det er lidt underordnet for mig - for jeg kan muligvis også finde en at kysse på for sjovt en aften hvis det var, men det ville jeg aldrig gøre fordi jeg ved det ville knuse ham
så det handler for mig også om respekt for at den anden investerer sit liv og sin kærlighed i én
for jeg er ikke naiv, jeg ved hvor stor verden er - og var jeg ikke sammen med min nuværende kæreste så havde jeg måske en anden en, så man ka da helt sikkert finde noget derude der frister
Jeg synes bare at det vi har sammen er så meget vigtigere end det der er derude, så jeg kan ikke retfærdiggøre overfor mig selv eller hinanden at skulle have et åbent forhold, da sex med andre aldrig nogen sinde kan veje højere end de sorger det kan bringe modparten (efter min mening)
Men det er jo netop hvorfor det bringer modparten sorger, der interesserer mig. Hvorfor er det ikke okay?
Du har helt ret i at hvis man har aftalt at være monogam, og hvis begge parter er med på den aftale, så er det naturligvis et svigt at være sammen med en anden. Og i jeres forhold er det tydeligvis noget der går begge veje.
Jeg har bare oplevet så mange gange at der er en uligevægt i forhold hvor partner A (og det er lige så ofte kvinden) sagtens kan have sex uden følelser, men hvor partner B ikke kan. Og dér sker det ofte at B tillægger A en masse følelser som A ikke har i tilfælde af utroskab. A må være træt af mig, elsker mig ikke længere, har ikke lyst til sex med mig o.s.v. Og det synes jeg bare er synd, for det behøver jo slet ikke at være tilfældet.
Efter min mening er monogami en kulturelt bestemt konstruktion. Det er noget vi er opdraget med til at være det "rigtige" og det "normale". Det er derfor jeg er meget interesseret i svaret på spørgsmålet om hvorfor sex med andre er så farligt? Hvad er det der kan ske? Hvad er man bange for?
Jeg kan godt forstå at man kan være bange for at ens partner finder noget der er bedre og forlader én. Men den risiko vil jo altid være der. Og bliver efter min mening blot større hvis man forhindrer sin partner i at udleve sine lyster. Og derudover har jeg svært ved at se argumenterne.
Men ork, jeg forstår naturligvis godt de usikkerheds- og jalousi-følelser der kan opstå i sådan en situation.
Tak for svar.