Jeg tror det er en kombination af livsstil og genetik.
Jeg tror at alle mennesker kan udvikle cancer, men at nogle bare er mere disponerede for det end andre. Og så tror jeg at livsstil har meget at sige dels i forhold til at trigge udviklingen af cancer - og i forhold til den enkeltes evne til at komme godt igennem behandlingen.
Vi har haft urimeligt meget cancer i min familie. Jeg havde selv leokæmi (ALL) som barn, min mor døde af brystkræft i 89, min far af leokæmi (AML) i 2000. Min ældste søn døde af en medullo blastom i 2007 og min lillesøster fik først konstateret cancer i benet for 5 år siden, og kæmper nu med brystkræft der har metasteret til lever, knogler og hjerne.
Jeg er blevet genetisk udredt af flere omgang og alt hvad lægerne kan tage af prøver, viser at mine gener er sunde og raske. Så selvom alting peger på at det er noget genetisk i min familie, så kan de ikke afvise at vi bare er pokkers uheldige.
Uanset hvad så er holdningen herhjemme at eftersom der ligesom ikke er en skide god statistik i min familie, så gør vi de ting vi kan for at sikre os selv og vores børn. Generne kan vi ikke stille noget op imod, men vi lægger ret stor vægt på at træffe livsstilsvalg som stiller os bedst muligt hvis det igen går galt en dag.
Anmeld