dagpleje eller vuggestue - speciel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2009

Jordbærpigen

Stine Mai Larsen skriver:

En af grundene til, at jeg tror jeg også vil vælge dagplejen, er at det er en smule mere frit.. hvis lille 'blob' plejer at sove kl. 2 er det måske nemmere at få ham til det i dagplejen end i vuggestuen, fordi man i en vuggestue er nødt til at have en del flere reglesæt pga. mange børn og det store fællesskab... (DOG ER DET BARE NOGET JEG TROR) - jeg ved det ikke...

ofte har man jo også tendens til at gøre, det man er vant til.. havde jeg været i vuggestue og fået succes med det.. havde jeg sikkert valgt det i stedet..

Men fordi nogle er uddannede er de jo nødvendigvis ikke bedre.. det er så tit man møder pædagoger, der overhoved ikke burde være det..  fordi de ikke er spor pædagogiske .. desværre... - dog er det også tit de lidt ældre af slagsen, som måske er ved at være træt at arbejdet, eller bare slet ingen pædagogisk sans har i vores senmorderne samfund..

Hehe nu sidder jeg jo her som pædagog(eller i hvert fald pædagog i overmorgen) og kan ik lade være med at smile lidt af dit indlæg

Nu arbejder jeg selv i en vuggestue og jeg må desværre sige, at dine tanker heldigis ikke holder stik - i hvert fald ikke i den vuggestue jeg er i. Vi er meget opmærksomme på de forskellige børn, sovevaner osv. og alle prøver at blive tilgodeset mht. om barnet skal sove én eller 2 gange, hvornår osv. 

Ældre pædagoger er jo "desværre" uddannet i en anden tid end i dag og de har lært noget andet end jeg har.. og de har tit den der med "jamen vi gør som vi altid har gjort" attitude..  uden at se det fra forældrenes vinkel.
i MIT arbejde er jeg meget opmærksom på, at jeg ser det fra forældrenes syn og ser på, hvad DE gerne vil have ud af at deres barn går i en vuggestue fremfor ved en dagpleje.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2009

Jordbærpigen

Cris skriver:

At de kommer fra forskellige baggrunde, to sprog osv. De er vant til at have alt muligt slags børn, especielt i Kph. Min veninde har haft problemer med dagplejen pga to sprog og jeg har ikke haft lyst til konflikter...

Forstår ik lige hvad det er du mener mht. dét med 2 sprog osv. Mener du, at pædagogerne ik tager hensyn til et barn med 2 sprog eller hvordan skal jeg forstå det? Eller er det dagplejen der ikke gør?

Anmeld

15. juni 2009

Stineve

Jane84 skriver:

Hehe nu sidder jeg jo her som pædagog(eller i hvert fald pædagog i overmorgen) og kan ik lade være med at smile lidt af dit indlæg

Nu arbejder jeg selv i en vuggestue og jeg må desværre sige, at dine tanker heldigis ikke holder stik - i hvert fald ikke i den vuggestue jeg er i. Vi er meget opmærksomme på de forskellige børn, sovevaner osv. og alle prøver at blive tilgodeset mht. om barnet skal sove én eller 2 gange, hvornår osv. 

Ældre pædagoger er jo "desværre" uddannet i en anden tid end i dag og de har lært noget andet end jeg har.. og de har tit den der med "jamen vi gør som vi altid har gjort" attitude..  uden at se det fra forældrenes vinkel.
i MIT arbejde er jeg meget opmærksom på, at jeg ser det fra forældrenes syn og ser på, hvad DE gerne vil have ud af at deres barn går i en vuggestue fremfor ved en dagpleje.

Jamen tillykke med titlen..

Jeg skal selv ind på pædagog seminariet her til februar... - glæder mig!

Jamen jeg er jo kun glad for at jeg så tog fejl!.. hehe.. er glad for at hører det ikke er som jeg tror.. selvom jeg nok stadig ikke vil sende mine børn i vuggestue...

Ja, det kender man jo osgå fra skolelærer, som er blevet uddannet for mange år siden i et helt andet miljø og samfund end det vi har i dag.. og de er SÅ svære at få til at ændre rutiner på de ting de mener og gør.. desværre...

Men er da glad for at hører du prøver at se tingene fra forældres syn og behov.. håber jo selv jeg en dag kan blive en fremragende pædagog.. det er vel alles ønske..

Anmeld

15. juni 2009

Diana...

Her skal Lucas starte i dagpleje når den tid kommer alene af den grund at vi ikke har en vuggestue i den by jeg bor i det der ikke nok børn til 

Anmeld

15. juni 2009

Stineve

ja, så er der jo ikke meget andet at gøre..

Anmeld

15. juni 2009

Christinahr

Jeg ser helt anderledes på det end dig.

I vuggestuen er det nemmere at tilretteligge søverytmen til barnet. Sagplejemoderen er alene og får ingen pause hvis ikke børnene sover ens - det gør de i vuggestue.

I dagpleje er det ikke uddannet personale og har - måske ikke - samme kendsskab til børns udvikling som en vuggestue har. Vores erfaring.

Jeg er klar fortaller for vuggestue og vi har prøvet begge dele og jeg er super glad for der ikke skal tænkes på dagplejens afspasering, sygedage og lign.

Anmeld

15. juni 2009

Sweet1978

Hej kære forældre og kommende forældre...

Skal jeres børn gå/eller går de i dagpleje eller vuggestue og hvad har været vigtigt for jer, da i skulle vælge .. skulle dagplejen eller vuggestuen kunne noget specielt (altså satse på musik, natur eller lign)..

Ja har jo for nyligt taget det valg, da jeg flyttede til en by der havde begge dele. Men holdt mig til dagplejen, kan godt li mine børn er i en lille tryg gruppe og ikke en stor instution hvor de nemt bliver overset. Det kan tidsnok komme i børnehave og skole. Har set mange ubehagelige tråde herinde, om hvordan forholdene kan være i vuggestuerne rundt omkring. Så er en ikke blevet skiftet en hel dag mm.

Nu var jeg så, så heldig at hun kom i en stor dagpleje, hvor både mand og kone er dagplejere så der er 8 børn, og dermed det større udbud af legekammerater, men der er stadig megen voksen opmærksomhed pr. barn. Og har endnu ikke oplevet noget skidt.

Anmeld

15. juni 2009

Nemesis

Vuggestue har været et tungtvejende valg her. Begge mine drenge er for tidligt født og har haft deres forskellige problemer med skift, så en gæstedp, gæstehus, legehusdag osv er for mange skift.

Samtidig er min erfaring at barnets rytme netop skal følge dpmor rytme, så hun kan få sine pauser og at det betyder at der ikke altid kan soves når barnet reelt har behov for det.

I vs er der uddannet personal til at holde øje med evt. senfølger efter mine drenges for tidlige fødsel og det er muligt at tilgodese deres behov. Havde kommunen haft dp´er med uddannelse/kurser i for tidligt fødte så kunne valget være faldet på sådan en dp.

Der er som med dagplejen både gode og dårlige vs..og valget synes jeg derfor ikke kan gøres sort hvidt op.
Det må komme an på barnet, hvad forældrene er mest trygge ved og hvad man i det hele taget kan vælge.

:-) Sisse

Anmeld

15. juni 2009

Stineve

ladydan1 skriver:

Der er som med dagplejen både gode og dårlige vs..og valget synes jeg derfor ikke kan gøres sort hvidt op.
Det må komme an på barnet, hvad forældrene er mest trygge ved og hvad man i det hele taget kan vælge.

Du har helt ret..

Jeg vil også lige indskyde til nogle af jer andre, som stemmer mest for vuggestuer, at nogle af de 'fordomme' jeg har kommet med, har jeg ikke noget hold i, da jeg overhoved ikke aner hvordan det foregår.. det var mest bare gætterier.. - og kan jo så forstå for nogle af jer, at mine gætterier har slået fejl.. og det er jeg selvfølgelig kun glad for..

men derfor føler jeg mig stadig mest tryg ved en dagplejemor...

Sisse lige netop hende vi har kig på har speciale i for tidlig fødte og sund kost, + at hun er uddannet social og sunhedshjælper, samt har arbejdet, som dagplejemor i mange år.. og det gør mig tryg.. jeg ved selvfølgelig ikke om hun er sød, og har også først brug for hende om nogle år, hvis det bliver aktuelt.. men jeg håber da, og tror hun er god til børn..

Anmeld

15. juni 2009

Nemesis

Du har helt ret..

Jeg vil også lige indskyde til nogle af jer andre, som stemmer mest for vuggestuer, at nogle af de 'fordomme' jeg har kommet med, har jeg ikke noget hold i, da jeg overhoved ikke aner hvordan det foregår.. det var mest bare gætterier.. - og kan jo så forstå for nogle af jer, at mine gætterier har slået fejl.. og det er jeg selvfølgelig kun glad for..

men derfor føler jeg mig stadig mest tryg ved en dagplejemor...

Sisse lige netop hende vi har kig på har speciale i for tidlig fødte og sund kost, + at hun er uddannet social og sunhedshjælper, samt har arbejdet, som dagplejemor i mange år.. og det gør mig tryg.. jeg ved selvfølgelig ikke om hun er sød, og har også først brug for hende om nogle år, hvis det bliver aktuelt.. men jeg håber da, og tror hun er god til børn..

Med et speciale må man jo også gå ud fra, at evt. senfølger og særlige behov kan tilgodeses. Det var der ikke mulighed for hos os, og med en storebror som har diagnosen ADHD var det særligt vigtigt for os, med uddannet personale der kunne spotte senfølger/sociale vanskeligheder tidligt hos lillebror.

Lillebror som stadig går i vs har haft meget store problemer med skift allerede som spæd og derfor turde vi ikke vælge (uuddannet) dp. Heldigvis var vores SP enig og anbefalede også vs.

Nu skal han snart i bh og vs har afsat 14 dage til at de kører ham ind, så det ikke bliver en brat overgang. Det er heldigvis i samme hus så det er ikke totalt fremmed for ham, men alligevel tager institutionen højde for at skift ikke er jonas stærke side.

Børn er så forskellige og det er dp´er og vs også og derfor er det faktisk rigtig vigtigt at man som forælder tager rundt til de forskellige muligheder og ser hvad der føles bedst.
Fx. kan pædagogikken jo være vidt forskelling på hos dp´er men også i institutionerne i kommunen.

Det lyder jo perfekt med en særlig dp´er, dem synes jeg der mangler en del af.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.