jeg tror der er flere aspekter end som så...
at resursesvage familier nok er hurtigere til at bede om hjælp til deres børn, når de har adhd (eller krudt i røven) hvor resursestærke famillier godt kan rumme et barn med krudt i røven
der er mange især drenge der får adhd diagnosen uden de i virkeligheden har adhd... men har man et barn med krudt i røven kan det være meget nødvendigt med en "stærk" forældre og faste rammer, og det har en ressursesvag familie ikke altid overskud/ressurser til...
så tror jeg også det har noget med at gøre hvor i landet og bymessigt om hvor mange der kommer fra hvilke familier... jeg har arbejdet på en speciel skole i lyngby og der var ikke ret mange af de børn der kom fra ressursesvage familier... tvært i mod 
klinisk set har adhd intet med opvækst at gører... lige som autisme ikke har... selvom man i gamle dage mente at børn blev autister af at havde mødre der var "kolde" over for dem... de såkaldte køleskabs mødre...
men ja et barn der bliver svigtet gang på gang kan godt udvikle autistiske træk.... lige som et barn med krudt i røven der ikke bliver mødt af faste rammer kan ligne et adhd barn 
(sorry den lange socialpædagogiske smørrer, men elsker mit arbejdsområde så meget at jeg ikke kan lade være
)
Anmeld