Anonym skriver:
Jeg skal forsøge, at formulere dette, så ingen unødvendigt føler sig trådt over tæerne. Det er mere en undren og måske uvidenhed indenfor området, der vækker en del spørgsmål.
Men har ADHD "social slagside"? Altså at det ofte er børn fra ressourcesvage familier, der får denne diagnose? Jeg arbejder selv indenfor børn- og ungeområdet, og jeg har aldrig oplevet rossourcestærke familier være ramt af denne diagnose. Men det kan selvfølgelig skyldes mange ting. Boligområde, mm.
Jeg læste en børnepsykolog udtale at 8 ud af 10 tilfælde var relateret til opdragelse og kaotiske forhold på hjemmefronten - men som sagt kender jeg ikke til "de enkelte tilfælde"
Hvad er Jeres oplevelse af dette og hvorfor tror I, at antallet af børn der får diagnosen ADHD, er stærkt stigende ?
Der vil da helt sikkert være tilfælde, hvor ADHD lignende adfærd kan opstå ved børn af ressourcesvage forældre.. Oveni kan der sagtens være en reel diagnose, men et bagland der har svært ved at sætte sig ind i diagnsen og hvordan denpåvirker deres barn, og har derfor svært ved at støtte barnet i at udvikle strategier eller imødekomme barnet. Men jeg er stærkt uenig i, at det er mere reglen end undtagelsen
Man kan finde kilder der peger i alle retninger mht. ADHD, du vil altid kunne finde modsatrettet udsagn fra diverse forskere. Så er det kosten - gluten allergi kan have samme effekt på dig,som ADHD symptomer. Så er det uddannelsessystemet der er forkert skruet sammen i henhold til at kunne rumme børn der ikke passer ind i skoleregi osv,. Listen er lang...
I mit eget tilfælde har jeg en dreng på 11 år, han fik konstaterer ADHD i november. Sent ja, og sent Blev det fordi han ligger i den mildere ende.
Jeg er uddannet pædagog og arbejder med børn med særlig behov. Jeg forstår min søn og hans udfordringer godt og derfor kan jeg også hjælpe ham til at udvikle strategier for det han udfordres ved samt hans lærer i skolen er enormt støttende og gode til at håndtere ham. Min søn kommer ikke a dårlige kår og er absolut ikke belastet på nogle områder.
Adhd kan man se på som man vil, men jeg kan tydeligt se, at min søn har større udfordringer end sine jævnaldrende klassekammerater.
Biologisk set regnes det for at være en dysfunktion i hjernen:
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/psyke-hos-boern/sygdomme/adhd/adhd-aarsager/