Andre der har en lille fjernsynskigger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.089 visninger
35 svar
0 synes godt om
29. november 2012

Giraffen

Nina skal starte i VS til januar og jeg ku godt tænke mig at hun var så godt rustet (motorisk) som jeg kan nå at få hende

Udfordringen er, at det der med at kravle (hun er 8,5 måneder) siger hende absolut INTET - og hun kan sagtens give udtryk for at det ikke lige er sådan hun synes tiden bruges bedst

Til gengæld er hun meget glad for at sidde med noget hun kan nusse i hænderne og se fjernsyn - hun har en specifik tegnefilm som jeg er sikker på hun ku se hele dagen hvis det sku være

Altså - jeg søger lidt andre med lignende personlighed og hvordan I kunne få dem motiveret motorisk - jeg har ikke travlt og ved hun når alting i sit eget tempo, men jeg vil gerne forsøge at gøre hende rustet til i det mindste at ku møve lidt rundt med de andre i VS når hun starter

til info har hun siden hun var 5 måneder ca ku sidde/ligge koncentreret og se en HEL tegnefilm på 1,5 time.. og hun NYDER det og lever sig ind i øjeblikkene, griner, ser forbavset og opslugt ud osv

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2012

MorDk

Nina skal starte i VS til januar og jeg ku godt tænke mig at hun var så godt rustet (motorisk) som jeg kan nå at få hende

Udfordringen er, at det der med at kravle (hun er 8,5 måneder) siger hende absolut INTET - og hun kan sagtens give udtryk for at det ikke lige er sådan hun synes tiden bruges bedst

Til gengæld er hun meget glad for at sidde med noget hun kan nusse i hænderne og se fjernsyn - hun har en specifik tegnefilm som jeg er sikker på hun ku se hele dagen hvis det sku være

Altså - jeg søger lidt andre med lignende personlighed og hvordan I kunne få dem motiveret motorisk - jeg har ikke travlt og ved hun når alting i sit eget tempo, men jeg vil gerne forsøge at gøre hende rustet til i det mindste at ku møve lidt rundt med de andre i VS når hun starter

til info har hun siden hun var 5 måneder ca ku sidde/ligge koncentreret og se en HEL tegnefilm på 1,5 time.. og hun NYDER det og lever sig ind i øjeblikkene, griner, ser forbavset og opslugt ud osv

Fjernsyn til små børn bør begrænses. Og fra 5 måneder? Der sys jeg slet ikke De skal se TV (min mening) De kan ikke skelne og der er MANGE indtryk. Min søn på 2 år han får ikke lov at se alt muligt. max max max 1 time og det er langt fra hver dag. Men 1.5 times tv når man er 5 måneder...? det sys jeg er meget. Og det undre mig at et barn på 5 måneder kan leve sig ind i en tegnefilm...

istedet for TV så ville jeg netop lege med hende og finde ting til hendes alder... hvilket jeg ikke mener TV er.

Det er ikke et angreb, men jeg undre mig bare meget at du har valgt at lade hende ligge/sidde at se tv så længe i den alder?

Nu ved jeg godt det ikke var det svar du søgte men kunne ikke lade være at svare. Hvis min dreng fik lov sad han og så TV i flere timer... han elsker mange af programmerne... men han forstår lidt mere (han er 2 år) Men det er mit ansvar som mor at begrænse alle de indtryk... derfor bestemmer jeg at han ikke skal sidde hele dagen eller mere en MAX 1 time... jeg vælger at lave nogle andre ting med ham istedet...

Anmeld

29. november 2012

Masig

MorDk skriver:

Fjernsyn til små børn bør begrænses. Og fra 5 måneder? Der sys jeg slet ikke De skal se TV (min mening) De kan ikke skelne og der er MANGE indtryk. Min søn på 2 år han får ikke lov at se alt muligt. max max max 1 time og det er langt fra hver dag. Men 1.5 times tv når man er 5 måneder...? det sys jeg er meget. Og det undre mig at et barn på 5 måneder kan leve sig ind i en tegnefilm...

istedet for TV så ville jeg netop lege med hende og finde ting til hendes alder... hvilket jeg ikke mener TV er.

Det er ikke et angreb, men jeg undre mig bare meget at du har valgt at lade hende ligge/sidde at se tv så længe i den alder?

Nu ved jeg godt det ikke var det svar du søgte men kunne ikke lade være at svare. Hvis min dreng fik lov sad han og så TV i flere timer... han elsker mange af programmerne... men han forstår lidt mere (han er 2 år) Men det er mit ansvar som mor at begrænse alle de indtryk... derfor bestemmer jeg at han ikke skal sidde hele dagen eller mere en MAX 1 time... jeg vælger at lave nogle andre ting med ham istedet...

Jeg synes det er rigtig fint at du kommer med din holdning, og børn skal selvfølgelig ikke se TV hele dagen, men jeg synes også man bør kigge på det enkelte barn.. Det er muligt dine børn bliver hurtigt overstimuleret af at se TV og af de mange indtryk, men det er jo ikke sikkert andre børn gør... Vores dreng på 4 mdr ser også TV ind imellem, og har gjort det længe... Nej han kan jo ike forstå det og for ham er det jo bare farver og bevægelse, ligesom en uro fx, og han får heller ikke lov at se mere end 5-10 min - han gider heller ikke mere, men vi har altså ALDRIG haft problemer med ham og hans TV-kiggeri... Han har aldrig været pylret eller virket overstimuleret fordi han har set TV...

Så fint at komme med sine erfaringer og holdninger, men vil også bare lige tilføje at børn er ikke ens og det er ikke alle børn der har problemer med at se TV... Ikke at det skal være et alternativ til leg og motoriske aktiviteter overhovedet, men jeg ser altså intet galt i at børn får lov at se lidt TV.. Og hvis TS's barn kan se TV 1½ time uden at få problemer med det, hvorfor så ikke give lov til det, er sikker på det nok ikke sker hver dag, så synes altså ikke det er så stort et problem som mange gør det til...

Anmeld

29. november 2012

MorDk

Masig skriver:

Jeg synes det er rigtig fint at du kommer med din holdning, og børn skal selvfølgelig ikke se TV hele dagen, men jeg synes også man bør kigge på det enkelte barn.. Det er muligt dine børn bliver hurtigt overstimuleret af at se TV og af de mange indtryk, men det er jo ikke sikkert andre børn gør... Vores dreng på 4 mdr ser også TV ind imellem, og har gjort det længe... Nej han kan jo ike forstå det og for ham er det jo bare farver og bevægelse, ligesom en uro fx, og han får heller ikke lov at se mere end 5-10 min - han gider heller ikke mere, men vi har altså ALDRIG haft problemer med ham og hans TV-kiggeri... Han har aldrig været pylret eller virket overstimuleret fordi han har set TV...

Så fint at komme med sine erfaringer og holdninger, men vil også bare lige tilføje at børn er ikke ens og det er ikke alle børn der har problemer med at se TV... Ikke at det skal være et alternativ til leg og motoriske aktiviteter overhovedet, men jeg ser altså intet galt i at børn får lov at se lidt TV.. Og hvis TS's barn kan se TV 1½ time uden at få problemer med det, hvorfor så ikke give lov til det, er sikker på det nok ikke sker hver dag, så synes altså ikke det er så stort et problem som mange gør det til...

Jeg er enig. Børn er forskellige... men som jeg læser det virker det som om at TS barn netop ikke vil lave så meget andet end at sidde og nusse med en nusseklud og se tv. TS har svært ved at få barnet til andet... (sådan læser jeg det) Derfor jeg skriver som jeg gør. Og desuden anbefales det jo at børn ikke ser så meget tv. Men der findes mange anbefalinger og det er jo forældrenes valg hvad de vil gøre med deres børn. Men igen... jeg tager bare udgangspunkt i det skrevne...

Anmeld

29. november 2012

L&V

Flot at koncentrationen strækker sig så langt men syntes ikke det er der man skal fokusere energien men slukke før fjernsynet i løbet at dagen og bruge tid på at tumle,opleve, "øve" osv. Det kan godt være hårdt at komme i vg/dp hvis man ikke kan komme rundt. Og 1 1/2time er dælme meget fjernsyn selv for et store barn

Anmeld

29. november 2012

MorDk

Månsson skriver:

Flot at koncentrationen strækker sig så langt men syntes ikke det er der man skal fokusere energien men slukke før fjernsynet i løbet at dagen og bruge tid på at tumle,opleve, "øve" osv. Det kan godt være hårdt at komme i vg/dp hvis man ikke kan komme rundt. Og 1 1/2time er dælme meget fjernsyn selv for et store barn

Anmeld

29. november 2012

kekp

Giraffen skriver:

Nu er min dreng ikke en fjernsynskigger, men det med at starte i vuggestue og ikke være så mobil kender vi alt til herhjemme. Han startede i vuggestue for 2 uger siden og jeg var også ret nervøs. Han kan sidde selv og møve fremad på maven. Problemet her er at han helst vil gå (med en voksen i hænderne) heletiden og det kan de jo ikke i vuggestuen. Han gider ikke møve ret meget hvis han kan blive fri, han er nok lidt doven

Men indtil nu har det ikke været så stort et problem. Jeg håber på når han er kørt helt ind at han måske bliver lidt inspireret af de andre børn, så han også får lyst til at rykke sig lidt rundt

Jeg tror som andre har nævnt at det du kan gøre er at slukke fjernsynet og tumle, gynge, lege med hende osv. i stedet for.

Held og lykke med vg-starten

Anmeld

29. november 2012

modesty

Giraffen skriver:

Min dreng er 13 mdr. og har aldrig set fjernsyn. Så jeg ville nok lade være med at sætte hende foran fjernsynet og aktivere hende på andre måder i stedet.

Anmeld

29. november 2012

Moma

Jeg havde slet ikke så meget som overvejet at tænde fjernsynet foran mine børn, da de var i den alder.

En af tingene, du kunne lave er at sidde/ligge foran dit barn med noget spændende i hænderne. Noget med nogle friske farver, der kan sige nogle lyde.

Denne bog kan anbefales:

http://www.saxo.com/dk/leg-med-din-baby_lone-spliid_indbundet_9788756774697?kb=1&gclid=ckzpllnx87mcfbb3caod4ssarq

Der er flere gode idéer til lege, du kan lege med dit barn, som kan stimulere det motorisk.

Anmeld

29. november 2012

Elgaard73

Giraffen skriver:

Hej....  Jeg tror at din pige har fundet ud af, hvor nemt det er for hende at bare sidde der og hygge...Det kræver jo ingenting af hende... Og så er det jo klart at hun ikke gider det lidt mere fysisk udfordende (som f.eks øve i at kravle og bevæge sig rundt).

Du er nød til at tage styringen og få slukket for det tv. Og så ned på gulvet sammen med hende og så udfordre hende... prøve dig frem, for at se hvad der kan fange hendes interesse... ( legetøj, tumle lege, bøger, en køkkenskuffe med plastikting...osv).

Hvad med at tage hende med i de daglige gøremål? F.eks lade hende hjælpe med at ligge tøj sammen...Tømme vaskemaskinen...Eller være med ved bordet, når du laver mad ( evt i højstolen) Jeg ved godt, at alting tager dobbelt så lang tid, når man har sådan en lille "hjælper"... Men det er altså sundt/ godt for dem at føle at de er med til at bidrage med noget... Og det motiverer dem til at være endnu mere aktive og deltagende...

Med hensyn til VG, så tror jeg ikke at du skal være så bekymret over at hun endnu ikke er så motorisk. Det skal nok komme. Jeg tror at de andre børn også kan være motiverende for hende, så hun selv begynder at ville bevæge sig rundt.

Håber ikke at det lød hårdt, eller belærende... Det er absolut ikke meningen... Kram.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.