Er der nogen der har styr på færdselsreglerne? (cykel)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. november 2012

Pikku Myy

Mille82 skriver:

Rødt er rødt. Du skal stoppe

Jeg har altid været sikker på at rødt er rødt, men nu er jeg kommet i tvivl ... Du lyder sikker i din sag. Kan du så sige mig hvad forskellen er på når der er en tyk hvid "streg" og når der ikke er? Måske ingen? Og om det gør nogen forskel at trafiksignalet er til venstre for cykelstien? Og dermed, rent instinktivt, kunne virke til kun at gælde bilisterne ...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2012

Pikku Myy

Gigl skriver:

Det har jeg også tænkt over - når cykelstien jo bare fortsætter ligeud og der ikke er andet end fortorv til højre (altså bilerne kan ikek svinge til højre, kun til venstre) - så er de rnogle gange en tyk hvid streg der indikerer at man jo skal stoppe. Men andre steder er der intet markeret og jeg oplever at folk så bare cykler videre. Men hvad er reglen egentlig !

Jeg oplever så også at folk også cykler over selvom der er en hvid streg, men det er jeg helt sikker på er ulovligt. Efter jeg er begyndt at cykle igen, er jeg blevet ret overrasket over, hvor elendigt utroligt mange cyklister opfører sig i trafikken  - og jeg er ikke en gang fra Kbh ...

Anmeld

21. november 2012

DitteFisk

Pikku Myy skriver:

Jeg oplever så også at folk også cykler over selvom der er en hvid streg, men det er jeg helt sikker på er ulovligt. Efter jeg er begyndt at cykle igen, er jeg blevet ret overrasket over, hvor elendigt utroligt mange cyklister opfører sig i trafikken  - og jeg er ikke en gang fra Kbh ...

Samme her - cyklister er klart værre end både biler og fodgængere, ingen respekt for regler - kører bare over når der er frit og jeg er selv cyklist og sikkert ikke spor bedre, men jeg har da en søn at være et godt eksempel overfor

Anmeld

21. november 2012

Frøken J.

Pikku Myy skriver:

Jeg cykler på en cykelsti. Foran mig er der en fodgængerovergang med lysregulering. Der er ingen lysregulering specifikt til cyklister. Der er ikke en tyk hvid streg på tværs af cykelstien lige før fodgængerovergangen.

Må jeg som cyklist (forudsagt at der ikke er nogen fodgængere der benytter fodgængerovergangen), cykle over selvom der er rødt?

Er det det kryds heroppe for enden af vejen, du ved? Der er i hvert fald et som du siger. Jeg tror du skal stoppe, jeg synes i hvert fald det er irriterende at være ved at blive kørt ned af cyklister, når jeg går over fodgængerfeltet, og lysreguleringen er rød i deres retning. Men jeg er ikke klar over, om det egentlig er en lov.

Anmeld

21. november 2012

kesuh

Jeg er både billist og cyklist...I Odense

Når jeg cykler.. hold kæft hvor kører folk rådden i bilerne!!!

Når jeg kører i bil, så hold kæft hvor kører folk råddent på cyklerne 

Ret sjov indstilling at have heheh

Dog plejer jeg uanset hvad, på cykel eller bil.. Stor  fed hvid streg på tværs betyder stop!!

Men hvis der er frit og helt øde, så kunne man jo liiiiige ikk? Bare trist den dag hvor der står en betjent i dårlig humør

Ihvertfald hvis fodgængerfeltet starter fra fortovet og videre over cykelstien, så skal man som cyklist holde tilbage for fodgængerne.. Fødekæden i trafikken.. Fodgænger->Cyklist->Bil og bare ærgelig den dag hvor bilen spiser fodgængeren heheh

Anmeld

21. november 2012

Frøken J.

Pikku Myy skriver:

Jeg cykler på en cykelsti. Foran mig er der en fodgængerovergang med lysregulering. Der er ingen lysregulering specifikt til cyklister. Der er ikke en tyk hvid streg på tværs af cykelstien lige før fodgængerovergangen.

Må jeg som cyklist (forudsagt at der ikke er nogen fodgængere der benytter fodgængerovergangen), cykle over selvom der er rødt?

Rettelse: Nej, det er vist ikke der du mener, for jeg kan se på google street view der er en hvid streg Eller om ikke andet har været, da billedet blev taget. Under alle omstændigheder ville jeg holde, hvis du kan se der kommer fodgængere. Men gad da godt vide, om det er lov

Anmeld

21. november 2012

kesuh

Her->

Stk. 7.   Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret, skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.

Et  fodgængerfelt eller en  fodgængerovergang markerer en overgang på  vejen, hvor  bilerne og anden  trafik skal holde tilbage for eventuelle  fodgængere, der ønsker at komme over vejen. Fodgængerfeltet angives med hvide striber på kørebanen og eventuelt cykelstien – evt. med et  helleanlæg på vejens midte.

Den  danske  færdselslov definerer et fodgængerfelt som [1]/p>

den del af vejen, som er bestemt for gående ved passage over kørebane eller cykelsti, og som er særlig afmærket.

Fodgængerfeltet kan så markeres overfor  bilisterne ved hjælp af et blåt skilt – visse steder suppleres så med blinkende gule lamper. I travle kryds med lysregulering findes der så tilsvarende  lysregulering for fodgængerne.

Et fodgængerfelt nyder en særlig status i henhold til færdselslovens §10 stk. 5, §25 og §27 stk. 6 og 7:

§10 Stk. 5.  Ved passage over kørebane eller cykelsti skal fodgængerfelt benyttes, såfremt et sådant findes i nærheden. Findes fodgængerbro eller -tunnel i nærheden, skal broen eller tunnelen om muligt benyttes.
§25  Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, må ikke foretage overhaling eller forbikørsel af et andet køretøj, såfremt dette køretøj hindrer fuldt udsyn over fodgængerfeltet.
§27 Stk. 6.  Ved fodgængerfelt på steder, hvor færdslen reguleres af politi eller ved signalanlæg, skal den kørende, selv om han i øvrigt ifølge signalet eller politiets tegngivning kan passere fodgængerfeltet, holde tilbage for gående, som befinder sig i feltet på vej over kørebanen. Er et sådant fodgængerfelt beliggende ved vejkryds, skal den kørende, som efter svingning i krydset skal passere feltet, køre med passende lav hastighed og om nødvendigt standse for at lade de gående passere, som befinder sig i fodgængerfeltet eller er på vej ud i dette.
Stk. 7.  Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret, skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.
Stk. 8.  Kørende skal så vidt muligt undgå, at køretøjet standses i fodgængerfeltet.

Anmeld

21. november 2012

Dinna88

Pikku Myy skriver:

Modvind

Haha. You got me there

Anmeld

21. november 2012

Pikku Myy

Frøken J. skriver:

Er det det kryds heroppe for enden af vejen, du ved? Der er i hvert fald et som du siger. Jeg tror du skal stoppe, jeg synes i hvert fald det er irriterende at være ved at blive kørt ned af cyklister, når jeg går over fodgængerfeltet, og lysreguleringen er rød i deres retning. Men jeg er ikke klar over, om det egentlig er en lov.

Nej, det er et par lysreguleringer vi skal igennem på vej i/hjem fra børnehaven (nede ved havnen). Så det er ikke mig der har næsten-kørt dig ned

Anmeld

21. november 2012

Pikku Myy

kesuh skriver:

Jeg er både billist og cyklist...I Odense

Når jeg cykler.. hold kæft hvor kører folk rådden i bilerne!!!

Når jeg kører i bil, så hold kæft hvor kører folk råddent på cyklerne 

Ret sjov indstilling at have heheh

Dog plejer jeg uanset hvad, på cykel eller bil.. Stor  fed hvid streg på tværs betyder stop!!

Men hvis der er frit og helt øde, så kunne man jo liiiiige ikk? Bare trist den dag hvor der står en betjent i dårlig humør

Ihvertfald hvis fodgængerfeltet starter fra fortovet og videre over cykelstien, så skal man som cyklist holde tilbage for fodgængerne.. Fødekæden i trafikken.. Fodgænger->Cyklist->Bil og bare ærgelig den dag hvor bilen spiser fodgængeren heheh

Ja, jeg skal holde tilbage for fodgængere, men skal jeg også stoppe for rødt, hvis der hverken er fodgængere eller en stor, fed hvid streg?

Jeg er ikke bilist, men jeg synes nu alligevel det er cyklerne der er de værste. Lige da jeg begynde at cykle igen, syntes jeg bilerne kunne være meget aggressive, men efter min selvtillid er blevet større, er der kommet en rigtig god balance. Til gengæld bliver jeg dagligt chokeret over cyklister der drejer til venstre i vejkryds - for rødt, cykler i fulde fart over en fodgængerovergang, cykler ind foran andre cykler fra de mærkeligste steder etc etc.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.