Lantidshævet boller. Hvor meget gær?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79
Leneur skriver:

Dem jeg bager med havregryn, skal der 15 gram i.

Hvor længe ska de hæve og er det i køleskabet? Vh stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2013

Victoria2013

StineW79 skriver:

Hvor lang tid ska det hæve og er det i køleskabet?? Vh stine

Du kan da lige få opskriften - jeg plejer at lave det om aftenen før jeg går i seng og stille i køleskabet, så kan man hurtigt lave boller om morgenen

3,3 dl vand
15-16 g gær
1 tsk salt
300 g mel
½-1 dl havregryn
+ en håndfuld hørfrø, en håndfuld solsikkekerne og evt en lille smule græskarkerner og birkes. Dvs. hvad jeg lige har i skabet

Opløs gær og salt i vandet. Tilsæt alle de andre ingredienser, rør dejen sammen og sæt den til hævning i køleskabet natten over. Lav 8-9 boller med en spiseske, de skal have 180-200 grader ved varmluft til de er let gyldne på overfladen (15-20 minutter). Det sidste afhænger jo af ovnen, hvordan den opfører sig, men prøv dig frem

Anmeld

7. januar 2013

Leneur

StineW79 skriver:

Hvor længe ska de hæve og er det i køleskabet? Vh stine

Ja dejen skal i køleskabet min. 13 timer og så klaskes på bagepladen med 2 skeer.

Anmeld

7. januar 2013

StineW79

Leneur skriver:

Ja dejen skal i køleskabet min. 13 timer og så klaskes på bagepladen med 2 skeer.

Hvor mange boller bliver der ca af din potion? Vh stine

Anmeld

7. januar 2013

StineW79

Kia2013 skriver:

Du kan da lige få opskriften - jeg plejer at lave det om aftenen før jeg går i seng og stille i køleskabet, så kan man hurtigt lave boller om morgenen

3,3 dl vand
15-16 g gær
1 tsk salt
300 g mel
½-1 dl havregryn
+ en håndfuld hørfrø, en håndfuld solsikkekerne og evt en lille smule græskarkerner og birkes. Dvs. hvad jeg lige har i skabet

Opløs gær og salt i vandet. Tilsæt alle de andre ingredienser, rør dejen sammen og sæt den til hævning i køleskabet natten over. Lav 8-9 boller med en spiseske, de skal have 180-200 grader ved varmluft til de er let gyldne på overfladen (15-20 minutter). Det sidste afhænger jo af ovnen, hvordan den opfører sig, men prøv dig frem

Tusind tak ska du ha?? Vh stine

Anmeld

7. januar 2013

MHB

Hvor længe ska det så hæve og står det i køleskab? Vh stine

Det kommer lidt an på hvor lang tid man har. 

Jeg plejer at kaste dejen sammen om aftenen og så stille den i køleskabet natten over. Så tænder jeg ovnene når jeg står op, klatter dejen ud på en bradpande og går i bad, og så er der friske morgenboller 30 minutter efter vi står op

Anmeld

7. januar 2013

6800

StineW79 skriver:

Det var godt nok ik meget! Hvor længe står det så til hævning? Og står det i køleskabet?? Vh stine

12-16 timer

Anmeld

7. januar 2013

StineW79

6800 skriver:

12-16 timer

Hvor mange boller bliver der så ud af det?? Vh stine

Anmeld

7. januar 2013

dola

Kia2013 skriver:

3,3 dl vand
15-16 g gær
1 tsk salt
300 g mel
½-1 dl havregryn

Haps den skal jeg da prøve..

Anmeld

7. januar 2013

6800

StineW79 skriver:

Hvor mange boller bliver der så ud af det?? Vh stine

ca 15

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.