Lov om hvor meget børn skal sove i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. februar 2013

jeanett 26

maria_wlt skriver:

CABBAd

Hvor meget sover hun om natten? Altså hvad tid kommer hun i seng?

2 timer til middag og så er nattesøvnen ødelagt - Det var lidt utroligt synes jeg.. Måske sker der ikke nok derover.

Min datter sover 10,5 time om natten og 2,5-3,5 til middage i VS.

Herhjemme i weekenden sover hun kun 1,5 time. 

Både og det Er utroligt
Vi har en søn på 13mdr sover han mere end en time til middag, kan han ikke puttes før 21 og han vågner kl 6.30 og er total frisk. Nogen dage sover han en halv time og det Er nok for ham

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2013

StudPsyk

mariamiss6 skriver:

Det er der sgu ingen lov om.

Det er almindelig kendt i institutionskredse, at det er direkte usundt for børn at de bliver vækket fra deres middagslur, før de vågner af sig selv. Det kan og vil ofte påvirke deres indlæringsevne i en eller anden grad, kontra hvis de fik lov at sove til de selv vågner. 

Det korte af det lange, de færreste bærn har godt af at blive vækket, og det forsøger alle institutioner idag at efterleve, og overtale forældrene til at være enige i. 

Jeg er som du kan høre, meget enig i at det sjældent gør noget godt for barnet at blive vækket. Og slet ikke vuggestuebørn der er så små.

MEN i det tilfælde at et barn nægter at sove om natten for eksempel, og altså tager sin "hovedsøvn" om eftermiddagen, bør man overveje, og finde, en mere passende søvnrytme til barnet. 

Altså en rytme som er god for barnets naturlige søvnrytme, men som også samtidig sikrer at barnet holder en god nattesøvn, og får timer nok om natten, samt samlet set får den mængde søvn et barn i en given alder har brug for over et døgn.

Og du ville blive overrasket over hvor meget søvn det i virkeligheden drejer sig om.

Men NEJ der findes ikke en lov overhovedet om den slags, det er det rene vås, og rent forsøg på at anvende psykisk magt over dig og dine valg.

Må man spørge konkret hvorfor du mener det er bedst for dit barn (som er hvor gammel?) kun at sove 1 time?

Hvis jeg skal tage ud fra mit eget eksempel, kunne begge mine børn snildt sove 2-3 timer til middag indtil de var 3 år gamle. 
Og gerne en time til de var 4 år gamle. 

Min yngste blev 4 i December, og næsten hver weekend falder han i søvn på sofaen minimum en ½ time. 
I hverdagene holder han sig selv igang for at undgå at falde i søvn, ellers falder han bestemt i søvn når han kommer hjem fra børnehave og får ro på ørene. 

Hvis det er et stort barn, som er på vej til at ændre sin søvnrytme kan jeg sagtens forstå man forsøger at trække puttetiden for eksempel, sådan at barnet får 1 sammenhængende middagssøvn, i stedet for 2 kortere (formiddag og sen middag), og det er meget normalt at man ligesom skal tage styring over det skift tænker jeg.

Hvis problemet er at dit barn først går omkuld til midnat, når han/hun sover mere end 1 time, var det måske en idé at snakke med dp om at lægge ham/hende ½ time tidligere, så han/hun kan sove en halv time længere (altså 1½ time) uden at det betyder han/hun vågner senere end sædvanligvis.

Men er det så et problem, hvis barnet af sig selv ikke vil sove længe til middag? Rose vil konsekvent ikke sove mere end MAX 1½ time. Ofte er det kun en time.. Hun sover så 12 timer i streg om natten

Anmeld

28. februar 2013

L&V

Anonym skriver:

Hej

Jeg vil gerne høre jer andre mødre her inden om i kender noget til dette, jeg har en privat dagplejemor, som siger at vores datter på 2 år skal sove 2 timer til middag skønt vi har ønsket max en time, fordi hun ikke sover om aften. Hun siger det kan ikke lade sig gøre, det er ved lov at barnet skal sove 2 timer, jeg synes det lyder som en gang vås af den anden verden, ved de kommunale, vi har haft til de andre børn, har vi som være forældre altid været med til at bestemme barnet søvn behov.

Nogen der ved noget om dette.

Det er der ingen regel om fra kommunens side men kan være det er en af hendes regler.. Sådan er det i den vuggestue/børnehave jeg arbejder i, vi vækker ikke børn da det er bevist skadeligt og det må forældrene acceptere..

Hvorfor vil i ikke ha jeres ret så lille barn sover mere end 1 time?

Anmeld

28. februar 2013

maryjane

Ej sikke noget bras at fyre af!

... Uanset hvad kan man da ikke bare bestemme at nogen skal sove 2 timer, det kan man da bare ikke fordi man SKAL. Haha.

Anmeld

28. februar 2013

helle85

Yurie skriver:

Der er ingen lov om hvor meget børn skal sove til middag. Alle børn er forskellige, nogen sover en time, Andre 2-3timer, og det skal en dp rette sig efter. Når man er dp og det samme i en vs, så respektere man forældrenes ønsker. De kender deres børn bedst, og ved hvad deres børn skal sove.
Når dp siger det, er det fordi de er bange for at miste deres pause, og selvfølgelig skal de have deres pause, men de børn der ikke sover er over 2år og kan sagtens underholde sig selv. Dp behøver ikke sidde ved siden af barnet hele tiden. Og så kan hun sagtens sætte sig ned og slappe af.
Sig til hende: Højst en time. Og længere er den bare ik.

det er altså ikke kun på grund af deres pauser, men at det er bedst at de få lov at sove til de vågner. så nogen steder har dagplejerne fået af vide, at de helst ikke må vægge børne. da min datter gik i dagpleje der havde hun nogen perioder hvor hun slet ikke sov til middag, dagplejen prøvede altid at lægge hende ud og hvis hun ikke faldt i søvn tog hun hende op også hyggede det sig med at hun satte hår på hende osv.
og nå hun endelig sov til middag, så sov hun 3 nogen gange mere og en overgang, kunne hun ikke falde i søvn om aften, hvor vi troede at det var det, så vi sagde til dagplejen at hun kun skulle sov1,5 time, hvor vi så fik afvide at de ikke måtte vægge børne da de havde bedst af at sove til de vågnede, og efter et stykke tid faldt hun også i søvn om aften så det var kun en perioede.

men har dog også haft en dagpleje til min dreng, som bare lage børnen ud at sove og lod dem græde fordi de ikke ville sove. fordi de skulle holde pause.

min søn græd aldig da han vågnede, men han lå altid og kiggede i barne vognen nå jeg hentede ham kl 3 og der kunne jeg se at han havde været vågn et stykke tid fordi de kun tog dem op nå de græd

Anmeld

28. februar 2013

mariamiss6

Janne T. skriver:

Men er det så et problem, hvis barnet af sig selv ikke vil sove længe til middag? Rose vil konsekvent ikke sove mere end MAX 1½ time. Ofte er det kun en time.. Hun sover så 12 timer i streg om natten

Altså. , det burde det ikke være, fordi det er hende selv der regulerer sig til den søvn.

Børn er trods alt jo også forskellige, og nogle børn behøver ikke den nøjagtige bogførte søvn. Så for hende kan det være det virker. Måske er hun også bare sådan en der hele sit liv vil vågne klokken 6 om morgenen

Hvis hun har det godt og er tilfreds har hun jo ingen problemer. 

Man kan jo ikke rigtig tvinge dem til at sove. Nogle børn er simpelthen ikke trætte nok, andre kan ikke finde ud af selv at falde ind i den ro der tillader dem at falde i søvn. 

Og da jeg ikke er ekspert har jeg desværre ingen kloge ord på det

Men hey, som jeg husker baby Rosa, må man vel nærmest påstå at hun ligefrem spver meget nu, i forhold til da hun var ganske lille bitte

Anmeld

28. februar 2013

mariamiss6

Fru Hansen skriver:

Jeg kunne da ikke være mere enig

Jeg er dagplejer og hos os anbefaler vi at man kun vækker børnene fra middagsluren hvis de er derude hvor de har byttet helt rundt på nat og dag.

Nu har jeg jo ikke lige googlet kilder inden jeg skriver her, men det anbefales fra flere sider ikke at vække børnene. Helt konkrek kan jeg kun lige huske at Vibeke Manniche er af den holdning.

Sundhedplejersken Helen Lyng Hansen (netsundhedsplejersken.dk) har et eller andet sted på sin hjemmeside et skema over hvor meget børn burde sove. Det er mere end man skulle tro.

Der er en artikel, med skema, over det i et gammelt FOA blad.... 

Kan da være jeg skal finde det frem.... jeg gad sgu bare ikke igår hahaha.....

Anmeld

28. februar 2013

mariamiss6

Jeg kunne da ikke være mere enig

Jeg er dagplejer og hos os anbefaler vi at man kun vækker børnene fra middagsluren hvis de er derude hvor de har byttet helt rundt på nat og dag.

Nu har jeg jo ikke lige googlet kilder inden jeg skriver her, men det anbefales fra flere sider ikke at vække børnene. Helt konkrek kan jeg kun lige huske at Vibeke Manniche er af den holdning.

Sundhedplejersken Helen Lyng Hansen (netsundhedsplejersken.dk) har et eller andet sted på sin hjemmeside et skema over hvor meget børn burde sove. Det er mere end man skulle tro.

Der er en artikel, med skema, over det i et gammelt FOA blad.... 

Kan da være jeg skal finde det frem.... jeg gad sgu bare ikke igår hahaha.....

http://www.e-pages.dk/foa/188/6

Anmeld

28. februar 2013

MorDk

Hun er da fuld af fis din DP. Hvad pokker ved hun så gøre hvis dit barn kun vil sove 30 minutter? Skal hun så have bøder eller hvad?

Anmeld

28. februar 2013

TNBC

helle85 skriver:

det er altså ikke kun på grund af deres pauser, men at det er bedst at de få lov at sove til de vågner. så nogen steder har dagplejerne fået af vide, at de helst ikke må vægge børne. da min datter gik i dagpleje der havde hun nogen perioder hvor hun slet ikke sov til middag, dagplejen prøvede altid at lægge hende ud og hvis hun ikke faldt i søvn tog hun hende op også hyggede det sig med at hun satte hår på hende osv.
og nå hun endelig sov til middag, så sov hun 3 nogen gange mere og en overgang, kunne hun ikke falde i søvn om aften, hvor vi troede at det var det, så vi sagde til dagplejen at hun kun skulle sov1,5 time, hvor vi så fik afvide at de ikke måtte vægge børne da de havde bedst af at sove til de vågnede, og efter et stykke tid faldt hun også i søvn om aften så det var kun en perioede.

men har dog også haft en dagpleje til min dreng, som bare lage børnen ud at sove og lod dem græde fordi de ikke ville sove. fordi de skulle holde pause.

min søn græd aldig da han vågnede, men han lå altid og kiggede i barne vognen nå jeg hentede ham kl 3 og der kunne jeg se at han havde været vågn et stykke tid fordi de kun tog dem op nå de græd

Ja jeg ved godt at man ikke bør vække børn, jeg bryder mig jo heller ikke om at blive vækket. Men hvis barnet først falder i søvn efter kl.21 og skal op omkring 6, så får det jo ikke meget søvn. Og hvis det har noget med middagsluren af gøre, så er man jo nød til at se på det.
Jeg siger ikke at alle dp gør det for pausen, men der er jo nogen der går op i en spids hvis du siger dit barn ikke skal sove til middag, for så skal de jo se efter barnet og kan ikke slappe af. Nej, de lader barnet lege selv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.