Roses 1 års undersøgelse - Hjælp søges med vægten!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2012

Madam Blå

Frøken J. skriver:

Jeg skriver det lige igen, for jeg tror måske heller ikke jeg fik forklaret det ordentligt. Vi vil ikke fede hende op og skubbe hende op på de høje kurver igen. Problemet er jo blot, at hun meget hurtigt er faldet 2 streger på vækstkurven fra øvre vægtkurve til normalen, og hvis hun fortsætter med samme madindtag og aktivitetsniveau, er det at formode hun vil falde yderligere, og hvis hun begynder at hoppe under normalvægt, når hun er startet øverst oppe, så er det jo ikke så godt. Så det er et spørgsmål om at få hende til at BLIVE hvor hun er nu Og der er hun nødt til at få flere kalorier, når nu hendes nuværende indtag gør, at hun falder meget hastigt på kurverne

Ja, på den måde Hun skal jo helst blive i normalomådet jo Det har du helt ret i.

Men smør under alt! Og så gode olier i maden, og en masse avocado og evt peanutbutter, hvis hun kan lide det? Det er super godt i hvert fald.

Det sagde en klog sp til mig Vi havde nemlig en periode, hvor Viola næsten ikke spiste. Og hun spiser jo som en hest normalt. Der fik jeg en masse gode råd, om avocado og peanutbutter bla.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2012

kirsti

Frøken J. skriver:

Måske skriver jeg heller ikke klart nok hvad jeg mener.. Jeg vil ikke fede hende op og have hende op på de højere kurver igen, vi skal bare have hende til at blive hvor hun er nu: Altså normalvægtig. Og hvis hun med sit nuværende madindtag og aktivitetsniveau falder meget hurtigt på kurverne, er hun jo nødt til at få flere kalorier for at BLIVE på dette niveau og ikke falde yderligere ned, så hun ender på under normal

Jeg ville se tiden an, vi ændrede intet i Noahs kost, hans vægt stod stille en periode og til han var 3 år tog han ik ret mange kg på men han var frisk, glad og stort set aldrig syg så han har jo fået hvad han behøvede

Anmeld

5. oktober 2012

Hailiesmom11

Frøken J. skriver:

Det er også mere det at hun ikke skal falde yderligere på kurven - Det er ikke fordi vi vil fede hende op og have hende op på den øvre kurve igen, vi vil bare gerne have hun bliver hvor hun er. Og hvis hun meget hurtigt er faldet 2 kurver på grafen med sit nuværende madintag versus aktivitetsniveau, så vil hun jo formentlig fortsætte med at falde nedad (og dermed under normalen), hvis ikke hun får lidt flere kalorier Det er mere der tanken ligger...

Nej det kan jeg godt forstå..
Vores datter har spist som hun altid har gjort og hun holder vægten fint nok.. Hun bestemmer selv hvor meget hun spiser, men giver hende tit ostehaps og sådan noget med godt med kalorier imellem måltiderne.. Men jeg tror ikke du behøver gøre det vilde for hun skal nok selv bestemme hva der kommer indenbors

Anmeld

5. oktober 2012

Krussedulle

Frøken J. skriver:

Men i forvejen til hans længde er det jo ikke voldsomt, husk på det! Måske hvis han var 60 cm. Det er jo præcis de samme mål som Rose (kun 100 gram til forskel), og de to mål sat op mod hinanden er jo helt perfekte!

Nemlig!

Men som mor har man altid en eller anden bekymring!

Anmeld

5. oktober 2012

Frøken J.

Krussedulle skriver:

Nemlig!

Men som mor har man altid en eller anden bekymring!

Det forstår jeg godt! Der var SÅ mange der havde travlt med at fortælle mig hvilken ORDENTLIG basse jeg havde fået mig (4240 gram ved fødslen), og hoold da op hun er stor, og "hun er jo ikke en baby, hun er et barn". Det gjorde mig egentlig lidt ked, og folk gjorde mig bange for hun ville ende som mega fed og få vægtproblemer og hvad ved jeg. Virkelig tåbeligt! Så på den led er jeg nu glad nok for, at hun ligger på normalkurven nu, og alle de, som havde travlt med at tude mig ørerne fuld af hvor kææææmpestor hun var, har nu selv børn der har overhalet med ti breddegrader vægtmæssigt og nu er de store. Personligt synes jeg jo det er et tegn på flot trivsel med sådan en flot vægt, folk har det bare med at komme med MEGET dumme kommentarer!

Anmeld

5. oktober 2012

Thalia

Nu har jeg ikke lige læst hele tråden igennem, så måske kommer andre mig i forkøbet, men...

Jeg synes det er rigtigt uheldigt at lægen tænker så meget over Roses kurver og spring osv, hvis bare hun trives og har det godt i dagligdagen.

Vægtkurverne er noget som SP'erne og lægerne bruger som en pejling for barnets trivsel, fordi de typisk kun ser de små meget kort tid med mange måneders mellemrum.

Forældre, pædasgoger og andre ser barnet hver dag, og man kan altså mærke det meget tydeligt på små børn hvis de ikke får nok at spise.

Min umiddelbare tanke er at Rose er faldet på kurven fordi hun netop er 1 år gammel og sansynligvis kommer rigtigt meget omkring nu. Hun bruger sin krop mere og mere og det betyder at hun stille og roligt arbejder noget af babysulet af og begynder at ligne en rigtig lille pige - måske det endda er en forandring i kan se derhjemme.

Pointen er at jeg synes det ser ud som om i allerede gør alt det rigtige for Rose. Hun får en god fornuftig kost som der ikke umiddelbart er grund til at ændre på - så længe hun trives og har det godt

Anmeld

5. oktober 2012

FruHolm <3

I dag har vi været afsted til Roses 1 års undersøgelse. hun fylder 1 år på onsdag. Alt var fint, ikke noget der. Sund pige i trivsel!

Hun er 75 cm og 9,9 kilo, hvilket i sig selv er helt fin. Vægtmæssigt lige præcis på normalkurven. Problemet er bare, at hun ikke har taget nok på. Hun har kun taget 200 gram på de sidste 3 måneder, og i dag blev hun en dag vejet med en body og ble på, så lad os sige 50-100 gram mindre, og hun har så kun taget 100-150 gram på, på 3 måneder. Så selvom hun ligger flot på kurven, er det alligevel ikke flot, for hun har taget et gevaldigt hop fra at ligge på den øvre kurve til nu at være hoppet to streger ned og ligge på normalen.

Der skal selvfølgelig følges op på det, så om 3 måneder, til 15 måneders stikket, skal hun vejes igen. Men jeg vil gerne bede om råd til hvordan vi kan hjælpe hendes vægtøgning på vej? Trods hendes store fødselsvægt (4240), er hun ikke den store spiser. Hun spiser ikke meget, og hun har ofte perioder - gerne ifm. tænder, hvor hun ikke rigtig vil spise noget. Jeg synes dog hun spiser meget i vuggestuen!

En dag med mad for Rose ser normalt sådan ud:

Morgenmad (kl. 7): Naturalyoghurt med friske bananstykker og havregryn (hun kan ikke lide havregrød)

Formiddag (kl. 9): Lidt frugt i vuggestuen

Frokost (kl. 11): I vuggestuen; 2 skiver gulerodsrugbrød (i ved, de små fra schulstad) med smørepålæg. Fx 1 med leverpostej og 1 med tunsalat + en halv banan

Eftermiddag (kl. 13.45): I vuggestuen; Det samme som til frokost, evt. noget andet smørepålæg og så en frugtstang i stedet for en halv banan.

Sen eftermiddag: Lidt frugt. Vi spiser tidligt, så hun får ikke så meget, for så kan hun ikke spise aftensmad.

Aftensmad (kl. 17.30): Hvad vi får. Fx i går var det en madtærte.

Godnat (kl. 18.30): En flaske på 200 ml mme

Hvad ville i gøre anderledes? Normalt spiser hun sin madpakke op i vuggestuen, men i dag kan jeg fx se hun kun har spist en halv rugbrød til formiddag, og hun gad ikke spise morgenmad i morges! Hun får sødmælk at drikke til sin mad. Tror i det vil give mere vægtmæssigt, hvis hun får godnatgrød i stedet for flaske? Hun er ikke specielt vild med grød..

Har du prøvet at byde hende en flaske lun sødmælk istedet for mme? 

Vil lige sige min dreng også var okay stor fra fødslen, 52 cm og 4110g og siden er han bare vokset, han ligger over øverste kurve i både vægt og højde til sin alder, men hans højde og vægt passer sammen

Anmeld

6. oktober 2012

Krussedulle

Frøken J. skriver:

Det forstår jeg godt! Der var SÅ mange der havde travlt med at fortælle mig hvilken ORDENTLIG basse jeg havde fået mig (4240 gram ved fødslen), og hoold da op hun er stor, og "hun er jo ikke en baby, hun er et barn". Det gjorde mig egentlig lidt ked, og folk gjorde mig bange for hun ville ende som mega fed og få vægtproblemer og hvad ved jeg. Virkelig tåbeligt! Så på den led er jeg nu glad nok for, at hun ligger på normalkurven nu, og alle de, som havde travlt med at tude mig ørerne fuld af hvor kææææmpestor hun var, har nu selv børn der har overhalet med ti breddegrader vægtmæssigt og nu er de store. Personligt synes jeg jo det er et tegn på flot trivsel med sådan en flot vægt, folk har det bare med at komme med MEGET dumme kommentarer!

Præcis! Det har jeg oplevet hele vejen med Sylvester.. Han vejede 4480 ved fødslen og tog et kg på om måneden de første 5 mdr! pg folk havde så travlt med hvor stor han var!

Og det gjorde faktisk også mig lidt ked, selvom mine drenge alle sammen har ligget øverst i kurven, så er Sylvester den største (på det alderstrin) og det har skræmt mig lidt!

Anmeld

6. oktober 2012

Laulund87

Jeg gider ikke lige læse svarene

Men ekstra smør i maden. Smeltet smør på ris, i sovs, i suppe osv. Ekstra smør på rugbrød. Brug fløde i hendes mad ogsåog giv hende sødmælk. Hmm.. Jeg har vist en folder fra da vi gik til diætist. Måske jeg kan finde den til hendes fødselsdag på søndag. 

Anmeld

6. oktober 2012

Tulle28

kirsti skriver:

Jeg ville sket ik bekymre mig og for Guds skyld ikke ændre til federe kost!

noah var præcis lige sådan, en lille tyksak indtil han nåede kravle alderen

9mdr: 9kg 74cm

1år: 9,4kg men til gengæld plus 5cm nemlig 79cm lang

og herefter stod vægten nærmest stille! Nu er han lige blevet 6år og vejer 20kg og er høj men han er en aktiv dreng og jeg synes ik det er et problem når han er rask og aldrig syg!

efter min mening skal man kun i yderste tilfælde begynde at opfede/slanke børn hvis de ellers trives

Enig! Synes man skal kigge på barnet og ikke på vægten. Også selvom lægen siger det - sorry, men de er sgu ikke altid for kloge. Når hun lige er begyndt at gå og ellers er aktiv, så er det jo klart at hun ikke følger kurven.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.