Har ADHD "social slagside"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.406 visninger
35 svar
0 synes godt om
29. januar 2013

Anonym trådstarter

Jeg skal forsøge, at formulere dette, så ingen unødvendigt føler sig trådt over tæerne. Det er mere en undren og måske uvidenhed indenfor området, der vækker en del spørgsmål.

Men har ADHD "social slagside"? Altså at det ofte er børn fra ressourcesvage familier, der får denne diagnose? Jeg arbejder selv indenfor børn- og ungeområdet, og jeg har aldrig oplevet rossourcestærke familier være ramt af denne diagnose. Men det kan selvfølgelig skyldes mange ting. Boligområde, mm.

Jeg læste en børnepsykolog udtale at 8 ud af 10 tilfælde var relateret til opdragelse og kaotiske forhold på hjemmefronten - men som sagt kender jeg ikke til "de enkelte tilfælde"

Hvad er Jeres oplevelse af dette og hvorfor tror I, at antallet af børn der får diagnosen ADHD, er stærkt stigende ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2013

Ina33

Jeg tænker at jeg deler din opfattelse, men jeg tror desværre også at rigtig mange får diagnosen ADHD uden egentlig at have det.

Min egen lillebror har ADHD, men han er bestemt også vokset op i en såkaldt ressourcesvag familie....

Jeg arbejder selv med børn, og synes måske godt jeg kan se en tendens, om det er de ressourcesvage der bliver ramt, synes jeg måske er lidt svært at svare på, men det er i hvert fald ofte familier med den ene eller anden form for "problemer".

Anmeld

29. januar 2013

isabellasmor

Anonym skriver:

Jeg skal forsøge, at formulere dette, så ingen unødvendigt føler sig trådt over tæerne. Det er mere en undren og måske uvidenhed indenfor området, der vækker en del spørgsmål.

Men har ADHD "social slagside"? Altså at det ofte er børn fra ressourcesvage familier, der får denne diagnose? Jeg arbejder selv indenfor børn- og ungeområdet, og jeg har aldrig oplevet rossourcestærke familier være ramt af denne diagnose. Men det kan selvfølgelig skyldes mange ting. Boligområde, mm.

Jeg læste en børnepsykolog udtale at 8 ud af 10 tilfælde var relateret til opdragelse og kaotiske forhold på hjemmefronten - men som sagt kender jeg ikke til "de enkelte tilfælde"

Hvad er Jeres oplevelse af dette og hvorfor tror I, at antallet af børn der får diagnosen ADHD, er stærkt stigende ?

ud fra de jeg kender med ADHD, så passer de tal meget godt. . Så måske der er noget om det? 

Anmeld

29. januar 2013

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Nej, jeg tror ikke, at det er mindre ressourcestærke familier som har et barn der får konstateret ADHD. Jeg har et rigtig godt eksempel på, at der er en i min omgangskreds, hvis barn har fået det konstateret og de er ressourcestærke og har kæmpet en kamp med deres barn og systemet.

Desværre er der en tedens til, at hvis børn er lidt mere "aktive" så får de afvide "du har sikkert ADHD" og "hvorfor kan du ikke bare sidde stille". Børn er forskellige - og heldigvis for det.

Anmeld

29. januar 2013

modesty

Anonym skriver:

Jeg tror ikke at det drejer sig om at børn med ADHD kommer fra resourcesvage familier, men at RIGTIG mange børn bliver fejldiagnosticeret. Jeg er stødt på en hel del mennesker som er blevet fejldiagnosticeret med ADHD. Det er lidt som kolik - en betegnelse man bruger i forbindelse med symptomer i stedet for årsag. Men det er bare en forkert brug i tilfældet ADHD.

Ofte dækker en ADHD diagnose over svigt og manglende omsorg fra forældrene. Forældre der ikke kan eller ikke vil bruge den fornødne tid og energi på at sørge for at deres børn føler sig trygge og bliver hørt.

Anmeld

29. januar 2013

MorDk

MoarHvidovre skriver:

Nej, jeg tror ikke, at det er mindre ressourcestærke familier som har et barn der får konstateret ADHD. Jeg har et rigtig godt eksempel på, at der er en i min omgangskreds, hvis barn har fået det konstateret og de er ressourcestærke og har kæmpet en kamp med deres barn og systemet.

Desværre er der en tedens til, at hvis børn er lidt mere "aktive" så får de afvide "du har sikkert ADHD" og "hvorfor kan du ikke bare sidde stille". Børn er forskellige - og heldigvis for det.

Jeg tror bestemt ikke at min dreng har ADHD men han krudt i R*ven og mange siger "har han ik damp"? Gu har han da ej .... og hvis han har? Så må vi tage den derfra. Vi er en ressourcestærk familie...

Anmeld

29. januar 2013

Kay

jeg tror der er flere aspekter end som så...

at resursesvage familier nok er hurtigere til at bede om hjælp til deres børn, når de har adhd (eller krudt i røven) hvor resursestærke famillier godt kan rumme et barn med krudt i røven

der er mange især drenge der får adhd diagnosen uden de i virkeligheden har adhd... men har man et barn med krudt i røven kan det være meget nødvendigt med en "stærk" forældre og faste rammer, og det har en ressursesvag familie ikke altid overskud/ressurser til...

så tror jeg også det har noget med at gøre hvor i landet og bymessigt om hvor mange der kommer fra hvilke familier... jeg har arbejdet på en speciel skole i lyngby og der var ikke ret mange af de børn der kom fra ressursesvage familier... tvært i mod

klinisk set har adhd intet med opvækst at gører... lige som autisme ikke har... selvom man i gamle dage mente at børn blev autister af at havde mødre der var "kolde" over for dem... de såkaldte køleskabs mødre...

men ja et barn der bliver svigtet gang på gang kan godt udvikle autistiske træk.... lige som et barn med krudt i røven der ikke bliver mødt af faste rammer kan ligne et adhd barn

(sorry den lange socialpædagogiske smørrer, men elsker mit arbejdsområde så meget at jeg ikke kan lade være )

Anmeld

29. januar 2013

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

Alle der har besvaret denne tråd, aner ikke en klap om hvad de taler om......så ja uvidenhed, som er med til at skabe alle de forklaringer vi skal give til omverden.....og hel ærlig....efter mange år i systemet så orker jeg faktisk næsten ik at tage den her også, for I har jo allerede besluttet jer, i har jo allerede skabt jeres urealistiske mening omkring dette handicap.

Og hvorfor forklare ADHD????? Ingen villestille et eneste spørgsmål, hvis mit barn var fysisk syg!!!

Og vi er resoursse stærke. Mere end mange herinde. Vi har stort overskud til vores 5 børn, samme mor og far til alle børnene, gode vellønnede jobs begge. Eget stort hus og 2 biler. Osv

Hvem af jer er resourse stærk??

Anmeld

29. januar 2013

Kay

Tin skriver:

Alle der har besvaret denne tråd, aner ikke en klap om hvad de taler om......så ja uvidenhed, som er med til at skabe alle de forklaringer vi skal give til omverden.....og hel ærlig....efter mange år i systemet så orker jeg faktisk næsten ik at tage den her også, for I har jo allerede besluttet jer, i har jo allerede skabt jeres urealistiske mening omkring dette handicap.

Og hvorfor forklare ADHD????? Ingen villestille et eneste spørgsmål, hvis mit barn var fysisk syg!!!

Og vi er resoursse stærke. Mere end mange herinde. Vi har stort overskud til vores 5 børn, samme mor og far til alle børnene, gode vellønnede jobs begge. Eget stort hus og 2 biler. Osv

Hvem af jer er resourse stærk??

tager alle i tråden fejl?? for så vil jeg gerne bede dig læse det jeg skriver igen!

jeg skriver jo netop at der ingen social side er i dem der virkelig har diagnosen... men at nogle er fejldiagnostiseret og det godt kan kaste et dårligt lys på resten...

og ja... hvis et barn sidder i kørestol bliver sygdommen ikke betvivlet... ej heller hvis et barn har downs.. men hvis barnet ser fulstendig normalt ud, skal man pludselig kæmpe for at få annerkendt et psykisk handicap fra omverdenen...

Anmeld

29. januar 2013

DitteFisk

Sådan kan man ikke dele det op.

Min eks har adhd, men kommer bestemt fra en ressourcestærk familie. Min fætter har det også og kommer delvist fra en meget ressourcesvag. 

Adhd er en dysfunktion i hjernen, som man mener der er 80% arvelighed i. 

Problemet er at diagnosen til bliver slynget ud til rigtig mange, der blot synes at have samme symptomer. Men man bør ikke forveksle sådan en diagnose med feks miljøbetingede belastninger, som altså kan give de samme symptomer. Men det er svært at se forskel, derfor bliver diagnosen brugt i flæng, og ofte hos ressourcesvage familier, hvor det i virkeligheden måske er nogle andre belastninger der spiller ind. 

Man kan så sige - hvad nu hvis denne dysfunktion ikke er medfødt men noget der opstår pga feks dårligt miljø.? - ja der kan være en sammenhæng, men det er næsten umuligt at bevise, da det kræver intens hjerneforskning allerede fra før barnet er født og i tiden efter.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.