dagpleje eller vuggestue - speciel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2009

Stineve

ladydan1 skriver:

Med et speciale må man jo også gå ud fra, at evt. senfølger og særlige behov kan tilgodeses. Det var der ikke mulighed for hos os, og med en storebror som har diagnosen ADHD var det særligt vigtigt for os, med uddannet personale der kunne spotte senfølger/sociale vanskeligheder tidligt hos lillebror.

Lillebror som stadig går i vs har haft meget store problemer med skift allerede som spæd og derfor turde vi ikke vælge (uuddannet) dp. Heldigvis var vores SP enig og anbefalede også vs.

Nu skal han snart i bh og vs har afsat 14 dage til at de kører ham ind, så det ikke bliver en brat overgang. Det er heldigvis i samme hus så det er ikke totalt fremmed for ham, men alligevel tager institutionen højde for at skift ikke er jonas stærke side.

Børn er så forskellige og det er dp´er og vs også og derfor er det faktisk rigtig vigtigt at man som forælder tager rundt til de forskellige muligheder og ser hvad der føles bedst.
Fx. kan pædagogikken jo være vidt forskelling på hos dp´er men også i institutionerne i kommunen.

Det lyder jo perfekt med en særlig dp´er, dem synes jeg der mangler en del af.

:-) Sisse

Jeg kan godt forstå i har valgt , som i har gjort...

Det er jo også super vigtigt, at vi - når tiden engang kommer - ser hvilke behov vores barn har .. og det vil helt sikkert være en god idé, at tage rundt til nogle forskellige, så man har muligheden for at 'opdage' andre gode steder.. og ikke bare ser sig blindt på et enkelt sted.. selvom man (JEG) nogen gange har tendens til det..  

Tak for dine indlæg..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2009

Christinahr

Sweet1978 skriver:

Ja har jo for nyligt taget det valg, da jeg flyttede til en by der havde begge dele. Men holdt mig til dagplejen, kan godt li mine børn er i en lille tryg gruppe og ikke en stor instution hvor de nemt bliver overset. Det kan tidsnok komme i børnehave og skole. Har set mange ubehagelige tråde herinde, om hvordan forholdene kan være i vuggestuerne rundt omkring. Så er en ikke blevet skiftet en hel dag mm.

Nu var jeg så, så heldig at hun kom i en stor dagpleje, hvor både mand og kone er dagplejere så der er 8 børn, og dermed det større udbud af legekammerater, men der er stadig megen voksen opmærksomhed pr. barn. Og har endnu ikke oplevet noget skidt.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener.

Du er glad for der 7 andre børn så der erlfere at vælge mellem, så er det vel også et plus at der er 11 andre børn, så der jo lidt flere at vælge mellem...eller?

Normeringen er jo sådan at der er tre voksne til 12 børn og ofte er der jo en enkelt eller to der mangler. I en dagpleje kan der jo være gæstebørn og i kan risikere 10 børn og to voksne. Jeg har klart et indtryk af at de får et ligeså meget opmærksomhed.

Gennerelt har jeg hørt mange - virklig mange - flere dårlige dagpleje historier end vuggestue.

Anmeld

15. juni 2009

Jordbærpigen

Ja har jo for nyligt taget det valg, da jeg flyttede til en by der havde begge dele. Men holdt mig til dagplejen, kan godt li mine børn er i en lille tryg gruppe og ikke en stor instution hvor de nemt bliver overset. Det kan tidsnok komme i børnehave og skole. Har set mange ubehagelige tråde herinde, om hvordan forholdene kan være i vuggestuerne rundt omkring. Så er en ikke blevet skiftet en hel dag mm.

Nu var jeg så, så heldig at hun kom i en stor dagpleje, hvor både mand og kone er dagplejere så der er 8 børn, og dermed det større udbud af legekammerater, men der er stadig megen voksen opmærksomhed pr. barn. Og har endnu ikke oplevet noget skidt.

Normeringen i den vuggestue jeg er i hedder 2 voksne til 10 børn, men vi er altid 3, nogle gange 4 på en stue med 12 børn og hos os er der INGEN børn der bliver overset, tværtimod.

Hvis man som forældre oplever, at ens barn ikke er blevet skiftet, bør man nok konfronterer stedet med det, da det jo ikke er noget der bør ske. Men har man en dag hvor ALT bare ramler, kan disse ting desværre godt finde sted. Vi er jo også bare mennesker - men finder det forkasteligt, hvis det overhovedet kan finde sted.
Normalt skifter man jo ble inden barnet skal ud og sove og igen når det kommer op. Hvis barnet så ikke har tisset når det kommer op, skal det tjekkes inden det går hjem, så vi undgår røde numser osv.

Det er jo også et spørgsmål om at man som forældre tager ud og ser de forskellige vuggestuer og spør ind til disse ting, så man får den rigtige institution til sit barn. Hvem siger at den tættest på ens bolig er den bedste bare fordi det er det nemmeste

Anmeld

15. juni 2009

Betina88

Der er jo også nogle der vælger at deres børn slet ikk' ska' gå i vuggestue/dagpleje .. Og heller ikk' i børnehave .. Vi er en af de forældre der har valgt at vores søn ikk' ska' nogle steder hen af de slags ..

Anmeld

15. juni 2009

Stineve

Betinsen skriver:

Der er jo også nogle der vælger at deres børn slet ikk' ska' gå i vuggestue/dagpleje .. Og heller ikk' i børnehave .. Vi er en af de forældre der har valgt at vores søn ikk' ska' nogle steder hen af de slags ..

må jeg spørge hvad i så gør? passer i ham selv, eller hvordan.. er du eller manden hjemmegående.. ?

Anmeld

16. juni 2009

Betina88

Stine Mai Larsen skriver:

må jeg spørge hvad i så gør? passer i ham selv, eller hvordan.. er du eller manden hjemmegående.. ?

Vi vil passe ham selv indtil han ska' starte i børnehaveklasse ..

Min kæreste vil så gå hjemme , mens jeg har et arbejde .. Håber jeg at jeg har ..

Anmeld

16. juni 2009

Stineve

Betinsen skriver:

Vi vil passe ham selv indtil han ska' starte i børnehaveklasse ..

Min kæreste vil så gå hjemme , mens jeg har et arbejde .. Håber jeg at jeg har ..

Okay, ja sådan kan man jo også gøre det.. så for man da også et ret godt tillæg hver måned for selv at passe barnet, gør man ikke ?

er i ikke bange for at blive trætte, (eller din kæreste over at skulle gå hjemme hver dag i så mange år? og hvordan med fællesskab med andre børn, for phillip, ?

Kan se i er fra næstved, jeg er lige flyttet derfra...

Anmeld

16. juni 2009

Jordbærpigen

Betinsen skriver:

Hvad gør I så for at ruste jeres barn mht. de social kompetencer, hvis I passer ham hjemme? Tager I i legestue med ham eller?

Anmeld

16. juni 2009

lion

Først vil jeg sige, at hvis jeg/vi havde råd til det, var jeg også gået hjemme med mit barn til skole alderen. Her i Kbh er der rigtig mange gode legestue.

Men min datter startede i vuggestue d. 2 juni 10 mdr gammel. Der er lige nu kun 7 på stuen men der er plads til 11.
Jeg er rigtig glad for den vuggestue, selvom hun ikk har gået der så meget. DE tager hensyn til hvordan Cassandra sover og så stille og roligt prøver de at gøre sådan så hun sover som de andre og får mest ud af dagen med de andre børn. Nu sover hun meget som de andre.
Grunden til det med mest ud af dagen er at den vuggestue ikk har haft børn under 1 år længe, så der er en på 6 mdr, Emilie(fra min mødregruppe) og så Cassandra, ellers er de andre 1½ åe minimum.
Der er også børnehave i vuggestuen, de er bare 2 hus, de laver også ting sammen så at det ikk er et stort spring fra vuggestue til børnehave. f. eks her d. 19 juni er der sommerfest i børnehuset stjernen som den hedder, det er både for vuggestuen og børnehaven.

Anmeld

16. juni 2009

Mum33

Okay, ja sådan kan man jo også gøre det.. så for man da også et ret godt tillæg hver måned for selv at passe barnet, gør man ikke ?

er i ikke bange for at blive trætte, (eller din kæreste over at skulle gå hjemme hver dag i så mange år? og hvordan med fællesskab med andre børn, for phillip, ?

Kan se i er fra næstved, jeg er lige flyttet derfra...

Ja, jeg tænker også sådan lidt. Hvad med sociale kompetencer. Lære at være en del af en flok, lytte mellem mange andre børn, regler i institutioner. De lærer vildt meget som man ikke kan lærer dem derhjemme.

Respekterer selvfølgelig jeres valg, men nu arbejder jeg selv som lærer og ville meget nødig "overtage" en 6-årig der har gået sammen med mor hele sit liv.

Noget helt andet er - er du ikke bekymret for de fremtidige arbejdsliv. Tror ikke der er mange der ønsker at ansætte en der har bruge de sidste 6 år på ble skift  Igen, det skal ikke forståes negativ. Kan bare slet ikke forstå tanken

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.