mariamiss6 skriver:
Det er der sgu ingen lov om.
Det er almindelig kendt i institutionskredse, at det er direkte usundt for børn at de bliver vækket fra deres middagslur, før de vågner af sig selv. Det kan og vil ofte påvirke deres indlæringsevne i en eller anden grad, kontra hvis de fik lov at sove til de selv vågner.
Det korte af det lange, de færreste bærn har godt af at blive vækket, og det forsøger alle institutioner idag at efterleve, og overtale forældrene til at være enige i.
Jeg er som du kan høre, meget enig i at det sjældent gør noget godt for barnet at blive vækket. Og slet ikke vuggestuebørn der er så små.
MEN i det tilfælde at et barn nægter at sove om natten for eksempel, og altså tager sin "hovedsøvn" om eftermiddagen, bør man overveje, og finde, en mere passende søvnrytme til barnet.
Altså en rytme som er god for barnets naturlige søvnrytme, men som også samtidig sikrer at barnet holder en god nattesøvn, og får timer nok om natten, samt samlet set får den mængde søvn et barn i en given alder har brug for over et døgn.
Og du ville blive overrasket over hvor meget søvn det i virkeligheden drejer sig om.
Men NEJ der findes ikke en lov overhovedet om den slags, det er det rene vås, og rent forsøg på at anvende psykisk magt over dig og dine valg.
Må man spørge konkret hvorfor du mener det er bedst for dit barn (som er hvor gammel?) kun at sove 1 time?
Hvis jeg skal tage ud fra mit eget eksempel, kunne begge mine børn snildt sove 2-3 timer til middag indtil de var 3 år gamle.
Og gerne en time til de var 4 år gamle.
Min yngste blev 4 i December, og næsten hver weekend falder han i søvn på sofaen minimum en ½ time.
I hverdagene holder han sig selv igang for at undgå at falde i søvn, ellers falder han bestemt i søvn når han kommer hjem fra børnehave og får ro på ørene.
Hvis det er et stort barn, som er på vej til at ændre sin søvnrytme kan jeg sagtens forstå man forsøger at trække puttetiden for eksempel, sådan at barnet får 1 sammenhængende middagssøvn, i stedet for 2 kortere (formiddag og sen middag), og det er meget normalt at man ligesom skal tage styring over det skift tænker jeg.
Hvis problemet er at dit barn først går omkuld til midnat, når han/hun sover mere end 1 time, var det måske en idé at snakke med dp om at lægge ham/hende ½ time tidligere, så han/hun kan sove en halv time længere (altså 1½ time) uden at det betyder han/hun vågner senere end sædvanligvis.
Men er det så et problem, hvis barnet af sig selv ikke vil sove længe til middag? Rose vil konsekvent ikke sove mere end MAX 1½ time. Ofte er det kun en time.. Hun sover så 12 timer i streg om natten