Anonym skriver:
Jeg skal forsøge, at formulere dette, så ingen unødvendigt føler sig trådt over tæerne. Det er mere en undren og måske uvidenhed indenfor området, der vækker en del spørgsmål.
Men har ADHD "social slagside"? Altså at det ofte er børn fra ressourcesvage familier, der får denne diagnose? Jeg arbejder selv indenfor børn- og ungeområdet, og jeg har aldrig oplevet rossourcestærke familier være ramt af denne diagnose. Men det kan selvfølgelig skyldes mange ting. Boligområde, mm.
Jeg læste en børnepsykolog udtale at 8 ud af 10 tilfælde var relateret til opdragelse og kaotiske forhold på hjemmefronten - men som sagt kender jeg ikke til "de enkelte tilfælde"
Hvad er Jeres oplevelse af dette og hvorfor tror I, at antallet af børn der får diagnosen ADHD, er stærkt stigende ?
Man skal huske på, at ADHD /ADD er lige så genetisk arvelig, så det er miljø - statistisk set så er der ikke noget der peger på, at der er ressourcesvage familier, det kan ligeså godt være ressourcestærke med kernefamilier og penge i lommen.
Dernæst, er ADHD / ADD et begreb der bliver smidt i flæng, ofte hører man A(alle) D(drenge) H(har) D(det) = ADHD
Og der er en tendens i vores samfund, at hvis børn, især drenge ikke har "evnerne" for at sidde stille i længere tid, jamen så må de jo være bærer af ADHD
Det er en skam, at samfundet bærer den i den retning og ikke bruger begrebet korrekt og til dem som faktisk kunne have brug af det
Anmeld