Lantidshævet boller. Hvor meget gær?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2013

tarkoflen

StineW79 skriver:

Hvor længe ska det hæve og står det i køleskab?? Vh stine

Det hæver natten over i køleskabet og det skal være en virkelig klæg dej

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79
6800 skriver:

ca 15

Perfekt! Ska bage boller til børnehaven. Thea ska nemlig ha frugt og brød med i morgen. Normalt har jeg ellers fint tid til at lave dejen om morgnen, men de ska møde tidligt i morgen, så tænkte jeg ville prøve med langtidshævning. Vh stine

Anmeld

7. januar 2013

StineW79

Tusind tak for de mange svar! Tror jeg giver mig i kast med det! Vh stine

Anmeld

7. januar 2013

Victoria2013

dola skriver:

Haps den skal jeg da prøve..

Den er supergod, har også givet den videre til både min mor og søster, de er også helt vilde med dem

... og så er de fedtfattige, det er jo kun de kerner/frø man kommer i der er fedt i og det er jo "sundt fedt"

Anmeld

7. januar 2013

Leneur

StineW79 skriver:

Hvor mange boller bliver der ca af din potion? Vh stine

12-16, alt efter hvor store de skal være.

Anmeld

7. januar 2013

Leneur

Men plejer at lave dobbeltportion, så er der også til fryseren.

Anmeld

7. januar 2013

6800

StineW79 skriver:

Perfekt! Ska bage boller til børnehaven. Thea ska nemlig ha frugt og brød med i morgen. Normalt har jeg ellers fint tid til at lave dejen om morgnen, men de ska møde tidligt i morgen, så tænkte jeg ville prøve med langtidshævning. Vh stine

den bliver bestemt ikke dårligere af det, ville nok lade den stå ude af køleskabet indtil du går i seng 

Anmeld

7. januar 2013

StineW79

6800 skriver:

den bliver bestemt ikke dårligere af det, ville nok lade den stå ude af køleskabet indtil du går i seng 

Super det vil jeg gøre! Vh stine

Anmeld

7. januar 2013

StineW79

Kia2013 skriver:

Du kan da lige få opskriften - jeg plejer at lave det om aftenen før jeg går i seng og stille i køleskabet, så kan man hurtigt lave boller om morgenen

3,3 dl vand
15-16 g gær
1 tsk salt
300 g mel
½-1 dl havregryn
+ en håndfuld hørfrø, en håndfuld solsikkekerne og evt en lille smule græskarkerner og birkes. Dvs. hvad jeg lige har i skabet

Opløs gær og salt i vandet. Tilsæt alle de andre ingredienser, rør dejen sammen og sæt den til hævning i køleskabet natten over. Lav 8-9 boller med en spiseske, de skal have 180-200 grader ved varmluft til de er let gyldne på overfladen (15-20 minutter). Det sidste afhænger jo af ovnen, hvordan den opfører sig, men prøv dig frem

Lige et hurtigt ? Ka det passe at dejen er helt vildt klistret?? Vh stine

Anmeld

7. januar 2013

Victoria2013

Lige et hurtigt ? Ka det passe at dejen er helt vildt klistret?? Vh stine

Ja den skal være meget klæg/klistret, det er meningen

og sørg for at skålen er stor nok, for den hæver til mindst dobbelt størrelse natten over (lavede den i en lille skål første gang, den fejl laver man ikke igen)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.