HJÆLP vedr. DPmor og middagslur..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. februar 2013

L&V

DAs mor skriver:

Det er også tidligst efter to timer - langt fra alle på den alder der bliver vækket, da de fleste af dem vågner af sig selv inden.

Syntes det er sådan en fin holdning og hvor ville jeg ønske der var flere institutioner og forældre der tænkte noget mere over hva det egentlig gør ved børnene og deres udvikling

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2013

Monski

Jeg er ret splittet her faktisk.
Kan godt forstå dagplejemoren er meget ked af at miste sin pause, tænk hvor mange timer hun så skal arbejde om dagen uden pause .. Jeg ville ikke kunne holde til det.
Men kan også sagtens forstå jer, for det er jo virkelig en kæmpe lettelse for både jer og jeres datter når hun får sovet igennem og selv komme og siger når hun er træt.
Måske i kunne lave en aftale om at hun skal ud g hvile sig i f.eks. 30-60 min.
Det gør vi på min arbejdsplads med de børn der er igang med at stoppe middagsluren

Anmeld

14. februar 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg kan godt forstå hun godt vil have en pause. Ellers ville hun da hurtigt blive udkørt og det kommer nu heller ikke børnene til gode. 

Men hvis din datter ikke har behov for at sove mere, så er det jo sådan. Så må hun tænke alternativt. 

Da jeg var i praktik i en børnehave havde de noget der hed hvilestund, hvor alle børnene lå på måtter og enten hørte en lydbog eller noget stille musik. Hvis man havde svært ved at ligge ned i en halv time kunne man få en bog med at bladre i eller tegne. 

Jeg synes du skal tale med din dp om det. Vær varsom med at lyde angribende, men find den anerkendende tone frem  Men måske kunne du foreslå hvilestund for hende og sige noget med at du synes det er en god ide, så hun kan få lidt pause og tanke op

Held og lykke 

Anmeld

14. februar 2013

Fenja09

Hej,

Jeg har brug for lidt råd/erfaring/hjælp...

Min datter, 2,5 måneder om en uge, har de sidste par weekender ikke vist interesse for hendes middagslur (jeg har prøvet at lægge hende et par gange, men hun har bare lægget og puttet og har ikke sovet) - vi har derfor valgt at skrotte den i weekenderne, med mindre hun selvfølgelig selv har sagt hun vil sove...
Dette har resulteret i at vores datte pludselig er begyndt selv at sige når hun er træt om aftenen, og sover faktisk næste helt til næste morgen - i modsætning til før, hvor vi måtte kæmpe en lille kamp for at få hende i seng, og få hende til at sove - og jeg har brugt stort set alle nætter inde hos hende, hvor hun er vågnet MANGE gange!

Vi sagde derfor til vores DP-mor (som vi har været rigtig glade for), i tirsdags, at vi gerne så at hun skrottede denne lur også, for ellers vågner vores datter kl. 4 og er frisk, og det går jo ikke!
Dette har vores DP-mor altså bare ikke kunne acceptere - hun har selvfølgelig ikke lagt hende ud og sove, men HVER gang vi har afleveret eller hentet vores datter, har DP-mor kommenteret dette med små kedelige og triste kommentar, i stedet for at tage en snak med os...
Jeg var selvfølgelig meget ked af denne reaktion fra hende, for hun har altid været meget proffesionel, sød og imødekommende..
Jeg ringede derfor til DP-kontoret den anden dag og fortalte om situationen - vi blev bakket 100% op omkring dette, og fik af vide, at vi INTET har gjort forkert...

Nu ved jeg bare ikke hvad jeg skal gøre, for føler at ligemeget hvad, så er dette ødelagt...
Jeg kan sagtens tage en snak med DP-mor, men er bare bange for hvordan hun reagere, og om det går ud over min datter..
Jeg kan også få opbakning fra DP-kontoret, som gerne vil være med til et møde - men ligeledes kan jeg også bare se en problem-stilling efterfølgende...
Jeg kan også vælge at sige, at vi gerne vil have rykket hende i børnehave nu, 3 mdr. før tid, men vil bare så gerne vente til de store børn er startet i SFO, så der er plads til min datter..

Please hjælp mig, for hold op hvor er jeg trist på min datters vejne (som jeg frygter bliver "straffet" for dette af DP-mor....)

Hvis jeres dp mor ligger jeres datter til at sove til middag - sover hun så? For hvis hun ligger hende og hun falder i søvn, så må hun jo være træt og have brug for det. I min datters dp går en dreng der skal starte i bh og han sover max 1 1/2 time for ellers kan han ikke sove om aftenen. Han ligger enten på en madras i soveværelset eller falder i søvn på sofaen - alt efter hvad han selv har lyst til.

Har jeres dp mor snakket om, at jeres datter er mere pylret, træt osv hvis hun ikke lige får lov at hvile til middag? Og så vil jeg sige, at der er enormt stor forskel på at have barnet hjemme i weekenden og så deres hverdag i dp. Sådan oplever vi det i hvert fald. Vores datter er slet ikke nær så træt når vi har hende hjemme, som hvis hun er dp. Hvilket jo er helt naturligt, da hun ikke leger på samme måde hjemme, som når hun er afsted.

Måske skal i mødes på midten - hvis dp synes at jeres datter trænger til at sove - eller måske hvile og hun så falder i søvn, så bliver hun vækket efter 1 time.

Jeg håber da ikke at dp moren udelukkende tænker på sin pause - når jeg tænker på vores egen dp mor så ville jeg helt sikkert tænke, at hun ville ligge vores datter til at sove, hvis hun mente der var behov for det og ikke for at få pause. Men når det er sagt så er det vel heller ikke unaturligt at man gerne vil have en pause når man er på hele dagen fra tidlig morgen til sen eftermiddag.

Håber i finder en løsning.

/Fenja

Anmeld

14. februar 2013

Rsa

sismofutten skriver:

Jeg tror desværre også det er der problemet er - det er i hvertfald også det hendes små kommentar har gået på..

Havde måske bare håbet, at hvis jeg gav hende et par dage til at sluge den, ville hun måske ændre sig - men hun kan næsten ikke sige "Hej" til os når vi kommer og hun snakker slet ikke til os som hun plejer...

Det lyder godt nok uprofessionelt

Tænker også, at hun i sin lange arbejdsdag har ret til pause,ligesom man har på en alm. Arbejdsplads... 

Kunne I evt. Snakke med hende om det og være helt ærlige og lufte jeres formodning evt. Anerkende hendes 'tab' af hendes pusterum i en travl hverdag og evt, snakke med hende om, hvad der kunne være løsningen på det?

I skal jo ikke føje jer hendes behov, skal jeres beatnikkens sove og har hun ikke behov for det, er det jo bare sådan det er - ligesom man i en børnehave finder løsninger på det, når et barn der starter stadig sover middagslur. Forskellen er bare, at der er flere hænder...

Må igen lige lufte (er selv pædagog ) at jeg synes dp er et skrøbeligt koncept... 

Anmeld

14. februar 2013

sismofutten

Tak for alle Jeres svar - jeg kan se at I næsten alle sammen er lige så splittet som vi er..

Jeg kan da sagtens forstå hun har brug for at slappe af en gang i mellem i løbet af sådan en lang dag, ingen tvivl om det, men omvendt, min datter vågner altså kl. 4 om morgnen, når hun har fået sin middagslur - det er altså for tidligt!

Jeg tror jeg vil tage de fleste af Jeres råd til mig, og tage en stille og pæn snak, i en god tone, og foreslå at hun selvfølgelig gerne må lægge hende til at sove, hvis hun virker træt, men ikke mere end en halv til en hel time - ellers kan min datter altså sagtens lege selv, så DP-mor kan få en kop kaffe i ro og mag

Endnu en gang tak for Jeres tid

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.