Har ADHD "social slagside"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. januar 2013

DitteFisk

Tin skriver:

Alle der har besvaret denne tråd, aner ikke en klap om hvad de taler om......så ja uvidenhed, som er med til at skabe alle de forklaringer vi skal give til omverden.....og hel ærlig....efter mange år i systemet så orker jeg faktisk næsten ik at tage den her også, for I har jo allerede besluttet jer, i har jo allerede skabt jeres urealistiske mening omkring dette handicap.

Og hvorfor forklare ADHD????? Ingen villestille et eneste spørgsmål, hvis mit barn var fysisk syg!!!

Og vi er resoursse stærke. Mere end mange herinde. Vi har stort overskud til vores 5 børn, samme mor og far til alle børnene, gode vellønnede jobs begge. Eget stort hus og 2 biler. Osv

Hvem af jer er resourse stærk??

Fysiske sygdomme kan jo også handle om miljøpåvirkninger -feks misbrug under graviditet eller kraftig understimulering af babys første levetid.

Jeg siger ikke at adhd er miljøbetinget, for det tror jeg kun det er i sjældne tilfælde. Det er oftest arveligt betinget som jeg skriver. En dysfunktion i hjernen. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2013

Hvem?

Anonym skriver:

Jeg skal forsøge, at formulere dette, så ingen unødvendigt føler sig trådt over tæerne. Det er mere en undren og måske uvidenhed indenfor området, der vækker en del spørgsmål.

Men har ADHD "social slagside"? Altså at det ofte er børn fra ressourcesvage familier, der får denne diagnose? Jeg arbejder selv indenfor børn- og ungeområdet, og jeg har aldrig oplevet rossourcestærke familier være ramt af denne diagnose. Men det kan selvfølgelig skyldes mange ting. Boligområde, mm.

Jeg læste en børnepsykolog udtale at 8 ud af 10 tilfælde var relateret til opdragelse og kaotiske forhold på hjemmefronten - men som sagt kender jeg ikke til "de enkelte tilfælde"

Hvad er Jeres oplevelse af dette og hvorfor tror I, at antallet af børn der får diagnosen ADHD, er stærkt stigende ?

Man skal huske på, at ADHD /ADD er lige så genetisk arvelig, så det er miljø - statistisk set så er der ikke noget der peger på, at der er ressourcesvage familier, det kan ligeså godt være ressourcestærke med kernefamilier og penge i lommen.

Dernæst, er ADHD / ADD et begreb der bliver smidt i flæng, ofte hører man A(alle) D(drenge) H(har) D(det) = ADHD
Og der er en tendens i vores samfund, at hvis børn, især drenge ikke har "evnerne" for at sidde stille i længere tid, jamen så må de jo være bærer af ADHD

Det er en skam, at samfundet bærer den i den retning og ikke bruger begrebet korrekt og til dem som faktisk kunne have brug af det

Anmeld

29. januar 2013

isabellasmor

Tin skriver:

Alle der har besvaret denne tråd, aner ikke en klap om hvad de taler om......så ja uvidenhed, som er med til at skabe alle de forklaringer vi skal give til omverden.....og hel ærlig....efter mange år i systemet så orker jeg faktisk næsten ik at tage den her også, for I har jo allerede besluttet jer, i har jo allerede skabt jeres urealistiske mening omkring dette handicap.

Og hvorfor forklare ADHD????? Ingen villestille et eneste spørgsmål, hvis mit barn var fysisk syg!!!

Og vi er resoursse stærke. Mere end mange herinde. Vi har stort overskud til vores 5 børn, samme mor og far til alle børnene, gode vellønnede jobs begge. Eget stort hus og 2 biler. Osv

Du kan da ikke konkludere ud fra din egen historie, at vi alle tager fejl? 

Jeg er meget enig med dem der skriver, at det højt sandsynligt også har noget at gøre med at mange bliver fejl diagnosticeret , og at mange af dem kommer fra ressource svage familier der ikke helt kan håndterer dem.. 

(Kender personligt selv en af disse) 

Anmeld

29. januar 2013

isabellasmor

dobbelt 

Anmeld

29. januar 2013

Tin

Profilbillede for Tin
Kay skriver:

tager alle i tråden fejl?? for så vil jeg gerne bede dig læse det jeg skriver igen!

jeg skriver jo netop at der ingen social side er i dem der virkelig har diagnosen... men at nogle er fejldiagnostiseret og det godt kan kaste et dårligt lys på resten...

og ja... hvis et barn sidder i kørestol bliver sygdommen ikke betvivlet... ej heller hvis et barn har downs.. men hvis barnet ser fulstendig normalt ud, skal man pludselig kæmpe for at få annerkendt et psykisk handicap fra omverdenen...

Jeg undskylder, dit indlæg må være kommet mens jeg skrev mit

Anmeld

29. januar 2013

modesty

Så du mener ikke at mange børn bliver fejldiagnosticeret med ADHD?

Anmeld

29. januar 2013

Tin

Profilbillede for Tin
isabellasmor skriver:

Du kan da ikke konkludere ud fra din egen historie, at vi alle tager fejl? 

Jeg er meget enig med dem der skriver, at det højt sandsynligt også har noget at gøre med at mange bliver fejl diagnosticeret , og at mange af dem kommer fra ressource svage familier der ikke helt kan håndterer dem.. 

(Kender personligt selv en af disse) 

Okay, men I må gerne konkluderer ud fra uvidenhed og andres oplevelser??

Jeg har en søn ud af fem børn, der har en meget svær ADHD. Han kommer aldrig nogensinde til at fungerer optimalt uden hjælp. Grunden: mangel på ilt under fødsel!!

Og nu er ADHD jo ret meget mere end bare "krudt i røven" De læger, pædagoger, psyk mv der diagnotiserer alene på den baggrund er ikke deres job værdig!! Så istedet for at hakke på de mange diagnoser, var det måske bedre at sorterer lidt i dem der giver dem, og tilbyde de forældre med børn alen med krudt i røven, hjælp til at håndtere det!!

Vi andre har faktisk mere end rigeligt at bekymrer os om, end at skulle forsvare en evt diagnose!

Anmeld

29. januar 2013

Tin

Profilbillede for Tin
modesty skriver:

Så du mener ikke at mange børn bliver fejldiagnosticeret med ADHD?

Det har jeg ikke kompentance til at udtale mig om!! Men mener at andres fordomme på mange måder rammer de forkerte!! ADHD er som jeg har skrevet et andet sted mere end bare krudt i røven, og alene det at mange herinde, tror at det "kun"er det det handler om, viser bare overfor mig, at rigtig mange endnu ikke har forstået, eller gidet at sætte sig ind i hvad diagnosen egentlig dækker over!

Anmeld

29. januar 2013

Stjerneskud

Jeg har en dreng med ADHD, jeg ser ikke mig selv som ressourcesvag, selv om jeg ikke er sammen med barnets far eller har mange penge. At være ressourcestærk handler om mange andre ting også.

Men jeg har fået at vide at det faktisk er rimelig nemt at få den diagnose. Der er nogle psykiatere der giver diagnosen gennem en enkelt telefonsamtale med forældrene. Vi blev også spurgt under udredning om vi var der for at få en diagnose... Det har også været oppe i medierne rigtig mange gange at størstedelen af børn med diagnosen, slet ikke har ADHD.

Jeg tror den sociale slagside ligger i at der nok er mange ressourcesvage forældre der ikke magter at opdrage deres børn og derved bliver de en større belastning i skolesystemet og ender sikkert også ud i forskellige udredninger.

Desuden tror jeg man skal passe lidt på med at lufte sådanne fordomme i sådan et forum, da der er rigtig mange der hurtigt kan føle sig trådt over tæerne.

Anmeld

29. januar 2013

Kay

Tin skriver:

Jeg undskylder, dit indlæg må være kommet mens jeg skrev mit

det er det sikkert men ja når man ik er inde over og kender sysemet så kan man havde utrolig mange (forkerte) opfattelser af det... lige som vi kan om noget vi ik aner en disse om

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.