Lov om hvor meget børn skal sove i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. februar 2013

Ryberg

Yurie skriver:

Ok, altid noget at det ikke var fordi de alle var dårlige.
Men i har da virkelig ikke været heldige...

Absolut ikke

Undskyld til trådstarter for off topic.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2013

mariamiss6

Anonym skriver:

Hej

Jeg vil gerne høre jer andre mødre her inden om i kender noget til dette, jeg har en privat dagplejemor, som siger at vores datter på 2 år skal sove 2 timer til middag skønt vi har ønsket max en time, fordi hun ikke sover om aften. Hun siger det kan ikke lade sig gøre, det er ved lov at barnet skal sove 2 timer, jeg synes det lyder som en gang vås af den anden verden, ved de kommunale, vi har haft til de andre børn, har vi som være forældre altid været med til at bestemme barnet søvn behov.

Nogen der ved noget om dette.

Det er der sgu ingen lov om.

Det er almindelig kendt i institutionskredse, at det er direkte usundt for børn at de bliver vækket fra deres middagslur, før de vågner af sig selv. Det kan og vil ofte påvirke deres indlæringsevne i en eller anden grad, kontra hvis de fik lov at sove til de selv vågner. 

Det korte af det lange, de færreste bærn har godt af at blive vækket, og det forsøger alle institutioner idag at efterleve, og overtale forældrene til at være enige i. 

Jeg er som du kan høre, meget enig i at det sjældent gør noget godt for barnet at blive vækket. Og slet ikke vuggestuebørn der er så små.

MEN i det tilfælde at et barn nægter at sove om natten for eksempel, og altså tager sin "hovedsøvn" om eftermiddagen, bør man overveje, og finde, en mere passende søvnrytme til barnet. 

Altså en rytme som er god for barnets naturlige søvnrytme, men som også samtidig sikrer at barnet holder en god nattesøvn, og får timer nok om natten, samt samlet set får den mængde søvn et barn i en given alder har brug for over et døgn.

Og du ville blive overrasket over hvor meget søvn det i virkeligheden drejer sig om.

Men NEJ der findes ikke en lov overhovedet om den slags, det er det rene vås, og rent forsøg på at anvende psykisk magt over dig og dine valg.

Må man spørge konkret hvorfor du mener det er bedst for dit barn (som er hvor gammel?) kun at sove 1 time?

Hvis jeg skal tage ud fra mit eget eksempel, kunne begge mine børn snildt sove 2-3 timer til middag indtil de var 3 år gamle. 
Og gerne en time til de var 4 år gamle. 

Min yngste blev 4 i December, og næsten hver weekend falder han i søvn på sofaen minimum en ½ time. 
I hverdagene holder han sig selv igang for at undgå at falde i søvn, ellers falder han bestemt i søvn når han kommer hjem fra børnehave og får ro på ørene. 

Hvis det er et stort barn, som er på vej til at ændre sin søvnrytme kan jeg sagtens forstå man forsøger at trække puttetiden for eksempel, sådan at barnet får 1 sammenhængende middagssøvn, i stedet for 2 kortere (formiddag og sen middag), og det er meget normalt at man ligesom skal tage styring over det skift tænker jeg.

Hvis problemet er at dit barn først går omkuld til midnat, når han/hun sover mere end 1 time, var det måske en idé at snakke med dp om at lægge ham/hende ½ time tidligere, så han/hun kan sove en halv time længere (altså 1½ time) uden at det betyder han/hun vågner senere end sædvanligvis.

Anmeld

28. februar 2013

K&S

KittyGirl skriver:

Det er ikke alle 12 der er dårlige

Det var bare min erfaringer efter at have været en del rundt..

De 4 af dem var virkelig .... jeg ved ikke hvor de har trukket deres dagplejer bevis henne, men jeg fortalte også dagpleje kontoret om mine observationer, og de kunne virkelig godt følge mig, og det var noget der skulle følges op på.

Lasse har haft 2 faste dagplejere, den ene blev langtidssygemeldt pga. skilsmisse, så kom han fast ned og være i en gæstedagpleje, derefter over til en ny fast, som nu også er sygemeldt pga. skilsmisse, og de sidste 3 uger har han været hos 3 forskellige... og så er der dem indimellem....

Suk...

Hold da op, hvordan tager Lasse alle de skift? 

Anmeld

28. februar 2013

Stumpen

mariamiss6 skriver:

Det er almindelig kendt i institutionskredse, at det er direkte usundt for børn at de bliver vækket fra deres middagslur, før de vågner af sig selv. Det kan og vil ofte påvirke deres indlæringsevne i en eller anden grad, kontra hvis de fik lov at sove til de selv vågner. 

Det korte af det lange, de færreste bærn har godt af at blive vækket, og det forsøger alle institutioner idag at efterleve, og overtale forældrene til at være enige i. 

Jeg er som du kan høre, meget enig i at det sjældent gør noget godt for barnet at blive vækket. Og slet ikke vuggestuebørn der er så små.

MEN i det tilfælde at et barn nægter at sove om natten for eksempel, og altså tager sin "hovedsøvn" om eftermiddagen, bør man overveje, og finde, en mere passende søvnrytme til barnet. 

Altså en rytme som er god for barnets naturlige søvnrytme, men som også samtidig sikrer at barnet holder en god nattesøvn, og får timer nok om natten, samt samlet set får den mængde søvn et barn i en given alder har brug for over et døgn.

Og du ville blive overrasket over hvor meget søvn det i virkeligheden drejer sig om.

Men NEJ der findes ikke en lov overhovedet om den slags, det er det rene vås, og rent forsøg på at anvende psykisk magt over dig og dine valg.

Må man spørge konkret hvorfor du mener det er bedst for dit barn (som er hvor gammel?) kun at sove 1 time?

Hvis jeg skal tage ud fra mit eget eksempel, kunne begge mine børn snildt sove 2-3 timer til middag indtil de var 3 år gamle. 
Og gerne en time til de var 4 år gamle. 

Min yngste blev 4 i December, og næsten hver weekend falder han i søvn på sofaen minimum en ½ time. 
I hverdagene holder han sig selv igang for at undgå at falde i søvn, ellers falder han bestemt i søvn når han kommer hjem fra børnehave og får ro på ørene. 

Hvis det er et stort barn, som er på vej til at ændre sin søvnrytme kan jeg sagtens forstå man forsøger at trække puttetiden for eksempel, sådan at barnet får 1 sammenhængende middagssøvn, i stedet for 2 kortere (formiddag og sen middag), og det er meget normalt at man ligesom skal tage styring over det skift tænker jeg.

Hvis problemet er at dit barn først går omkuld til midnat, når han/hun sover mere end 1 time, var det måske en idé at snakke med dp om at lægge ham/hende ½ time tidligere, så han/hun kan sove en halv time længere (altså 1½ time) uden at det betyder han/hun vågner senere end sædvanligvis.

Enig..

Anmeld

28. februar 2013

Stumpen

KittyGirl skriver:

Jeg er overbevist om at det er en omgang vås!

Men ring til dagplejekontoret og fortæl om hvad du har fået at vide.. måske dagplejen lige skal have opfrisket et par værdier

Mit bud er at hun intet får ud af at ringe til dp-kontoret, idet hun har en privatdp.. Der føres tilsyn, men resten skal man selv aftale..

Anmeld

28. februar 2013

B&J

hold da op noget sludder man kan da ikke bestemme om børn skal sove ½-4 timer det bestemmer barnet da selv.... og hvis det barn sover bedst kun med den ene time jamen så er det jo det dit barn kun skal sove.....

nogle dage sov daniel slet ikke ander dage kunne han snilt tage 3timer og det er jo ikke noget at gøre ved så tog hun dem bare med ind igen og hyggede sig

Anmeld

28. februar 2013

Fru Hansen

mariamiss6 skriver:

Jeg kunne da ikke være mere enig

Jeg er dagplejer og hos os anbefaler vi at man kun vækker børnene fra middagsluren hvis de er derude hvor de har byttet helt rundt på nat og dag.

Nu har jeg jo ikke lige googlet kilder inden jeg skriver her, men det anbefales fra flere sider ikke at vække børnene. Helt konkrek kan jeg kun lige huske at Vibeke Manniche er af den holdning.

Sundhedplejersken Helen Lyng Hansen (netsundhedsplejersken.dk) har et eller andet sted på sin hjemmeside et skema over hvor meget børn burde sove. Det er mere end man skulle tro.

Anmeld

28. februar 2013

maria_wlt

Anonym skriver:

Hej

Jeg vil gerne høre jer andre mødre her inden om i kender noget til dette, jeg har en privat dagplejemor, som siger at vores datter på 2 år skal sove 2 timer til middag skønt vi har ønsket max en time, fordi hun ikke sover om aften. Hun siger det kan ikke lade sig gøre, det er ved lov at barnet skal sove 2 timer, jeg synes det lyder som en gang vås af den anden verden, ved de kommunale, vi har haft til de andre børn, har vi som være forældre altid været med til at bestemme barnet søvn behov.

Hvor meget sover hun om natten? Altså hvad tid kommer hun i seng?

2 timer til middag og så er nattesøvnen ødelagt - Det var lidt utroligt synes jeg.. Måske sker der ikke nok derover.

Min datter sover 10,5 time om natten og 2,5-3,5 til middage i VS.

Herhjemme i weekenden sover hun kun 1,5 time. 

Anmeld

28. februar 2013

Fuglemor

Anonym skriver:

Hej

Nu er jeg selv lige startet op, men her får børnene lov at sove det de har brug for i starten. Hvad jeg har kunnet forstå på andre så vil de fleste børn automatisl selv vågne efter en time til halvanden.

tænker din dp siger det så hun har få mere "fri" om middagen

Anmeld

28. februar 2013

jeanett 26

Lyder ikke som om der er tæt samarbejde mellem dagplejemor og forældre
Vi har selv privat dagpleje og er vi utilfreds med. Siger vi det og så plejer hun ændre det.
Vores søn sov nogen gange 4timer til middag
Vores datter sover kun en time.
Hun mener nok det Er fordi det kan skade indlæring hvis de ikke får lov at slappe af. Inden de er igang igen.
Vores synes os det Er synd hun kun sover en time og er meget træt når hun bliver vækket. Men ellers sover hun ikke om aften

Det skal jo os kunne hænge sammen som familie hjemme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.