Det hele er en gang lort! Please læs, selvom langt!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. oktober 2012

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Stort knus til dig. Jeg vil på ingen måde nedvurdere de problemer, du beskriver, men tænker, at det også er et typisk symptom på depression, at små bump på vejen vokser sig store i ens bevidsthed. Jeg har "opdaget" de gange, jeg selv har været deprimeret, at verden var et ulykkeligt sted, at mit ægteskab var noget møg, og at vi på ingen måde var gode forældre. Og det har netop været på den der passive, "numb" måde, du beskriver - ingen dyb fortvivlelse, blot en nøgtern konstatering. 

Senere har jeg jo opdaget, at det ikke hang sådan sammen, uden at noget ydre havde forandret sig - det var mig, der oplevede alt anderledes. Der kommer du også til - og i mellemtiden må du tage et problem ad gangen - din datters spisevaner m.v. er jo en objektiv sag, som du kan handle på qua SP eller læge - og prøve ikke at lægge for megen energi i skuffelser, der måske ikke går i opfyldelse. Lad sexlivet ligge for en tid - det er jo helt naturligt, at det ikke fungerer lige nu - og pas på dig selv. 

Jeg er ikke i tvivl om du har ret - for jeg kan jo selv mærke det på de bedre dage. I går var fx en rigtig skidt dag med masser af nedture, i dag ser det en smule lysere ud, og så kan jeg godt se på tingene med et par lidt andre briller. Det ville bare være rarest, om man kunne undgå de rigtig dårlige dage, men det sker jo nok ikke, førend man er ude af depressionen..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2012

_-Kathrine-_

Anonym skriver:

Jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal banke i bordet. Jeg tror det bedste ville være en rigtig børnelæge, men sådan en er der ikke i lægehuset, så ved jeg ikke hvordan man gør for at få fat i sådan en

Hun får kun den blå, fordi lægen ikke var sikker på om hun egentlig havde fx Astmatisk Bronkitis. Fx havde der tidligere været noget at høre på lungerne, men det var der ikke da vi var dernede, så hun synes vi skulle prøve den blå (et pust morgen og aften) for lige at se om det kunne afhjælpe, fordi den er uden binyrebarkhormon og derfor relativt harmløs (eller hvad man siger). Og kan også mærke den virker de dage hun hoster meget slemt, men så skal hun ikke kun have den morgen og aften. Men jeg har slet ikke tænkt det kunne have en sammenhæng med appetitten, men det kan du da have ret i.

Er også sikker på det bare er en fase herhjemme - Vi elsker jo hinanden. Det er bare hårdt, imens det står på!

Tak

Prøv om du ikke kan få lægen til at henvise til børnelægerne ude på Skejby, for de er mere kompetente end en alm. Læge...!

Har astmatisk bronkitis været det eneste der har været snak om, hvad med alm. Astma?? Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men det kunne godt lyde, som du beskriver det, som astma! Og der er den blå spray bare ikke nok, der skal den brune forebyggende ind over også!

Håber det snart går i orden, for det er bare ens værste mareridt når ens barn ikke vil spise

Anmeld

29. oktober 2012

Anonym trådstarter

_-Kathrine-_ skriver:

Prøv om du ikke kan få lægen til at henvise til børnelægerne ude på Skejby, for de er mere kompetente end en alm. Læge...!

Har astmatisk bronkitis været det eneste der har været snak om, hvad med alm. Astma?? Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men det kunne godt lyde, som du beskriver det, som astma! Og der er den blå spray bare ikke nok, der skal den brune forebyggende ind over også!

Håber det snart går i orden, for det er bare ens værste mareridt når ens barn ikke vil spise

De har ikke talt om astma nej, fordi de ikke kan høre noget på lungerne - de første mange gange fik vi hele tiden tid hos uddannelseslægen, og han sagde bare "det er bare en virus, det er bare en virus, det er bare en virus", først nu her forleden blev vi taget seriøst, men hun synes ikke det lød som astma. Også fordi der ikke er astma i familien, vi ryger ikke osv..

Anmeld

29. oktober 2012

_-Kathrine-_

Anonym skriver:

De har ikke talt om astma nej, fordi de ikke kan høre noget på lungerne - de første mange gange fik vi hele tiden tid hos uddannelseslægen, og han sagde bare "det er bare en virus, det er bare en virus, det er bare en virus", først nu her forleden blev vi taget seriøst, men hun synes ikke det lød som astma. Også fordi der ikke er astma i familien, vi ryger ikke osv..

Øv for en omgang...!
Skal heller ikke gøre mig klog på det, men håber der snart sker en forbedring med hende! Men vejrtrækningsproblemerne kan sagtens være en af grundene til den manglende appetit...

Anmeld

29. oktober 2012

maryjane

Anonym skriver:

Det hjælper faktisk lidt Det er rart at vide at andres børn er på samme måde, for man kan godt komme til at føle at man må gøre noget galt, siden de andre børn i omgangskredsen er total modsat

Heh, jaaa det er jo der hvor det kan være svært at sammenligne (Har ikke rigtigt det 'problem' da vores omgangskreds ikke ligefrem er bombarderet af tumlinge, eller børn i det hele taget...)

Vi har bare viljestærke børn, der ved hvad de vil og ikke vil... Og det vil jeg tro er normal adfærd i den alder. Man kan jo ikke gøre så meget udover at rumme det.

Anmeld

29. oktober 2012

Nessie

Sikke da en omgang, der er ikke noget at sige til at kroppen og hjernen bliver presset.

Det med manden skal nok blive bedre, hvis bare I får talt om tingene.
Herhjemme har manden haft en ordentlig nedtur med stress, og det var faktisk Daniel der reagerede på det, inden vi andre blev opmærksomme på at der faktisk var noget galt. Børn opfanger langt mere end vi tror, og det kan sagtens være det jeres datter reagerer på.

Daniel gik også fra at være en glad lille fyr, til at være rimelig sur og tvær da han var blevet et år, så tror det er en meget normal udvikling:
Han har heller aldrig (før nu) gidet at sidde og få læst bøger osv., gad faktisk slet ikke rigtig lege med mig, da han var lille

Er jeres datter blevet tjekket for kold lungebetændelse? Det er faktisk meget svært at opdage, man hoster bare konstant (og har så naturligvis heller ikke lyst til mad) JEg har haft det 2 gange på et halvt år, og der var intet forhøjet infektionstal, intet at høre på lungerne, intet at se på røntgenbilleder og ingen feber. Kun hoste (voldsom, til tider) som forsvandt hurtigt efter jeg fik penicilin.

Håber I snart kommer ovenpå med det hele, og kun har graviditeten at tænk på

Anmeld

29. oktober 2012

HeidiØ

Anonym skriver:

Jeg er anonym for ikke at kunne hænges op på noget, men det rører mig ikke hvis i kan genkende mig, det er mere udenfor baby. Men undlad venligst at skrive mit brugernavn her, hvis i kan genkende mig.

Synes det hele ramler i dag! For det første er jeg på orlov fra studiet pga. svær depression. Og der er bare så mange, som ikke forstår det - fordi jeg ikke er prototypebilledet af en person med sådan en! Jeg har mange, stærke forsvarsmekanismer, og vil jeg undgå at føle noget, så kan jeg - Det vil sige at jeg føler mig BLANK i hverdagen. Jeg går ikke og føler mig nede i kulkælderen, men jeg føler mig ikke glad heller. Bare blank "numb" og følelsesløs. Jeg er påvirket på den måde jeg er meget træt, jeg får ikke lavet en skid, og jeg kan ikke koncentrere mig om noget, men jeg går ikke rundt og tuder hele dagen. Derfor er der mange, som nærmest ikke tror på jeg har en depression, og det er mega hårdt! "Nå men er det så bare ikke noget stress over hverdagens ting og sager?" - NEJ, det er det ikke! Der er så mange måder en depression kan komme til udtryk på, og der er ikke et færdigt facit. Det ved jeg, for det er en del af det jeg studerer. Og har jo desuden også fået det fastslået professionelt.

Så er jeg gravid med vores nr. 2, og det går bare dejligt! Men på det seneste synes jeg parforholdet halter. Vi er stærke nok til ikke at gå fra hinanden, men stemningen er bestemt ikke god. Nogen dage bedre end andre. Jeg har mistet min sexlyst både pga. depression og graviditet, og kæresten klager ikke, men jeg ved da godt det er træls. Jeg prøver virkelig, men savner at han selv ligger op til det. Og så går vi nogen dage og småskændes. Og jeg siger til ham HVER gang at han må tage det i sig foran vores datter, og det lykkes som regel også, men andre gange er han så pisse hellig "jeg taler da i et helt normalt toneleje". Øh nej, det gør du ikke! Og det er min absolut hovedregel: ALDRIG dårlig stemning foran vores datter!!! (1 år). Det er nok værre hos så mange andre, og det er ikke voldsomt her, men det er så træls.

Jeg er god til at sige undskylde, hvis det er mig der har snerret eller været urimelig, men han er virkelig bare en engel i egne øjne, som ikke kan gøre noget galt! I dag skulle vi til dåb hos en af mine nærmeste veninder, og han har ikke gjort andet end være negativ siden han sagde ja til at komme emd (og det var et frivilligt valg!). Åh kunne han ikke bare blive hjemme, behøvede han tage med, kunne jeg ikke bare selv. I 2 uger!! Og så tager man den op med ham, og så aaaner han selvfølgelig ikke havd jeg taler om, og det er selvføøølgelig bare mig, der er galt på den. Jeg bliver vanvittig, for sådan er det hele tiden, uanset om det er åbenlyst for enhver idiot, at det er HAM der har gjort noget galt!

Og så vores datter.. Min lille prinsesse! I flere måneder har vi haft problemer med hun madstrejker (og vi har ikke en generel dårlig stemning hjemme, så det er ikke derfor). Til 1 års undersøgelsen var hun flot normalvægtig, men var faldet ret hurtigt 2 streger på kurven, så det skulle vi holde øje med. Og hun spiser fortsat dårligt - Jeg har vejet hende selv, 3 uger efter den vejning, og hun har tabt sig et par 100 gram. Jeg er så bekymret, jeg ved ikke havd jeg skal gøre!

Selv hendes livretter vil hun ikke spise. Og alle fremgangsmåder er prøvet, vi spiser sammen med hende, så det ligesom er en familiebegivenhed, vi har prøvet at fodre hende, og at hun selv sidder 100% med maden. Vi fokuserer ikke på det, men snakker bare almindelig dagligdags ting, så vi ikke sidder og stirrer på hende og ligger pres på, for det er vi imod. Al slags mad er prøvet! Og jeg er ved at være syg af bekymring! Så tager hun det måske ind i munden og siger "mmm", så tygger hun på det lidt, og spytter det så ud.

I dag har hun spist: 1 lille portion havregrød. Under en kvart skive rugbrød. En stor portion yoghurt og en godnatflaske. Yoghurten var det eneste hun gad, men så kastede hun så op her til aften så det kom op igen!

Jeg VED virkelig ikke hvad vi skal gøre, for vi kan ikke tvinge hende til at spise, men en pige på knap 10 kilo og 75 cm med krudt i røven kan altså ikke leve af så lidt mad!! Nu i dag har hun så haft tynd mave og her til aften en gang projektilopkast, men til daglig har hun ikke maveproblemer på den måde.

Og på samme tid er jeg bare generelt bekymret for min smukke elskling. Under graviditeten gik vi til check fra uge 35 fordi hendes hjerte slog for hurtigt (typisk mellem 160-200 slag pr minut), men de fandt aldrig ud af hvorfor, "sådan var det bare". Når jeg har bedt dem checke det, når vi har været til lægen for noget andet siger de bare: "Jo, det lyder fint nok, altså det slår lidt hurtigt lige nu, men hun render jo også så meget rundt"

Vi har rendt til læge i tide og utide de sidste måneder pga. generel voldsom hoste, først den anden dag blev vi taget seriøst og hun får nu airomir i maske. Men synes stadig hun hoster en del og nogen gange trækker vejret underligt, men i følge lægen fejler hun ikke noget. jeg bliver bare ved med at være bange for hvis hun nu fejler noget alvorligt, især nu hvor hun ikke spiser!

Og så synes jeg bare hun er så sur for tiden! Hun er en stædig hidsigprop, sådan har hun altid været, men synes hun er generelt meget sur og brokkende.... Hun har selvfølgelig glade stunder, men det er bare som om noget generer hende, og jeg føler mig magtesløs, for hvad skal jeg gøre? Vi laver de ting hun elsker, vi leger og griner, men hun er bare så sur og tvær

Og så føler jeg mig bare som en LORTEmor når hun skal gøres sengeklar, for der er jo SLET ikke noget hyggeligt over puttetid, når man
a. Skal have masken, som man græder helt vildt over, selvom man får lov at lege med den og blive fortrolig med den
b. skal have børstet tænder som man IKKE vil og derfor hidser sig op
c. Skal have skiftet ble og nattøj på som man IKKE vil, fordi man bliver hidsig!

Og så ser man alle de her andre mødre, som kan sidde med deres børn på skødet og læse godnathistorie eller hygge med en tegnefilm, men vores pige sidder ALDRIG stille, ALDRIG! Hun gider ikke! Hun vil gå rundt, udforske, opdage, lege, hun vil ikke sidde på numsen og hygge, end ikke et par sekunder, og igen føler jeg at jeg må gøre noget galt, for de andre mødre spørger hele tiden hvorfor vi ikke gør den slags, men hvad skal jeg gøre? Jeg kan jo ikke tvinge barnet til noget, som hun ikke har tålmodighed til.

Så alt i alt er det noget lort! Jeg savner min glade og lykkelige pige med den gode appetit, som jeg kunne have en dejlig stund med før sengetid. Nu ramler det hele bare

Jeg er også med på hvem du er .. og egentlig vil jeg bare kramme og sige jeg er til rådighed hvis du har brug for mig! Face to face - mere kan jeg ikke sige!

Anmeld

29. oktober 2012

Faith

Anonym skriver:

Tusind tak Kæresten og jeg skal nok finde ud af det, vi har klaret rigtig meget sammen, så det her er ingenting. Det er bare træls imens det står på - Jeg tror dog det lysner fra i dag, fordi den deadline han har arbejdet under sluttet i dag.. Så i dag leger jeg overskudskæreste for en omgangssyg datter og kæreste, og lidt omsorg hjælper jo altid.

Men ved du hvordan man lige gør sådan med en børnelæge, hvis der ikke er en decideret børnelæge i ens lægehus?

Det er alfa omega med et stærkt parforhold. Ellers er man dårligt stillet.

Mht. børnelæge, så skal du få din egen læge til at kontakte børnelægerne på det nærmeste sygehus. Da vi var ved lægen med Jonathan fordi han skreg i døgndrift, greb hun telefonen med det samme og ringede til pædiatrisk bagvagt som sagde vi skulle komme med det samme. Tror de tager det ret seriøst når det har med børn at gøre.

Men du er nok nødt til at insistere og være ret vedholdende. Det er min erfaring at mange praktiserende læger er lidt langsomme i optrækket

Anmeld

29. oktober 2012

Benjamins'mor

Anonym skriver:

Måske skal man bare acceptere det, jeg tror heller ikke jeg selv ville synes det var sjovt med sådan en maske Heldigvis er hun altid klar på at kramme mor bagefter, så det er ikke sådan hun synes man er et monster.. Men stadig

Men får han så børstet dem ordentligt? For vores kan også lide at sidde med børsten selv, men så bliver tænderne ikke børstet grundigt nok, og det er jo ikke så godt

Vi har prøvet det der under skiftningen, og nogen gange har man held til at finde noget der distraherer hende. Men hold da op sådan en størrelse kan orme sig på et puslebord

Han får dem børstet ordentligt.

Men han er jo også lidt størrere end din datter.

Vi børster hver gang han får en tør ble stortset.

Det hjælper tit også med at distrahere ham, for han kan virkeligt også orme sig, han skriger, græder, slår, sparker og vrider sig rundt når han skal have en tør ble. Især når han har lavet i bleen.

Anmeld

29. oktober 2012

serinasmor

Anonym skriver:

Og så føler jeg mig bare som en LORTEmor når hun skal gøres sengeklar, for der er jo SLET ikke noget hyggeligt over puttetid, når man
a. Skal have masken, som man græder helt vildt over, selvom man får lov at lege med den og blive fortrolig med den
b. skal have børstet tænder som man IKKE vil og derfor hidser sig op
c. Skal have skiftet ble og nattøj på som man IKKE vil, fordi man bliver hidsig!

Og så ser man alle de her andre mødre, som kan sidde med deres børn på skødet og læse godnathistorie eller hygge med en tegnefilm, men vores pige sidder ALDRIG stille, ALDRIG! Hun gider ikke! Hun vil gå rundt, udforske, opdage, lege, hun vil ikke sidde på numsen og hygge, end ikke et par sekunder, og igen føler jeg at jeg må gøre noget galt, for de andre mødre spørger hele tiden hvorfor vi ikke gør den slags, men hvad skal jeg gøre? Jeg kan jo ikke tvinge barnet til noget, som hun ikke har tålmodighed til.

Kære fantastiske (og ja det mener jeg) dig !

Jeg har plukket lidt i dit indlæg ... for her mener jeg at jeg kan komme med konkrete råd ..

Masken - Virkelig en nødvendig ting ( og én der nemt blever kamp om) .. 

Her er det kun så slemt at vi skal KÆMPE i perioder .. men det er så også virkelig hårde kampe med en snart 3-årig (PIPPI)STÆRK pige.. Det der virker allerbedst er at sidde på gulvet i skræderstilling med hende på skødet .. stille sige så er det tid til medicin .. vise hende masken .. vise selve medicindimsen (her kalder vi den bare den orange) .. lade hende tage proppen af (også da hun kun var lige over 1 år) .. sætte den i (evt lade hende hjælpe - nok først da hun var 1½-2) .. sætte op for mund og næse og trykke på "knappen"(her hjælper hun også nogle gange - men dette er først for nyligt)  .. derefter tælle i roligt tempo og i monotont toneleje mens vi vugger fra side til side .. - det gode ved denne stilling er at det er MEGET svært for barnet at slippe væk og det føler sig stadig beskyttet ..vi "snyder" nogle gange og giver hende medicin foran fjernsynet  ... what ever works ... Vi har prøvet alt - historiefortælling imens (kræver man er 2) - synge imens (det virkede en kort overgang) - snakke om dagn der gik/dagen der skal komme (virkede en kort overgang) - give dukken/bamsen medicin først, så serina, så dukken, så serina - virker nogle gange og er en god afledning ... 

Tandbørstning - oh the horror ..

I perioder (sjovt som mantraet "det-er-en-fase" virker fantastisk her) er det MEGA hårdt at børste tænder ... hvis intet andet virker (og jeg ved godt at det jeg skriver her kommer til at virke som overgreb mens det står på) sæt dig på gulvet med barnets hovede i dit skød .. hav barnets arme under dine lår .. du har nu frit udsyn til tænder og begge arme fri ..på denne  måde undgår du at blive sparket i hovedet og barnet kan ikke lave nogle dumme og uhensigtsmæssige pludselige vrid i ryg og nakke... ellers kan det hjælpe med en sang (gerne en fjollet en).. have en ekstra tandbørste til hende (som kun hun må bruge) .. lade hende hjælpe - også med at putte tandpasta på osv ..

Bleskift og tøj ...

Igen .. gør det på gulvet ... det er nemmere for hende at hjælpe (man kan mere som etårig end mor lige tror .. hun kan garanteret næsten selv tage trøjen af (hvis i bruger lidt ekstra tid på det- i sidste ende tager det den samme tid som kun jer+kamp ) hun kan selv tage strømper af osv ... og hjælpe med at tage på igen .. Vi opdagede at mange af vores bleskift/tøj kampe handlede om at hun ville hjælpe og være med til at bestemme ... giv fx barnet valget mellem 2 trøjer og lad hende hjælpe med at tage det på ... bleskift .. gør det hurtigt og lær evt hvordan man gør det mens barnet står op .. 

Sidde stille og få læst historie ect .

Det kommer lige pludseligt .. Serina har altid været en krudtugle  med ild i rumpen ... men hun har nu i lidt over 1 år kunnet sidde stille i mere end 2 min og få læst historie .. start i det små ... lad være med at tro i kan læse LANGE historier ... læs pegebøger .. peg og spørg hvad det hedder - vent 2 sek og sig selv ordet ... sæt pris på hvert sekund af hvad hun kan sidde stille .. det kommer når hun bliver lidt ældre ... her kan serina kun putte i længere tid (mere end 10 min - gradvist mere for hver måned ældre hun bliver) når hun er syg ... så putter vi tilgengæld også til den store guldmedalje ... 

håber det gav mening 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.