Carina:-) skriver:
Jeg synes ikke 5000 til 5 pers. er lidt.
Det ha vi levet for i mange år,og vores børn kunne stadig gå til fritidsint. og vi kom på ferie.
Vi levede ikke i sus og dus men vi manglede ikke noget.
Der er mange der lever for det beløb i dag uden prob.
Og nej jeg synes bestemt ikke at samfundet skal betale.
Hvorfor alt det ansvarsfraskrivelse?
Du /I har jo selv valgt at købe hus,som I ikke kunne sidde i på dagpenge.
Det kan jo ikke hjælpe noget at der ingen konsekvens er .Så kunne alle jo bare drøne ud og kaste om sig med penge i de fede tider-og så skal samfundet lige betale hvis det går galt.
Der er ingen tvivl om at det er møgsurt at stå med en gæld,som der skal betales.
Men hårdt sagt,så har I levet over evne og ikke sikret jer med f.eks lønsikring,billig husleje der også kunne betales på dp,.
Og som med alt andet ,ja så må man betale tilbage.
Vi har et skønt velfærdssamfund,der betaler hvis man bliver syg,mister sit job ,giver uddannelse og su ,boligsikring ,bp og hvad har vi af dejlige goder.
Men skal de bestå ,ja så er der ikke penge til at give gældssanering her og der.
Dermed ikke sagt at jeg godt kan forstå ønsket er der,men hvis du lige synker og tænker dig om -så kan du vel godt se rimeligheden i at I selv må betale,.
Vores hus var nødt til at blive solgt fordi renterne steg så voldsomt meget og fordi vi ikke kunne få fastforrentet - da vi købte hus fik vi af vide at det smarteste var var. rente, at det var idiotsikret osv osv osv og da det var en andel kunne man ikke få fastforrentet.
Vi havde begge jobs hele vejen igennem, og kunne - da vi købte huset sidde for det hvis 1 af os var på dagpenge. Så jeg synes vi var sikret nok!
At krisen kom, renterne steg, lønnen faldt, benzinen steg, madvarer steg osv ja det er sørme ansvarsløst at man ikke vidste det.. hmmm
5000 kr er bestemt ikke nok herhjemme hvor der bruges 1000 kr for at komme til og fra job, vi køber mad for 3500 kr (morgen, middag, aften, frugt og grønt) og de sidst e500 kr dækker uforudsete udgifter, tøj, sæsontøj, aktiviteter på den stores skole (kan være en tur med SFI'en hvor de må have en 50'er med, børnefødselsdage hvor der skal købes gave osv)
Der er ingen penge til opsparing eller fornøjelser, det synes jeg bestemt ikke er luksus.