Panodil ved tandfrembrud?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. januar 2013

Pikku Myy

Thalia skriver:

Man skal passe på i den forstand at man selvfølgelig ikke skal lade så lille en baby sidde selv og gnave i en rå gulerod

Jeg mener bestemt min SP sagde no-go til gulerødder lige efter han var begyndt at få tænder, men det er måske en holdningssag.

Eller en selvtillidsting, for det kan selvfølgelig også være jeg den gang vurderede at jeg ikke ville have lyst til at skulle håndtere et barn, der havde noget der sad fast i den gale hals, og derfor bare i mine erindringer, har fået puttet det i no-go-kassen ...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2013

k&k&k&k

Tulle28 skriver:

Min datter har fået sin første tand, 4,5 måned gammel, og nr. 2 er også ved at melde sin ankomst Det er jo så spændende, men bare ikke så spændende for hende Hun græder og pylrer og er i den grad morsyg... Det er så synd Jeg går på apoteket her om lidt og får noget til gummerne, men overvejede lidt om jeg skulle give hende lidt panodil at sove på i aften. Det er som om det er værst, når hun ligger ned?

Hvad gør I andre? Er ikke så vild med at give panodil til de små, men synes jo heller ikke hun skal have unødig ondt...

Da vores datter fik hendes første tænder fik hun panodil junior efter samråd med egen læge.
Hun kunne ikke få ro til natten og det var derfor hun fik det. Jeg ville ikke tøve med at give det. Dog skal det siges at hun var 6 måneder da hendes første tand kom.
Nu er hun på 5 og 6 tand og har "kun" fået panodil junior 1-2 gange. Så det er ikke noget vi overdriver med, men hvis din datter har behov for det kan jeg ikke se noget galt i at afhjælpe det.

Med venlig hilsen

k&k&k

Anmeld

24. januar 2013

Thalia

Pikku Myy skriver:

Jeg mener bestemt min SP sagde no-go til gulerødder lige efter han var begyndt at få tænder, men det er måske en holdningssag.

Eller en selvtillidsting, for det kan selvfølgelig også være jeg den gang vurderede at jeg ikke ville have lyst til at skulle håndtere et barn, der havde noget der sad fast i den gale hals, og derfor bare i mine erindringer, har fået puttet det i no-go-kassen ...

Stort set alt hvad en SP siger er en holdningssag

Min erfaring er at kolde gulderødder kan være en rigtig god hjælp når babyer får tænder, men jeg ser det lidt som en selvfølge at man ikke lader en baby sidde med den alene.

Anmeld

24. januar 2013

Fenja09

Thalia skriver:

Jeg gir ikke mine børn panodil når de er under 2 år gamle, medmindre de er blevet tilset af en læge og det er ordineret den vej.

Ved tandfrembrud gir jeg gnaveagurk eller en kold biderangle eller et stykke gulerod der har været på køl.

Tør du godt give gulerod til så lille et barn? Det er slet ikke anbefalet at børn får rå gulerødder før de er 3 år - og hvis de skal have det, så skal de kunne tygge og det skal være revet.

/Fenja

Anmeld

24. januar 2013

Fenja09

Tulle28 skriver:

Min datter har fået sin første tand, 4,5 måned gammel, og nr. 2 er også ved at melde sin ankomst Det er jo så spændende, men bare ikke så spændende for hende Hun græder og pylrer og er i den grad morsyg... Det er så synd Jeg går på apoteket her om lidt og får noget til gummerne, men overvejede lidt om jeg skulle give hende lidt panodil at sove på i aften. Det er som om det er værst, når hun ligger ned?

Hvad gør I andre? Er ikke så vild med at give panodil til de små, men synes jo heller ikke hun skal have unødig ondt...

Undgå at bruge Panodil, brug i stedet rangle til at køle tænderne med og så mildt bedøvende til gummerne.

/Fenja

Anmeld

24. januar 2013

Fenja09

Pikku Myy skriver:

Det er et no-go, hvis man spørger Fødevarestyrelsen, Sundhedsstyrelsen, sp´er og som også de fleste pædagogoer tilknyttet f.eks dagplejen. Man anbefaler at børn ikke får rå gulerod før deres 3. år og hvis de skal have det skal de kunne tygge og det skal være revet.

Det er selvfølgelig en vurderingssag, men der er jo faktisk børn der dør af det hvert år - samt bliver hjerneskadet pga iltmangel. Så jeg vil ikke mene at du er helt forkert på den.

/Fenja

Anmeld

24. januar 2013

Thalia

Fenja09 skriver:

Tør du godt give gulerod til så lille et barn? Det er slet ikke anbefalet at børn får rå gulerødder før de er 3 år - og hvis de skal have det, så skal de kunne tygge og det skal være revet.

/Fenja

Det er nu kun RÅ gulerødder der ikke anbefales til så små børn, og anbefalingen handler om at børnene kan gnave stykker af som sætter sig i halsen og er hårde at få op.

Så nej, jeg gir ikke mine små børn gulerodsstænger som snack på lige fod med eksempelvis agurk eller peberfrugt.

Når mine børn får tænder og har ømme gummer har jeg til gengæld ingen skrupler med at sidde og massere mit barns gummer med en køleskabskold gulerod.

Når mine børn er kede og smerteplagede sidder de jo ikke på gulvet og leger, men putter derimod på enten mig eller deres far. De bliver altså ikke udstyret med en gulerod uden at være under opsyn, det er noget der foregår sammen med os. Og det er jeg på alle måder tryg ved

Anmeld

24. januar 2013

Thalia

Fenja09 skriver:

Det er et no-go, hvis man spørger Fødevarestyrelsen, Sundhedsstyrelsen, sp´er og som også de fleste pædagogoer tilknyttet f.eks dagplejen. Man anbefaler at børn ikke får rå gulerod før deres 3. år og hvis de skal have det skal de kunne tygge og det skal være revet.

Det er selvfølgelig en vurderingssag, men der er jo faktisk børn der dør af det hvert år - samt bliver hjerneskadet pga iltmangel. Så jeg vil ikke mene at du er helt forkert på den.

/Fenja

Det er fuldstændig rigtigt. Men nu er der tale om smertelindring ved tandfrembrud, ikke en snakc efter vuggestue

Anmeld

24. januar 2013

Pikku Myy

Fenja09 skriver:

/Fenja

Så lader jeg gulerødderne blive i no-go-kassen

Anmeld

24. januar 2013

Fenja09

Thalia skriver:

Det er nu kun RÅ gulerødder der ikke anbefales til så små børn, og anbefalingen handler om at børnene kan gnave stykker af som sætter sig i halsen og er hårde at få op.

Så nej, jeg gir ikke mine små børn gulerodsstænger som snack på lige fod med eksempelvis agurk eller peberfrugt.

Når mine børn får tænder og har ømme gummer har jeg til gengæld ingen skrupler med at sidde og massere mit barns gummer med en køleskabskold gulerod.

Når mine børn er kede og smerteplagede sidder de jo ikke på gulvet og leger, men putter derimod på enten mig eller deres far. De bliver altså ikke udstyret med en gulerod uden at være under opsyn, det er noget der foregår sammen med os. Og det er jeg på alle måder tryg ved

Der er stadig mulighed for, at der kan ryge en stump gulerod af når du massere barnet i munden med den - jeg tænker bare, hvorfor ikke bruge en bidering som man ved er sikker.

Hvis du er tryg ved det så er det jo helt fint og din egen sag at vurdere, synes bare ikke det er en god idé.

/Fenja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.