kende kulturen at lære... Man kan ikke sidde og sige: suk, stakkels mig, jeg kender ikke, hvor jeg kommer fra. Start dit egens liv projekt med at lære kulturen at kende, find bøger og spar penge for at rejse og lære landet at kende (Chile). Det er det jeg synes. Og i vores global verden, vil mange biologiske børn har det samme problemer som adoptered børn: jeg kender en som er gift med en kone fra Mexico, biologiske barnet er hellere ikke så fin lys, som din veninde måske ønsker sig... Jeg kender også nogle fra Spanien gift med danskere, børnene er hellere ikke lyse (inkl. mit egen barn) Der er flere som har mørke børn og de er også biologiske (og jeg synes faktisk, at børnene med to forskellige baggrunde er såååå smukke).... Så vores samfundt er ved at ændre sig stille og rollig.... I Spanien kender jeg en hav af mennesker som kommer hjem med en pige fra Kina osv osv... Det med at være ked af det på de der grunde er måske et problem om selv værd eller noget lignende... Jeg har også en vendinde fra Holland (hun er næsten 60 nu, men en frisk og sjov kvinde at være sammen med) som fik to dejlige drenge. Hun ønskede sig en pige og de har adopteret en fra Indien. En smuk kvinde i dag, som lige har født et barn. De er en lykkelige familie. Pigen har rejst flere gange for at besøge Indien, børnehjemmet hvor hun boede og selve byen. Det er så sjovt, at selv om hun er adopteret, hun ligner godt nok meget mor, både fysisk og som personlighed. Min veninde sagde, at dengang de var små, har hun altid lyttede til drengene for at høre, om de vil sige noget ondt til hende (ligesom gå væk, du er alligevel adopteret og så nogle ting) Men hun sagde ALDRIG, og de var altid de bedste søskende.

Anmeld

26. juni 2009

Henriette72

hej henriette, jeg haaber for jer i snart er med barn og jeg ved godt der er mange der kaemper. mange synes sikkert det er pudsigt min mand og jeg har valgt at adoptere naar vi nu 'kan'. men det var vores onske. mest mit og han hoppede med paa den. heldigvis insisterede min mand ikke paa at hans barn SKAL komme fra hans 'familie juveler'.

i adoption processen blev vi begge undersogt og vores egne chancer for at reproducere blev maalt til at vaere 'gode til rigtig gode'.

jeg valgte at adoptere eget barn og ikke faa eget dna barn fordi:

1. I min logik saa var der allerede babyer tilstede der behovede en mor og far, saa jeg kunne ikke se grund til at saette flere i verden.

2. det var ikke altafgorende for mig at vide at mit barns blod kunne maales og vurderes at stamme fra mig og mine forfaedre.

3. jeg ville ikke have born for at faa en mini udgave af mig selv. tror heller ikke logisk paa at det kan lade sig gore, selvom det er ens eget dna barn.

tja, det var mine grunde.

Hej Miamaja

Jeg synes at det er fedt at der er folk der tænker sådan. Det tror jeg faktisk ikk der er ret mange der gør. Hatten af for det.
Jeg ved også at I ikk har gjort det for at få et klap på skulderen, men jeg synes at det er en smuk tankegang.

Forresten, din søn er bare SÅ dejlig

Ha' en rigtig god dag

Knus

Anmeld

26. juni 2009

Honningblomst

Miamaja skriver:

jeg ser det absolut  ikke som et angreb paa mig at folk gerne vil have sine egne born og fode dem selv- det synes jeg da er skont!!. ligesom jeg synes det er skont at adoptere om kendte saa gor det eller ej! At du tror jeg har faaet min son fordi en eller anden kendt ogsaa har adopteret. det synes jeg er MEGET maerkeligt, Eva.

og jeg synes ogsaa det er maerkeligt at du synes,det er maerkeligt at folk der kan faa born vaelger at adoptere. jeg synes netop ikke det er en god ide at adoptere som en 'nodlosning'. men det er min mening. ligesom du har ret til din.

Jeg hylder det at man gør som man har lyst til...men jeg ville bare aldrig have et lille mørkt barn hvis jeg kan få et på blege af slagsen...ikke mindst for barnets skyld..
Knus Eva..hvis kusine også har et barn som dit og det er da skønt for hende...smiler

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.