Hvad ville I gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. november 2012

Mor til Frederic og Freya

AnnaKJ skriver:

Eller hvad tror I hun har behov for?

Carolina bliver 4 mdr på lørdag og egentlig ville jeg gerne vente til hun ihvertfald er 5 mdr med andet mad end MM og MME, men det er altså ved at være svært.
Jeg har ikke så meget mælk mere, så hun får først ved mig (tømmer ret hurtigt) og spiser så ca. 200 ml bagefter. Det er i sig selv jo fint nok - problemet er bare at hun mange gange bliver sulten igen efter en halv til en hel time.

Hun er også begyndt at vågne meget om natten igen for at spise, og hun plejer ellers at sove igennem, dog ved jeg godt at behovet ændre sig og at det er derfor.

Hvad ville I gøre?

For 14 dage siden vejede hun 7100 g, så hun er jo ikke en lille pige.

Jeg må så indrømme at jeg ville starte ud med lidt hirsegrød til hende..

I starter blot på en ond cirkel hvor hun ikke er mæt nok til at kunne sove længere tid af gangen - vågner af sult..

Der er jo nogle der allerede før de 4 mdr ikke kan blive mæt nok på mme eller mm. Og hvis de ikke bliver mætte på det, er det vel et finger prej om at det skal mere mad til..

Noget andet var hvis hun trives fint på mme/mm, sov flot og ikke vågnede hver 1½-2 timer pga sult.

Ingen siger at hun skal starte med et fuldt måltid, men blot nogle få ske fulde til at starte med. Så er det heller ikke fremmed for hende, når hun endelig skal have mere grød.

Frederic blev fuld ammet til han var 6 mdr og havde bare så svært ved grød - klumper osv.

Freya er 6 mdr og har siden hun var 4 mdr fået grød, egentlig bare for at vende hende til smagen og fordi jeg ikke selv havde mælk nok. Men skal da love for hun bare har smag for det. Hun spiser rugbrød med leverpostej - havregrød - vores mad mm. Vores mad er dog kun som prøvessmagninger, så hvis vi får pasta - bøf - grønsager - sovs ja så blender vi en smule til hende og hun får lov at sidde og gnave i en pasta..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. november 2012

naomi

AnnaKJ skriver:

Carolina bliver 4 mdr på lørdag og egentlig ville jeg gerne vente til hun ihvertfald er 5 mdr med andet mad end MM og MME, men det er altså ved at være svært.
Jeg har ikke så meget mælk mere, så hun får først ved mig (tømmer ret hurtigt) og spiser så ca. 200 ml bagefter. Det er i sig selv jo fint nok - problemet er bare at hun mange gange bliver sulten igen efter en halv til en hel time.

Hun er også begyndt at vågne meget om natten igen for at spise, og hun plejer ellers at sove igennem, dog ved jeg godt at behovet ændre sig og at det er derfor.

Hvad ville I gøre?

Jeg ville uden tvivl starte op på grød!! Hun er jo sulten  Det vil gøre hende og dig mere glad

Anmeld

5. november 2012

ano14316

SussieThyssen skriver:

Det gør du ikke.

Er din mave ødelagt?

Ja, det er rigtigt at nogle børn, der er født meget små eller for tidligt, har et sart fordøjelsessystem, men hvis ellers dit barn er sundt og raskt, så skal du ikke bekymre dig så meget.
Selvfølgelig er det ikke lige meget hvad du byder trolden, men start ud med hjemmelavet grød, såsom havregrød, rismelsgrød og mos kun lavet på kartofler og gulerødder, så kan det ikke blive mildere.

Og igen. Børn er forskellige..nogle er bare mere parate før andre.

EJ UNDSKYLD MIG MED HELT ÆRLIGT!!!

Der er fandme mange helt alm. børn der får maveproblemer fordi deres tarm systemt slet  ikke er klar til at få fast føde.

Du bagatelisere sundfornuft og videnskab, som om det er hysteri at vente.. Du anbefaler havregrød som indeholde store mængder gluten, som dei hvertfald først må få når de er 6 mdr. 

Jeg er bestemt ikke hellig, og kan kun anbefale og gå stille og roligt til værks  https://www.baby.dk/debat/167023pi1/boern-01-aar/groedopstart--jeg-er-en-klovn--hvad-nu.aspx 

Til TS.

ovenstående er bestemt ikke henvendt til dig!

Jeg synes du skal vente så længe som muligt, men samtidig skal jeres hverdag jo også fungere.. 

Ved at vente til 6 mdr. forebygger du bl.a. allergi. , da tarmen er meget porøs og meget åben før 6 mdr, da den er lavet til kun at få modermælk, kan store partikler passere, og det er det der er årsagen til at det kan give allergi, hvis man så giver mad for tidligt. 

læs sundhedsstyrelsens anbefalinger, de skriver også lidt om hvordan man kan se om barnet er klar. ellers kan jeg anbefale Helens bog om børn og mad. 

held og lykke med det...

Anmeld

5. november 2012

modesty

SussieThyssen skriver:

Så meget skal man altså heller ikke hænge sig i tingene.
Er din trold parat til at få noget mere fast kost, så giv hende det dog.

Din generation begyndte med grød og mos, da I var 3-4 mdr. gamle og så vidt jeg ved, så har I det alle godt. 

Kærligst
Sussie

Hvor ved du det fra? Der er jo f.eks rigtig mange i vores generation der døjer med allergier, hvilket kan være en følgevirkning af at starte for tidligt på fast føde. 

Anmeld

5. november 2012

modesty

quindelist skriver:

Altså jeg ville vente -faktisk helt til 6 mdr, rigtig mange børns tarme kan slet ikke håndtere fastere føde før 6 mdr, mens andre sagtens kan. Problemet er bare at man ikke kan se på det enkelte barn om det er et af dem hvor tarmene er tilstrækkeligt modne.
Der sidder rigtig meget immunforsvar i tarmene som man risikerer at belaste voldsomt hvis man går for hurtigt frem.

Indrømmet jeg er "fag belastet" og vi ventede med at give Sigrid andet end MME til hun var 6 måneder, -pyha kan godt huske den periode hvor energibehovet steg så hun skulle have mad i tide og utide både dag og nat, det var rigtig hårdt, men ikke hårdere end at jeg ville gøre på samme måde en anden gang.

Når det så er sagt så er det selvfølgelig vittigt at jeres familie også hænger sammen, så hvis nattebøvlet tærer for meget på jer så er løsningen måske at forsøge med vælling til natten? I har jo også Lærke at tænke på.

Jeg er enig i at vente. Vi har en dreng i min mødregruppe som startede tidligt fordi han vågnede konstant om natten. Han blev ved med at vågne konstant om natten, men oven i hatten fik de også lige seriøse maveproblemer - og den dreng er konstant syg (han er 1 år nu). Og vågner desuden stadig konstant om natten.

Jeg ved godt at dette blot er et enkelt eksempel og ikke siger ngoet statistisk, men når statistikkerne så også peger på mavebøvl og allergier - så ville jeg ikke tage risikoen.

Anmeld

5. november 2012

MissTas

AnnaKJ skriver:

Hvad ville I gøre?

først og fremmest ville jeg nok lige vende den med SP bare for en god ordens skyld hehe..

men Annastacia sov igennem fra hun var 7 uger og da hun blev de 4 mrd. ligesom Carolina, så begyndte hun også at blive sulten hele tiden og vågne om natten. Vi begyndte så på grøntsagsmos, kartoffelmos og risgrød og det hjalp. Siden da sov hun igennem igen og var ikke mere sulten

Så her hjalp det at starte op på anden kost som 4 mrd. Tror altså heller ikke man skal hænge sig så meget i alderen, nogle børn har større behov før andre og vores SP sagde at vi skulle starte op på anden mad når Annastacia havde behov for det og det følte vi hun havde da hun blev 4 mrd

Anmeld

5. november 2012

modesty

Ja lille var hun jo ikke da hun blev født og hun er sund og rask.

Tænker også at man skulle starte med kartofler med MME i.
Har fået at vide at det er det mildeste.

Nej min mave er ikke ødelagt

Desuden virker hun meget parat. Hun vil så gerne have alt det vi putter i munden, kigger meget efter det og bliver nogen gange sur over at hun ikke må få det.

Kartofler er IKKE det mildeste. Hvis du absolut skal starte før tid, så start med noget der ikke er stivelse i. Stivelse giver hård mave, så det er efter min mening helt hul i hovedet at give stivelse som første mad, selvom de fleste gør det. Mange maveproblemer kunne undgås.

Sweet potatoes er en rigtig god grønsag at starte op på. Den er ekstremt nærende og der er meget lidt stivelse i. Broccoli, gulerod og blomkål er også gode start-grønsager.

Og man må slet ikke give havregrød før tidligst 6 mdr., så det er i hvert fald ikke en anbefaling du skal lytte til.

Anmeld

5. november 2012

KarinaBF

AnnaKJ skriver:

Hvad ville I gøre?

Nu ved jeg ikke om jeg gentager noget af det andre har sagt da jeg ikke har læst hele tråden

Men giv Hende da noget mos prøv dig frem det sker der altså ikke noget ved du skal jo ikke lige starte med at give hende et helt glas men lidt ad gangen !

Min søn (4½år) og datter (1 år og 10 måneder) har begge startet med fast føde (mos og grød osv.) da de var 4 måneder for de kunne bare ikke blive mætte af MME (de har kun fået flaske) og deres maver er fine
Min datter er den dag i dag stadig en grovæder (undskyld udtrykket) men hun spiser bare alt.

Husk ingen børn er ens, så det er rigtig vigtigt at lytte til dit barns behov og ikke hvad normalen er

Stort til dig og håber mit svar kunne hjælpe lidt

Anmeld

5. november 2012

AnnaK89

modesty skriver:

Kartofler er IKKE det mildeste. Hvis du absolut skal starte før tid, så start med noget der ikke er stivelse i. Stivelse giver hård mave, så det er efter min mening helt hul i hovedet at give stivelse som første mad, selvom de fleste gør det. Mange maveproblemer kunne undgås.

Sweet potatoes er en rigtig god grønsag at starte op på. Den er ekstremt nærende og der er meget lidt stivelse i. Broccoli, gulerod og blomkål er også gode start-grønsager.

Og man må slet ikke give havregrød før tidligst 6 mdr., så det er i hvert fald ikke en anbefaling du skal lytte til.

Det er hvad min SP har sagt
Ikke bare noget jeg har fra en tilfældig person!

Nej kunne aldrig drømme om at starte med havregrød eller i det hele taget grød eller frugt mos.
Det ville blive mos at grønsager, herunder evt. kartofler.

Hvor kan man evt. få sweet potatos?

Anmeld

5. november 2012

AnnaK89

KarinaBF skriver:

Nu ved jeg ikke om jeg gentager noget af det andre har sagt da jeg ikke har læst hele tråden

Men giv Hende da noget mos prøv dig frem det sker der altså ikke noget ved du skal jo ikke lige starte med at give hende et helt glas men lidt ad gangen !

Min søn (4½år) og datter (1 år og 10 måneder) har begge startet med fast føde (mos og grød osv.) da de var 4 måneder for de kunne bare ikke blive mætte af MME (de har kun fået flaske) og deres maver er fine
Min datter er den dag i dag stadig en grovæder (undskyld udtrykket) men hun spiser bare alt.

Husk ingen børn er ens, så det er rigtig vigtigt at lytte til dit barns behov og ikke hvad normalen er

Stort til dig og håber mit svar kunne hjælpe lidt

Tak for svar

Synes desværre bare jeg er blevet mere forvirret
Ved mange har forskellige meninger og ville også helst selv vente, men hvis hun nu er så sulten, så er det jo synd hvis hun ikke får noget der mætter hende

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.