Diskution vedr. opdragelse.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. december 2012

LR85

Ligefrem selv a kunne smide sin ble ud, i en alder a 2-3 år er måske lige meget at forvente, men dernæst må du jo 'føre dagsordnen' lidt og lægge en god tone for dagen og lærer hende de ting du synes er værdifulde. 

Så ja, glæd dig og håb og stol på i nok skal få en dejlig datter yd af det. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2012

Aabye

Tjah.. Her har jeg en dreng på 19 mdr der hjælper med ALT i det daglige.. Når han selv gider.. Jeg tvinger ham ikke.. Men han bliver f.eks bund hysterisk hvis ikke han må hjælpe med at bære tallerkener, bestik og glas/kopper ind på bordet til både morgenmaden og aftensmaden.. 

Han vil RIGTIG gerne støvsuge.. Så det hjælper han også med hvis jeg har ham hjemme.. Vi har været nød til at købe en legetøjs støvsuger til ham fordi at jeg ellers aldrig får fred for ham fordi han henter min støvsuger ude i skabet.. :p

Han vil også rigtig gerne hjælpe med at lave mad, så vi har købt sådan nogen børne knive til ham som er skarpe nok til at skære i grøntsager men som ikke er skarpe nok til at han kan skære sig på dem

Han smider også selv hans skrald ud.. Det kan være overskydende mad på tallerkenen eller f.eks papir hvis han har tørret næse (ja det gør han også selv) ...

Man kan sagtens inddrage børn i hverdagen, men man skal gøre det på deres præmisser så det ikke bliver en sur pligt..

Anmeld

12. december 2012

modesty

At sige ''tak for mad'' og ''undskyld'' er almindelig høftlighed, venlighed og sådan giver du dit barn den rigtige omgangs kreds og  de rigtige venner, at få det nemmere i skolen og alt det her. At færdes og trives.

hvis du ikke lære dit barn det, hvem skal så?

hvordan skal det så komme af sig selv ? 

Man får ikke den "rigtige" omgangskreds og de "rigtige" venner (hvad det så end betyder) ved at lære at man skal sige tak for mad, men ved at være et venligt menneske. Og at være et venligt menneske handler ikke om etikette.

Jeg har i min opvækst mødt en lang række ualmindeligt velopdragne, lede bitches. Som kan sige "tak for mad" og stikke dig i ryggen bagefter. Og jeg har mødt folk der ikke holder på formerne, men som har en naturlig, iboende venlighed og omsorg, fordi de er vokset op i et godt hjem. Og et godt hjem er ikke nødvendigvis et hvor Emma Gad har en høj stjerne.

Anmeld

12. december 2012

Pikku Myy

modesty skriver:

Man får ikke den "rigtige" omgangskreds og de "rigtige" venner (hvad det så end betyder) ved at lære at man skal sige tak for mad, men ved at være et venligt menneske. Og at være et venligt menneske handler ikke om etikette.

Jeg har i min opvækst mødt en lang række ualmindeligt velopdragne, lede bitches. Som kan sige "tak for mad" og stikke dig i ryggen bagefter. Og jeg har mødt folk der ikke holder på formerne, men som har en naturlig, iboende venlighed og omsorg, fordi de er vokset op i et godt hjem. Og et godt hjem er ikke nødvendigvis et hvor Emma Gad har en høj stjerne.

Jeg er enig!

Anmeld

12. december 2012

Dorthe1986

LR85 skriver:

Ligefrem selv a kunne smide sin ble ud, i en alder a 2-3 år er måske lige meget at forvente, men dernæst må du jo 'føre dagsordnen' lidt og lægge en god tone for dagen og lærer hende de ting du synes er værdifulde. 

Så ja, glæd dig og håb og stol på i nok skal få en dejlig datter yd af det. 

Min dreng er 19 måneder og har i et par måneder selv kunne smide sin ble ud. Hvis jeg spørger "Vil du hjælpe mor, og smide bleen i skraldespanden?" så gør han det. Så at en 2-3 årig kan gøre, er vel ikke for meget? Siger ikke de skal tvinges og det forventes og sådan...

Anmeld

12. december 2012

Gardenia

Jeg må indrømme jeg undrer mig. Du møder mand, 10 år ældre med 8 årige drenge. Du er ikke enig hans opdragelsesmetoder og I har åbenbart ikke nok kommunikation til at få jeres forventinger afstemt til hinanden? Og nu er du så gravid? Ja, ikke at det er mit problem. Men jeg ville nok have opfanget dé signaler længe inden jeg sad i saksen...

Ang. opdragelse, så mener jeg også at børn har godt af grænser. Herhjemme er han 2½ og han hjælper alt det han kan. Smider ble ud, hjælper med at dække bord, rydde af, rydder op på hans værelse osv. Vores dreng har vist forholdsvist mange retningslinjer og jeg kan også sagtens finde på at bede ham om at tale stille når vi er ude. Jeg tror på det hjælper ham til at vide hvor hans plads er i livet, så har han ro, tid og overskud til at vokse og udvikle sig - når han ikke konstant skal teste grænser og erfare hvor den går..
Men det er jo et samarbejde mellem min kæreste (far) og jeg, der tales om det næsten hver dag og vi ændrer på det løbende som han bliver ældre, før var det afledning, nu får han besked på at han ikke skal pille i vores ting, f.eks.

Men det kommer altsammen ligeså stille når banditten bliver ældre. De første 6 måneder var himmel på jord med en lille pludderbasse liggende på gulvet - det ændrede sig drastisk da han fandt ud af han kunne komme omkring

Anmeld

12. december 2012

Gardenia

modesty skriver:

Anmeld

12. december 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Thalia skriver:

Mine børn siger både tak for mad og undskyld og er generelt høflige og velopdragne.

Men den slags udtryk er ikke noget de bliver bedt om at sige, det er noget de lærer ved at observere hvordan vi andre opfører os og taler til hinanden.

Børn lærer betydeligt mere ved at se hvad andre gør og ved at deltage i forskellige situationer, end ved at blive presset til at sige ord de ikke forstår bedtydningen af i den givne situation.

Anmeld

12. december 2012

JS<3

Dorthe1986 skriver:

Jeg giver dig ret. Man kan sagtens inddrage børn på en måde i de dagligdags gøremål uden det bliver som han fortæller om.

Jeg har Emil på 19 måneder og han smider da også ting i skraldespanden, fx sin ble. Han hjælper også nogle gange med at bære sit tøj ud i vaskemaskinen, hvis jeg står og sorterer det. Hvis han så begynder at rode for meget rundt, siger jeg "Emil, du kan da bære det ud i vaskemaskinen" og så hygger han med det

Forklar din kæreste, at man kan inddrage børnene på en måde så de synes det er sjovt. Emil han støvsuger fx med sin legetøjsstøvsuger, når vi andre støvsuger rigtigt

En dag tog han endda en klud og tørrede en plet op fra køkkengulvet jeg ikke lige havde set

Men det er altså rigtig godt for dem og deres udvikling, at de kan få lov at være med til det mor og far laver.

Det handler ikke om tvang, men at de skal få et sundt og naturligt forhold til de ting, der nu engang skal laves i et hjem

God opdragelse og super frost skrevet

Anmeld

12. december 2012

Dorthe1986

JS<3 skriver:

God opdragelse og super frost skrevet

Tak skal du have

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.