Vuggestue vs. dagpleje!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad er bedst - vuggestue eller dagpleje!?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

3.307 visninger
55 svar
0 synes godt om
29. november 2012

AnthonsMor

Hej alle!

Jeg sidder lige nu og tænker om vi skal vælge dagpleje eller vuggestue til vores lille mand, når han engang skal starte - derfor en lille afstemning hvor ALLE bedes skrive fordele og ulemper ved det som DIT barn går i

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2012

L&V

RikkeThygesen skriver:

Hej alle!

Jeg sidder lige nu og tænker om vi skal vælge dagpleje eller vuggestue til vores lille mand, når han engang skal starte - derfor en lille afstemning hvor ALLE bedes skrive fordele og ulemper ved det som DIT barn går i

Min datter går godt nok i dagpleje men hvis jeg frit ku vælge ville jeg vælge vuggestue..

Anmeld

29. november 2012

Den lykkelige

Min datter går godt nok i dagpleje.. jeg vil dog til nr. 2 vælge vuggestue..
Fordele ved dagplejen er:
Nært forhold, færre børn, private omgivelser=hygge fremfor institution.
Ulemper: Der er kun hende, så mega vigtig kemien passer, man skal hente og bringe ved samme tid, der ikke så frit som med vuggestuen, kortere åbningstid, gæstedagpleje, ikke uddannet, kan blive "for" privat.
Tja vi synes der var fordele og ulemper ved det hele.. men kunne godt lide tanken om dagpleje pga hjemlig hygge, færre børn osv.. men kræver også bare at man kan med dagplejen..

Anmeld

29. november 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

Dagpleje. Og jeg vil ikke yderlige udtale mig

Anmeld

29. november 2012

Monski

Min søn går i dagpleje og jeg er SÅ glad for det (han stopper i morgen)
De hygger sig og hun er super dygtig og sød.
Men, jeg vil vælge vuggestue til mine børn fremover..
Anthon er ret langt fremme og derfor kunne jeg godt tænke mig at der havde været lidt flere jævnaldrende
Tilgengæld arbejder jeg i en vuggestue hvor jeg i hvert fald kan siger at to af børnene helt klart havde haft meget større glæde og gavn af en dagpleje.
Jeg kan ikke vælge det ene frem for det andet, synes det kommer an på det enkelte barn

Held og lykke med det

Anmeld

29. november 2012

Mor til Frederic og Freya

RikkeThygesen skriver:

Hej alle!

Dagpleje - dagpleje - dagpleje - dagpleje til hver en tid vil jeg anbefale...

- Det er mere trygt og hjemmeligt.

- Ikke så meget støj - larm eller sygdom, som hvis 12 snotnæser render sammen.

- få fast gæste dagpleje. hellere komme i gæste dp, end at være i en vs der mangler pædagog pga sygdom - ferie -afspasering mm.

Frederic gik i dp i 2½ år og hvilke fantastiske år... Han ville aldrig have fungeret i en vs, hvor han bare ville blive glemt i mængden. Han havde ikke en eneste sygedag hos hende, aldrig blevet ringet hjem og dp var heller aldrig syg. Vi havde fast gæste dp, så han blev ikke kastet rundt. Hun laved al mad selv - brød - tærter osv.

Og freya starter op hos hende på mandag...

Herude er de 4 dp'ere og de mødes flere gange om ugen og hvert efterår/vinter låner de gymnastik hal og hygger sammen med børnene dernede..

Anmeld

29. november 2012

Rsa

Der har været rigtig mage af de her debatter... Så det kan være du kan finde længere tråde i arkivere med for og imod.

Valget afhænger helt af hvilket barn du har og hvilke behov han har

Jeg har stemt vuggestue. 

Jeg er selv pædagog og må indrømme, at jeg foretrækker faglig uddannet personale til mit barn. Jeg mener daglig faglig sparring med kolleger mm. Er nødvendig i et job med Andres børn.  Foretrækker at mit barn omgår flere end 2-3 andre børn, da det ikke er sikkert børnen e matcher hinanden og så kan der forekomme en stor aldersspredning i dp. 

Derudover er vuggestuerne underlagt nogle andre rammer samt en helt anden tilgang og forudsætninger for, at der drives positiv, anerkendende og professionelt arbejde.

Og ja, jeg er desværre enormt fordomsfuld overor dagplejere - ikke at der ikke findes Gode, ligesom der også findes dårlige og udbrændte pædagoger - bryder mig bare ikke om konceptet omkring en dp!

Min søn gik i dp, sp jeg har set begge verdner og hænger ikke kun mine udtalelser op på gisninger og 'hvad andre siger...'

Anmeld

29. november 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Man skal huske på, at børn er forskellige og har forskellige behov. Nogen passer til vs og andre til dagpleje.

Begge vores har gået i vs. Det har vi ikke fortrudt. Det har været det rigtige for vores børn.

Der er både fordele og ulemper ved vs og dagpleje. Det kommer meget an på, hvad man lægger vægt på.

Vi valgte helt bevist en intregeret institution, så der var ikke noget større skift, da de startede i bh. De skulle bare gå til venstre i stedet for højre. De kendte huset og personalet, så ingen ny indkøring.

Anmeld

29. november 2012

Aagaard

RikkeThygesen skriver:

Hej alle!

Jeg har stemt dagpleje!
Jeg ville til enhver tid vælge dagpleje
Min datter går i dagpleje og det er vi meget glade for fordi,
- Det er SÅ meget mere personlingt, end en vugger

- Min datter skal kun inkluderer 1 ny person, til gengel bliver denne person en del af den lille skare mennesker der er hendes primær personer, hun skal ikke lære at have tillid til en 5-7 forskellige mennesker og skiftende vikarer.

- Mange vælger dagpleje fra pga der er mange skift i hverdagen - de er på tur et par timer om formiddagen 3 dage om ugen, hen i en anden fra DPgruppens have og lege med alle de andre børn, eller en tur på den lokale legeplads. Det er gode, kendte steder kort tid efter barnet er startet.
Det at de er sammen med de andre DP i gruppen 3 dage om ugen gør også at, bliver hun nødt til at komme i gæstepleje, er det hos en person hun kender og sammen med børn hun har leget med før.

- Men hoved pointen er at Dagplejeren har meget bedre mulighed for at tage hensyn til lige nettop mit barns behov, idet dagplejeren kommer tættere på hende og kommer til at kende hende og hendes behov meget godt. Hvilket betyder at jeg med sikkerhed ved at dagplejeren kan fortælle hvordan mit barn har haft det hele dagen og hvad/hvordan netop hun har lavet, spist, drukket og sovet.

Mvh en varm foretaler for tæt personlig kontakt til små børn - de kan hurtig nok komme ud og blive en del af masserne

Anmeld

29. november 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Vi har sønnen iprivat dagplejer, fordi det var det vi havde det bedst med. Vi gjorde det inden vi besluttede os til hvor han skulle hen, at besøge nogen af de tilbud der var i vores område.

Jeg nåede at snakke med to forskellige tilbud, før jeg fandt hende vi har som dagplejer, jeg søgte efter et sted med ikke for mange børn og hvor nogen af de værdier vi sætter højt i vores familie, såsom økologi, bæredygtighed og den slags.

Den dagplejer vi har fundet giver alt det vi søgte efter, hun gør tingene på børnenes præmisser, børnene er en integreret del af familien, dagene er præget af rutiner men med flexibilitet, alt mad laver hun og alt er økologisk og hun går op i sundhed.

Bliver hun syg, hvilket kun er sket 1 gang i hendes tid som dagplejer, er det hendes svigermor som tager over, i dagplejemors hjem, og svigermoren er på besøg 1-2 gange om ugen, så børnene kender hende

Men mit råd ville nok være at i besøger nogen af de tilbud der er i jeres område og lad jeres fornemmelse tale

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.