Honningkage opskrift??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. november 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
KittyCatta skriver:

Jeg plejer at lave disse.

Fordej  (laves minimum 1 måned før):

• 500 g honning
  • 500 g hvedemel

Honningkagedej:

• 2 æggeblommer
  • 10 g potaske
  • 1 kg honningkagefordej
  • 5 g stødt kanel
  • 5 g stødt ingefær
  • 5 g stødt nellike
Desuden:
100 g mørk chokolade til overtræk

Fordej:  Ælt honning og hvedemel godt sammen i en skål, og kom det i en bøtte med låg på. Gem fordejen på et ikke for lunt sted, for eksempel i et køkkenskab, i minimum 1 måned, før du går videre med den.

Honningkagedej: Kom æggeblommerne i en skål, og rør potaske ud i dem, og sørg for, at der ikke er nogen klumper. Bland æggeblommerne i fordejen, tilsæt kanel, ingefær og nellike, og ælt dejen godt sammen ca. 6-8 minutter, hvis det gøres i hånden og 6 minutter i røremaskinen (først 3 minutter ved lav hastighed og så 3 minutter på fuld hastighed).

Kom dejen på et melet bord, og rul den ud og stik den i de former du vil have. Smør to bageplader med lidt solsikkeolie, drys dem med lidt mel, og læg kagerne på hver plade.

Bag en plade ad gangen ved 180° i cirka 12 minutter. Hold øje med, at honningkagerne ikke falder sammen. Afkøl kagerne på bagepladerne, og sæt dem på køl med et fugtigt klæde over i 3–4 dage.

Anretning: Smør låget med smeltet mørk chokolade. Lad chokoladen størkne. Så er der serveret!

Den færdige dej er den " tynd " i konsistensen som kage dej, eller " tyg og sej" som en bolle dej??? Jeg har lige lavet den jeg har skrevet længer oppe, fra dr oetker, og den er tynd i dejen. Det betyder jo at jeg ik ka rulle den ud på bordet, og bruge udstignings form. 

Gir det mening?? Tror du evt jeg ka putte lidt mere mel i?? Vh stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2012

KittyCatta

StineW79 skriver:

Den færdige dej er den " tynd " i konsistensen som kage dej, eller " tyg og sej" som en bolle dej??? Jeg har lige lavet den jeg har skrevet længer oppe, fra dr oetker, og den er tynd i dejen. Det betyder jo at jeg ik ka rulle den ud på bordet, og bruge udstignings form. 

Gir det mening?? Tror du evt jeg ka putte lidt mere mel i?? Vh stine

Første del med kun honning og mel er meget hård! Og jeg synes også at den færdige er hård i det - den kan sagtens rulles uden de store problemer

Anmeld

7. november 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
KittyCatta skriver:

Første del med kun honning og mel er meget hård! Og jeg synes også at den færdige er hård i det - den kan sagtens rulles uden de store problemer

Så må jeg prøve at putte lidt mere mel i og se hva der sker! Tak for hurtigt svar! Vh stine

Anmeld

7. november 2012

KittyCatta

StineW79 skriver:

Så må jeg prøve at putte lidt mere mel i og se hva der sker! Tak for hurtigt svar! Vh stine

Pas på med det. De bliver lynhurtigt tørre.

Håber de bliver gode!

Anmeld

8. november 2012

Pikku Myy

KittyCatta skriver:

• 500 g honning
  • 500 g hvedemel

Honningkagedej:

• 2 æggeblommer
  • 10 g potaske
  • 1 kg honningkagefordej
  • 5 g stødt kanel
  • 5 g stødt ingefær
  • 5 g stødt nellike
Desuden:

Fordej:  Ælt honning og hvedemel godt sammen i en skål, og kom det i en bøtte med låg på. Gem fordejen på et ikke for lunt sted, for eksempel i et køkkenskab, i minimum 1 måned, før du går videre med den.

Honningkagedej: Kom æggeblommerne i en skål, og rør potaske ud i dem, og sørg for, at der ikke er nogen klumper. Bland æggeblommerne i fordejen, tilsæt kanel, ingefær og nellike, og ælt dejen godt sammen ca. 6-8 minutter, hvis det gøres i hånden og 6 minutter i røremaskinen (først 3 minutter ved lav hastighed og så 3 minutter på fuld hastighed).

Kom dejen på et melet bord, og rul den ud og stik den i de former du vil have. Smør to bageplader med lidt solsikkeolie, drys dem med lidt mel, og læg kagerne på hver plade.

Bag en plade ad gangen ved 180° i cirka 12 minutter. Hold øje med, at honningkagerne ikke falder sammen. Afkøl kagerne på bagepladerne, og sæt dem på køl med et fugtigt klæde over i 3–4 dage.

Anretning: Smør låget med smeltet mørk chokolade. Lad chokoladen størkne. Så er der serveret!

Kan du fortælle mig hvor man kan købe potaske?

Anmeld

8. november 2012

Team Putte

StineW79 skriver:

Ja det er hva jeg mangler, så kom med jeres bedste opskrift på honningkager! På forhånd tak!! Vh stine

Jeg laver altid den her Den er fast så den kan rulles ud og stikkes ud

2 dl honning

1½ dl brun farin

150 gram smør

1 tsk stødt ingefær

2 tsk stødt kanel

½ tsk stødt nelliker

2 tsk natron

1 æg

550 gram hvedemel

Honning, smør og farin smeltes sammen i en gryde.

Krydderier og natron røres i (pas på det bruser op, så brug en rigeligt stor gryde)

Afkøl massen til den er lunken og rør æg og mel i.

Ælt dejen sammen og lad den hvile i køleskabet min. 24 timer.

Rul dejen ud i ca. ½-1 cm tykkelse og udstik kagerne.

Bages i 5-8 min midt i øvnen ved 200 grader (Laver du store honninghjerter skal bagetiden forlænges)

Pynt de afkølede kager med forskellige farver glasur.

Anmeld

8. november 2012

KittyCatta

Pikku Myy skriver:

Kan du fortælle mig hvor man kan købe potaske?

Kvickly, Føtex, Irma, Netto, Fakta osv. ville være mit bud

Anmeld

8. november 2012

Pikku Myy

KittyCatta skriver:

• 500 g honning
  • 500 g hvedemel

Honningkagedej:

• 2 æggeblommer
  • 10 g potaske
  • 1 kg honningkagefordej
  • 5 g stødt kanel
  • 5 g stødt ingefær
  • 5 g stødt nellike
Desuden:

Jeg har brug for din hjælp!!

Jeg har 500 g honning og ditto hvedemel i en skål, men det vil ikke rigtig blive en samlet dej. Det er bare smulder. Har du en idé om hvad jeg gør galt?

Anmeld

8. november 2012

Pikku Myy

KittyCatta skriver:

Kvickly, Føtex, Irma, Netto, Fakta osv. ville være mit bud

Så alle mulige steder - tak!

Jeg har skrevet et indlæg mere til dig, som jeg håber du vil svare på ...

Anmeld

8. november 2012

KittyCatta

Pikku Myy skriver:

Jeg har brug for din hjælp!!

Jeg har 500 g honning og ditto hvedemel i en skål, men det vil ikke rigtig blive en samlet dej. Det er bare smulder. Har du en idé om hvad jeg gør galt?

Smelt det sammen.. Det vil være mit bedste bud.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.