Er der nogen der har styr på færdselsreglerne? (cykel)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. november 2012

Pikku Myy

Frøken J. skriver:

Rettelse: Nej, det er vist ikke der du mener, for jeg kan se på google street view der er en hvid streg Eller om ikke andet har været, da billedet blev taget. Under alle omstændigheder ville jeg holde, hvis du kan se der kommer fodgængere. Men gad da godt vide, om det er lov

Er det muligt at finde et kryds på google street view, så I kan se mit eksempel?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2012

Pikku Myy

Her->

Stk. 7.   Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret, skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.

Et  fodgængerfelt eller en  fodgængerovergang markerer en overgang på  vejen, hvor  bilerne og anden  trafik skal holde tilbage for eventuelle  fodgængere, der ønsker at komme over vejen. Fodgængerfeltet angives med hvide striber på kørebanen og eventuelt cykelstien – evt. med et  helleanlæg på vejens midte.

Den  danske  færdselslov definerer et fodgængerfelt som [1]/p>

den del af vejen, som er bestemt for gående ved passage over kørebane eller cykelsti, og som er særlig afmærket.

Fodgængerfeltet kan så markeres overfor  bilisterne ved hjælp af et blåt skilt – visse steder suppleres så med blinkende gule lamper. I travle kryds med lysregulering findes der så tilsvarende  lysregulering for fodgængerne.

Et fodgængerfelt nyder en særlig status i henhold til færdselslovens §10 stk. 5, §25 og §27 stk. 6 og 7:

§10 Stk. 5.  Ved passage over kørebane eller cykelsti skal fodgængerfelt benyttes, såfremt et sådant findes i nærheden. Findes fodgængerbro eller -tunnel i nærheden, skal broen eller tunnelen om muligt benyttes.
§25  Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, må ikke foretage overhaling eller forbikørsel af et andet køretøj, såfremt dette køretøj hindrer fuldt udsyn over fodgængerfeltet.
§27 Stk. 6.  Ved fodgængerfelt på steder, hvor færdslen reguleres af politi eller ved signalanlæg, skal den kørende, selv om han i øvrigt ifølge signalet eller politiets tegngivning kan passere fodgængerfeltet, holde tilbage for gående, som befinder sig i feltet på vej over kørebanen. Er et sådant fodgængerfelt beliggende ved vejkryds, skal den kørende, som efter svingning i krydset skal passere feltet, køre med passende lav hastighed og om nødvendigt standse for at lade de gående passere, som befinder sig i fodgængerfeltet eller er på vej ud i dette.
Stk. 7.  Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret, skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.
Stk. 8.  Kørende skal så vidt muligt undgå, at køretøjet standses i fodgængerfeltet.

Selvfølgelig, men skal jeg stoppe, hvis der ikke er en fodgænger? Det skal bilisten, men jeg er ikke helt sikker på at jeg skal når der ikke er en tyk hvid streg ... Så vidt jeg kan læse det, står det ikke forklaret i dit indlæg.

Anmeld

21. november 2012

Pikku Myy

Frøken J. skriver:

Rettelse: Nej, det er vist ikke der du mener, for jeg kan se på google street view der er en hvid streg Eller om ikke andet har været, da billedet blev taget. Under alle omstændigheder ville jeg holde, hvis du kan se der kommer fodgængere. Men gad da godt vide, om det er lov

Jeg har lige tjekket på google street view, men billederne er ældre end lysreguleringen

Anmeld

21. november 2012

lio

Problembarnet skriver:

Jeg mener at rødt er rødt om du er bil eller cyklist.. med mindre der er noget specifikt til cyklister

Anmeld

21. november 2012

kesuh

Selvfølgelig, men skal jeg stoppe, hvis der ikke er en fodgænger? Det skal bilisten, men jeg er ikke helt sikker på at jeg skal når der ikke er en tyk hvid streg ... Så vidt jeg kan læse det, står det ikke forklaret i dit indlæg.

næh det gør det ikke, men var bare hvad loven sagde og love kan fortolkes.. Det er så bare lidt noget øv hvis man fortolker dem forkert

Vi har også et par af dem i Odense.. Når jeg cykler, så holder jeg tilbage alligevel. Jeg skal ikke risikere at stå med en bøde på ca 700kr  bare lige fordi der ikke var nogen..

Rødt er rødt og rød betyder STOP.. Bare se i filmen hellboy
spøg til side, men rød betyder jo stop for alle.. også for fodgængerne 

Anmeld

21. november 2012

Muhmi

Hmmm... Den synes jeg er svær, men jeg ville sige at det måtte du godt når der ikke er en streg for cykellisterne og at cykelstien er sepereret fra vejen... Så burde der være lyskryds for cykellister også

Anmeld

21. november 2012

Frøken J.

Pikku Myy skriver:

Jeg har lige tjekket på google street view, men billederne er ældre end lysreguleringen

Ja, så er det vist ikke til den store nytte!

Anmeld

22. november 2012

Pikku Myy

Muhmi skriver:

Hmmm... Den synes jeg er svær, men jeg ville sige at det måtte du godt når der ikke er en streg for cykellisterne og at cykelstien er sepereret fra vejen... Så burde der være lyskryds for cykellister også

Det er også det jeg har lidt på fornemmelsen, men jeg kan simpelthen ikke finde noget officielt om det - måske fordi biler aldrig vil ende i den situation ...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.