må andre kysse jeres baby/børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.299 visninger
34 svar
0 synes godt om
12. december 2012

Anonym trådstarter

Hvordan har I det med at andre kysser jeres børn?

Minw svigerforældre er rigtig søde men ofte lidt for meget mht baby. Jeg har i flere år undret mig over mængden af kys de uddeler til deres andre børnebørn. og efter de er blevet store har de ofte 'afkrævet' dem kys. Dvs sagt kom og giv bedstefar et kys selvom barnet tydeligvis ikke har lyst. Jeg bryder mig ikke om det da jeg synes det er intimt og hører til i nærmste familie (forælddre og søskende) og at man skal respekterer børn signaler hvis de signalerer nej. Og derudover respekterer at børn selv bestemmer over deres egen krop og lære dem at de godt må sige nej til intimitet de ikke har lyst til.

Nu har vi fået en lille baby og de er startet med at kysse på den i hovedet. Ikke bare et lille kys på panden men meget. Jeg bryder mig ikke om det, - baby er nok ligeglad nu, men jeg er bange for de også vil overtræde hans/hendes grænse når h*n bliver ældre. Og jeg føler jeg skal sige stop nu, hvis jeg skal gøre det. Det er for sent om et år.

Men kan jeg tillade mig at frabede andre at kysse på mit barn? At synes det kun er noget h*ns far og jeg skal gøre? Eller er jeg sart og overformynderisk og vil bestemme alt for meget over den stakkels farmor og farfar der mener det godt men bare har nogle andre referencerammer end jeg?

Hvordan har I det med at folk kysser på jeres børn? Og hvad ville I tænke hvis I hørte en mor frabede sig det?

På forhånd tak

PS: jeg mistænker dem på ingen måde for pædofili el. lign. hvis det kunne se sådan ud. Vi har bare forskellige filosofier indenfor opdragelse etc.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2012

Gardenia

Anonym skriver:

Minw svigerforældre er rigtig søde men ofte lidt for meget mht baby. Jeg har i flere år undret mig over mængden af kys de uddeler til deres andre børnebørn. og efter de er blevet store har de ofte 'afkrævet' dem kys. Dvs sagt kom og giv bedstefar et kys selvom barnet tydeligvis ikke har lyst. Jeg bryder mig ikke om det da jeg synes det er intimt og hører til i nærmste familie (forælddre og søskende) og at man skal respekterer børn signaler hvis de signalerer nej. Og derudover respekterer at børn selv bestemmer over deres egen krop og lære dem at de godt må sige nej til intimitet de ikke har lyst til.

Nu har vi fået en lille baby og de er startet med at kysse på den i hovedet. Ikke bare et lille kys på panden men meget. Jeg bryder mig ikke om det, - baby er nok ligeglad nu, men jeg er bange for de også vil overtræde hans/hendes grænse når h*n bliver ældre. Og jeg føler jeg skal sige stop nu, hvis jeg skal gøre det. Det er for sent om et år.

Men kan jeg tillade mig at frabede andre at kysse på mit barn? At synes det kun er noget h*ns far og jeg skal gøre? Eller er jeg sart og overformynderisk og vil bestemme alt for meget over den stakkels farmor og farfar der mener det godt men bare har nogle andre referencerammer end jeg?

Hvordan har I det med at folk kysser på jeres børn? Og hvad ville I tænke hvis I hørte en mor frabede sig det?

På forhånd tak

PS: jeg mistænker dem på ingen måde for pædofili el. lign. hvis det kunne se sådan ud. Vi har bare forskellige filosofier indenfor opdragelse etc.

Jeg blev også "tvunget" til at aflevere kys på både mormor og morfars kind ved ankomst og afgang. Idag bliver jeg "tvunget" af min mor. Lever så absolut endnu..

Jeg forstår godt hvorfor bedsteforældre gerne vil overkysse deres barnebarn. Det min lille dreng har gjort ved min mor er ubeskriveligt, hun er som født på ny.. dybt åndssvag nogengange. Men hun er jo bare forelsket?

Selvfølgeligt er der grænser for alt, men det at de kysser på baby skal du bare tage som en kompliment

Anmeld

12. december 2012

hautecouture

Jeg har det fint med det, så længe det er folk jeg kender godt og at Aya (min datter på 15 mdr) gladeligt tager imod... mine egne forældre siger tit til hende "kom og giv mormor/morfar et kys - men de respektere ALTID hvis hun ikke har lyst.

jeg vil sige det sådan, at jeg ikke har noget imod de kysser hende så længe hun selv gerne vil have det, men hvis de ligefrem "tvang" hende og ikke respekterede et nej, så ville jeg helt bestemt sige noget til dem. Dette ville selvfølgelig også gælde svigerforældre og andre, men nu er det faktisk (næsten) kun mine forældre der, udover os selv, beder hende om kys.

Anmeld

12. december 2012

JS<3

Jeg har faktisk aldrig nogensinde tænkt på det som su skriver det, og når de når en vis alder og selv kan styre om de har lyst eller ej så har du jo ret. 

Efter min mening kan du sagtens sige fra, det er dit barn. Men jeg tror at farmor og farfar vil have det stramt ved det, ihvertfald albertes bedste forældre. Det jo en måde at vise kærlighed på, og mon ikke de stopper med at spørger til kys når dit barn gentagene gange har sagt fra? De kan jo ikke blive ved til barnet bliver 18.

Jeg syntes også min datter får voldsomt mange kys, jeg har det faktisk værst hvis det er små børn med lange snotnæser der gør det, det sød ja, men også ulækkert. Jeg har valgt at lukke øjnene for det, da det er en måde de viser kærlighed på. Men sidder de fast som en sugemalde med gentagene kys, så beder jeg pænt om at lade hver (:

Anmeld

12. december 2012

tarkoflen

I min familie er bedsteforældre også nærmeste familie, men det er jo som man ser det

Jeg tror du skal starte med at spørge dig selv, om problemet havde været lige så stort for dig, hvis det havde været dine egne forældre!

Hvis det er det, så må du overveje meget nøje hvordan du skal fortælle svigerforældrene at de skal lade være! Jeg ved virkelig ikke hvordan du skal sige det, for de gør det af kærlighed og omsorg for dit barn, så det er jo lidt at sige, at deres måde at behandle deres barnebarn på er forkert... Så desværre ingen gode råd herfra...

Hvis det er kys på kinden og i panden, kan jeg ikke umiddelbart se det store problem ved det, men igen, man er så forskellige! Er i tvivl om,hvad jeg ville sige, hvis det var kys på munden...

Hvad siger din mand/kæreste til det? Har han det også svært med det? For l skal jo gerne være enige om, hvordan l håndterer det... Så det ikke fremstår som at du er den sure svigerdatter!

Alternativt så skal l vente til barnet selv siger fra, og hvis de ikke vil accpetere et nej fra barnet, så sig til dem, at det er ok at barnet siger fra! Og at h*n nok selv skal sige, når h*n er klar til at give et kys!

Det er vist det nærmeste jeg kommer på at sige noget konstruktivt

Anmeld

12. december 2012

Den lykkelige

Jeg synes det ok hvis de lige kysser sådan i håret eller på kinden når de er små.. men når de er større og selv viser de ikke vil og ligesom bliver tvunget til at give et kys synes jeg det er for meget!! Jeg fik altid kys på kinden af mine bedste forældre, selv til jeg var, ja 27 og de døde..  synes egentlig det var meget hyggelig.. men lyder også som om det er på munden hos jer og som om børnene ikke vil/kan lide det..
Når de fremover siger f.eks. "kom og giv farmor et kys" og barnet ikke ligefrem viser største lyst til at skulle det, kan man så ikke bare sige "ej vil du ikke give farmor kys? jamen hvad så med et kram?" så har man ligesom sagt det ok!! Og så vil det måske ende med i fremtiden at det bare er et kram de vil have.. og det jo ikke for intimt.. Bare en ide..
Og hvis jeg hørte en anden mor sige/irettesætte med det ville jeg intet tænke! Synes også det over grænsen!

Anmeld

12. december 2012

Aagaard

Anonym skriver:

På forhånd tak

Jeg syntes at du helt uden dårlig samvitighed kan sige fra - om ikke andet må de modererer sig lidt
Et kys i panden er fint - men lige frem at afkræve barnet et kys er jo at tvinge det til noget det ikke har lyst til og som ikke er nødvendigt (modsat fx at få børstet tænder)
Ingen bør tvinges til at give kys! ikke engang til mor/far eller søskende!
Man kræver da heller ikke et farvel kys hvis barnet ikke har lyst, man kan spørge - men skal også respekterer et nej.

Det er ihvertfald min mening - så jeg syntes sagtens at du kan sætte en grænse for hvad dit barn skal udsættes for!

Anmeld

12. december 2012

Aagaard

Den lykkelige skriver:

Jeg synes det ok hvis de lige kysser sådan i håret eller på kinden når de er små.. men når de er større og selv viser de ikke vil og ligesom bliver tvunget til at give et kys synes jeg det er for meget!! Jeg fik altid kys på kinden af mine bedste forældre, selv til jeg var, ja 27 og de døde..  synes egentlig det var meget hyggelig.. men lyder også som om det er på munden hos jer og som om børnene ikke vil/kan lide det..
Når de fremover siger f.eks. "kom og giv farmor et kys" og barnet ikke ligefrem hvis største lyst til at skulle det, kan man så ikke bare sige "ej vil du ikke give farmor kys? jamen hvad så med et kram?" så har man ligesom sagt det ok!! Og så vil det måske ende med i fremtiden at det bare er et kram de vil have.. og det jo ikke for intimt.. Bare en ide..

Jeg syntes det lyder som en rigtig go måde at gøre det på!

Anmeld

12. december 2012

Den lykkelige

Jeg syntes det lyder som en rigtig go måde at gøre det på!

Tak..  Ja så har man ligesom vist barnet at man synes det helt ok at det ikke vil give kys, men hvad så med kram.. så får farmor noget loving  og barnebarn træder måske ikke over sine grænser.. hvilket jeg bestemt ikke synes det skal.. Man kan jo evt. sige "Ej vil du ikke give farmor kys? Det helt ok, men hvad så med en lille krammer".. Så ved barnet da i hvert fald man har sagt ud over hele selskabet at det helt ok ikke at kysse farmor..

Anmeld

12. december 2012

Muhmi

Anonym skriver:

På forhånd tak

Er det kun dine svigerforældre du har det her problem med, eller er det bare sådan generalt....??

Jeg havde også et problem med det i starten, men jeg tror simpelthen det er vores løvemors hjerte der prøver at passe på vores afkom... Aner det ikke, men jeg har slet ikke de grænser jeg havde for bare et år siden, mere...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.