Hvilke kryderrier bruger i??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. oktober 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
An&Jo skriver:

det græske er fra santa maria, men jeg elsker at finde alt muligt alle steder, så har mange forskellige slags og mærker af krydderier..

Vi har også en gartnerhal, hvor de tit har nogle spændene ting, bare ik så tit vi lige kommer forbi den mere, som vi gjorde engang  Vh stine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2012

StineW79

Frk. Himmelblå skriver:

Spidskommen putter jeg eksempelvis i paneringen, hvis jeg steger aubergine-skiver. Putter det også i humus.. Sådan lidt mellemøøstlig inspireret mad. - Det er også godt, hvis du selv laver en rub til et stykke kød, der fx skal ovnsteges...

Gurkemeje kommer jeg i paella (kan ik li safran). Ellers bruger jeg det til at give kraftig farve i karryretter, som ikke skal være for stærke til børnene. Og så synes jeg, det har en god bitterhed sammen med fisk. - Eller hvis en røg-smag er ved at kamme over og blive for "vammel".

Muskat er selvfølgelig en klassiker i det italienske køkken. Her bruger jeg  det naturligvis i lasagne, i bolognese, i bechamel. Men det er også fantastisk i tærter og gratiner. Flødestuvet spinat må også have et drys.

Bliver helt sulten nu! 

Uhmmm mange gode forslag. Det er så dejligt med lidt nyt inspiration engang i mellem.

Er begyndt at føle at vores mad, bare altid smager af det samme, hvis du forstår hva jeg mener?? Vh stine

Anmeld

8. oktober 2012

B&J

hvidløg og løg jamen det ville jeg bare ikke kunne undvære... men ellers mad der er masser af kryderrier... det er spænde og spænde at opleve nye smage og ens smagsløg kommer på en prøve

Anmeld

8. oktober 2012

L&V

Græsk gyrus, indisk karry, urtesalt og mit drivhus baner af urter

Anmeld

8. oktober 2012

Miss Kat

Frk. Himmelblå skriver:

Spidskommen putter jeg eksempelvis i paneringen, hvis jeg steger aubergine-skiver. Putter det også i humus.. Sådan lidt mellemøøstlig inspireret mad. - Det er også godt, hvis du selv laver en rub til et stykke kød, der fx skal ovnsteges...

Gurkemeje kommer jeg i paella (kan ik li safran). Ellers bruger jeg det til at give kraftig farve i karryretter, som ikke skal være for stærke til børnene. Og så synes jeg, det har en god bitterhed sammen med fisk. - Eller hvis en røg-smag er ved at kamme over og blive for "vammel".

Muskat er selvfølgelig en klassiker i det italienske køkken. Her bruger jeg  det naturligvis i lasagne, i bolognese, i bechamel. Men det er også fantastisk i tærter og gratiner. Flødestuvet spinat må også have et drys.

Bliver helt sulten nu! 

For dælen det lyder godt....... Nu er jeg nødt til at finde noget at spise... og der er mug på min leverpostej... 

Anmeld

8. oktober 2012

Miss Kat

Sambal Oelek!  En chilipasta. Det bruger vi i stort set al vores mad.

Vi plejede at måtte købe det i Bazaren i Århus, men nu er Fakta begyndt at sælge det! Jubii...  Men pas på, det er rimelig stærkt, hvis man bruger for meget... Jeg foreslog en ven at spise det og han troede, det skulle spises som pastasovs...  Ikke en god idé.

Yderligere, af samme genre, kan Ajvar anbefales (nu også til salg i Fakta). En puré baseret på rød peberfrugt. Evt. til ris eller couscous.

Ellers, ingefær, hvidløg.... kokosmælk er også genialt.

Jeg er sulten! 

Anmeld

8. oktober 2012

Ciss

Jeg ville tilføje muskat, citronpebber, enebær, pinjekærner og hvidløg til din liste - ellers meget enig i den.

Jeg bruger muskat i til pastasovs, pizzasovs, millionbøf, lasagne, kartoffelmos, gratin og kålrabimos.

Citronpebber bruger jeg gerne sammen med laks (ikke altid jeg lige har fersk citron i huset) og marinader.

Enebær bruger jeg i en vildtgryde, eller kvasi-vildtgryde, som vi laver ved festlige anledninger.

Hvidløg bruger jeg ofte i tomatsovs eller panneringer/marinader.

Pinjekærnerne bruger jeg nogen gange som smagstilsætning i pasta. Knuser dem og blander med olie og krydderurter.

Anmeld

8. oktober 2012

StineW79

B&J skriver:

hvidløg og løg jamen det ville jeg bare ikke kunne undvære... men ellers mad der er masser af kryderrier... det er spænde og spænde at opleve nye smage og ens smagsløg kommer på en prøve

Ja løg og hvidløg bruget vi også i alt, det ka jeg heller ik undvære!! Vh stine

Anmeld

8. oktober 2012

B&J

StineW79 skriver:

Ja løg og hvidløg bruget vi også i alt, det ka jeg heller ik undvære!! Vh stine

det smager bare mums... og godt man har fast kæreste så man ikke stinker helt vildt dagen efter eller samme aften

Anmeld

8. oktober 2012

StineW79

Månsson skriver:

Græsk gyrus, indisk karry, urtesalt og mit drivhus baner af urter

Vi har også drivhuset fuld af friske urter, det er så lækkert! Vh stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.