må andre kysse jeres baby/børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. december 2012

L&V

Anonym skriver:

Hvordan har I det med at andre kysser jeres børn?

Minw svigerforældre er rigtig søde men ofte lidt for meget mht baby. Jeg har i flere år undret mig over mængden af kys de uddeler til deres andre børnebørn. og efter de er blevet store har de ofte 'afkrævet' dem kys. Dvs sagt kom og giv bedstefar et kys selvom barnet tydeligvis ikke har lyst. Jeg bryder mig ikke om det da jeg synes det er intimt og hører til i nærmste familie (forælddre og søskende) og at man skal respekterer børn signaler hvis de signalerer nej. Og derudover respekterer at børn selv bestemmer over deres egen krop og lære dem at de godt må sige nej til intimitet de ikke har lyst til.

Nu har vi fået en lille baby og de er startet med at kysse på den i hovedet. Ikke bare et lille kys på panden men meget. Jeg bryder mig ikke om det, - baby er nok ligeglad nu, men jeg er bange for de også vil overtræde hans/hendes grænse når h*n bliver ældre. Og jeg føler jeg skal sige stop nu, hvis jeg skal gøre det. Det er for sent om et år.

Men kan jeg tillade mig at frabede andre at kysse på mit barn? At synes det kun er noget h*ns far og jeg skal gøre? Eller er jeg sart og overformynderisk og vil bestemme alt for meget over den stakkels farmor og farfar der mener det godt men bare har nogle andre referencerammer end jeg?

Hvordan har I det med at folk kysser på jeres børn? Og hvad ville I tænke hvis I hørte en mor frabede sig det?

På forhånd tak

PS: jeg mistænker dem på ingen måde for pædofili el. lign. hvis det kunne se sådan ud. Vi har bare forskellige filosofier indenfor opdragelse etc.

Hmm jeg er hvis lidt både og mht det.. Et kys på kinden eller panden what ever er okay for mig, det må de gerne gi min datter, men kys på munden og det at be om kys syntes jeg ikke er okay..

Vores dagplejemor kyssede vores datter på kinden og det bad jeg hende stoppe med da jeg syntes det er YDERS upassende..

Jeg syntes det er helt okay at man siger hvor ens grænser er, men tænker os at man skal tænke over at det vil kom til at virke sjovt at alle de andre børnebørn får kys men ikke dine børn og at det på et tidspunkt er noget de vil undre sig over

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2012

Laulund87

Hold da op jeg har det godt nok meget anderledes end mange

Min datter på 3 år elsker at kysse familien og endda på munden. Selv pædagogerne vil hun gerne kysse når hun siger farvel. De siger dog at det skal være på kinden og det er jo helt ok at de siger fra der. Men resten af familien dvs bedsteforældre, moster, onkel osv får kys hvis ikke de selv siger nej. Hun er meget kærlig!

Ville hun derimod ikke kysse, men andre ville have hende til det, ville jeg sige fra på hendes vegne. Men alle må kysse hende og hun vil kysse alle (familie)

Anmeld

12. december 2012

Anonym trådstarter

Tak for mange gode svar, - har en baby på armen så kan ikke svare jer enkeltvis.

Tjaaa... Om det ville være et så stort problem hvis det var mine forældre ved jeg ikke, - for så var jeg jo vokset op med at det var normen

Det drejer sig ikke om et uskyldigt kys på kind eller pande. Det vil jeg have det fint med. Lige nu drejer det sig om 'overkysning' i hele ansigtet og når børnebørnene er større forventer de kys på munden.

Der var en der skrev at de betragter bedsteforældre som nærmeste familie. Det er nok her hele humlen er, - det gør mine svigerforældre også hvorimod jeg betragter forældrene som en ting og bedsteforældre som noget andet (og også meget vigtigt og værdifuldt). Mine svigerforældre vil meget gerne være MEGET tætte med børnebørnene. Dvs passe dem meeeeget ofte, have dem alene med på ferie før de er et år, forstod ikke de ikke måtte komme med til fødslen (kun kæresten og jeg) etc. Jeg derimod vil gerne have at vi tre er en lille familie, der er de vigtigste i babys liv, - og at bedsteforældrene så også indtager en stor og vigtig rolle men ikke en forældrerolle. Og derfor bliver denne lille ting nok også større, fordi jeg igen føler de lidt overtager forældrerollen...

Men kan se der er lidt delte meninger om det er reelt...

Anmeld

12. december 2012

MorDk

Jeg har det fint med det så længe det er folk vi er tæt knyttet til. Og så har jeg det sådan at vores børn vil aldrig blive tvunget til at kysse og kramme nogen som helst inkl. os som forældre, hvis ikke de har lyst!

Anmeld

12. december 2012

Tulle28

Månsson skriver:

Hmm jeg er hvis lidt både og mht det.. Et kys på kinden eller panden what ever er okay for mig, det må de gerne gi min datter, men kys på munden og det at be om kys syntes jeg ikke er okay..

Vores dagplejemor kyssede vores datter på kinden og det bad jeg hende stoppe med da jeg syntes det er YDERS upassende..

Jeg syntes det er helt okay at man siger hvor ens grænser er, men tænker os at man skal tænke over at det vil kom til at virke sjovt at alle de andre børnebørn får kys men ikke dine børn og at det på et tidspunkt er noget de vil undre sig over

Ejj... DP? Hun er dit barns primære kontaktperson i så mange timer hver dag, og så må hun ikke give hende et kys på kinden? Ja vi er jo så forskellige (heldigvis)

Anmeld

12. december 2012

modesty

Det generer mig slet ikke. Det er klart hvis barnet er stort nok til selv at sige fra og ikke bryder sig om det, at så skal det være fri. Men ellers kan jeg ikke se problemet.

Anmeld

12. december 2012

L&V

Tulle28 skriver:

Ejj... DP? Hun er dit barns primære kontaktperson i så mange timer hver dag, og så må hun ikke give hende et kys på kinden? Ja vi er jo så forskellige (heldigvis)

Nej det syntes jeg absolut ikke er okay og ku aldrig drømme om at gøre det selv på mit arbejde og må indrømme at jeg heller ikke kender andre der arbejder med børn der syntes det er okay.. Jeg syntes det professionelle går af den der og man kan yde lige så meget omsorg ved et kram uden at det ska være så intimt som jeg syntes et kys er

Anmeld

12. december 2012

MorDk

Månsson skriver:

Et kys på kinden? Det er vel ok! Nu skrev jeg godt nok selv at det var ok med folk vi har tætte... MEN der tænker jeg på munden... men efter at have tænkt så har jeg ikke noget imod at Bassens pædagoger giver ham kys på kinden og kram. Jo mere "kærlighed" til ham jo bedre... og han er trods alt mange timer i vuggestue. Tænk hvis han skulle gå igennem en hel dag uden knus og kram... (ved han får masser af det) -også herhjemme... MEN vi tvinger ham selvfølgelig aldrig. Men hvad sagde DP til at du frabad dig kys på kinden (af din datter)

Anmeld

12. december 2012

Laulund87

Tulle28 skriver:

Jeg bliver helt varm indeni når en pædagog giver min datter et kys på kinden Men ja der er vi godt nok forskellige

Anmeld

12. december 2012

MorDk

Månsson skriver:

Nej det syntes jeg absolut ikke er okay og ku aldrig drømme om at gøre det selv på mit arbejde og må indrømme at jeg heller ikke kender andre der arbejder med børn der syntes det er okay.. Jeg syntes det professionelle går af den der og man kan yde lige så meget omsorg ved et kram uden at det ska være så intimt som jeg syntes et kys er

Hmm og nu tænker jeg egentlig igen... JA du har ret! Kram og knus er fint! Kys ER faktisk personligt og mere intimt! Så jeg bakker ud igen. NEJ "fremmede" skal ikke kysse på mine unger  Så forstår dig faktisk godt!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.