Roses 1 års undersøgelse - Hjælp søges med vægten!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.683 visninger
52 svar
0 synes godt om
5. oktober 2012

Frøken J.

I dag har vi været afsted til Roses 1 års undersøgelse. hun fylder 1 år på onsdag. Alt var fint, ikke noget der. Sund pige i trivsel!

Hun er 75 cm og 9,9 kilo, hvilket i sig selv er helt fin. Vægtmæssigt lige præcis på normalkurven. Problemet er bare, at hun ikke har taget nok på. Hun har kun taget 200 gram på de sidste 3 måneder, og i dag blev hun en dag vejet med en body og ble på, så lad os sige 50-100 gram mindre, og hun har så kun taget 100-150 gram på, på 3 måneder. Så selvom hun ligger flot på kurven, er det alligevel ikke flot, for hun har taget et gevaldigt hop fra at ligge på den øvre kurve til nu at være hoppet to streger ned og ligge på normalen.

Der skal selvfølgelig følges op på det, så om 3 måneder, til 15 måneders stikket, skal hun vejes igen. Men jeg vil gerne bede om råd til hvordan vi kan hjælpe hendes vægtøgning på vej? Trods hendes store fødselsvægt (4240), er hun ikke den store spiser. Hun spiser ikke meget, og hun har ofte perioder - gerne ifm. tænder, hvor hun ikke rigtig vil spise noget. Jeg synes dog hun spiser meget i vuggestuen!

En dag med mad for Rose ser normalt sådan ud:

Morgenmad (kl. 7): Naturalyoghurt med friske bananstykker og havregryn (hun kan ikke lide havregrød)

Formiddag (kl. 9): Lidt frugt i vuggestuen

Frokost (kl. 11): I vuggestuen; 2 skiver gulerodsrugbrød (i ved, de små fra schulstad) med smørepålæg. Fx 1 med leverpostej og 1 med tunsalat + en halv banan

Eftermiddag (kl. 13.45): I vuggestuen; Det samme som til frokost, evt. noget andet smørepålæg og så en frugtstang i stedet for en halv banan.

Sen eftermiddag: Lidt frugt. Vi spiser tidligt, så hun får ikke så meget, for så kan hun ikke spise aftensmad.

Aftensmad (kl. 17.30): Hvad vi får. Fx i går var det en madtærte.

Godnat (kl. 18.30): En flaske på 200 ml mme

Hvad ville i gøre anderledes? Normalt spiser hun sin madpakke op i vuggestuen, men i dag kan jeg fx se hun kun har spist en halv rugbrød til formiddag, og hun gad ikke spise morgenmad i morges! Hun får sødmælk at drikke til sin mad. Tror i det vil give mere vægtmæssigt, hvis hun får godnatgrød i stedet for flaske? Hun er ikke specielt vild med grød..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2012

Troldemommi

Kan Rose lide ost ellers kunne det måske være noget? en ostehaps eller noget andet fed ost, Johanne er vild med det og hun må nemlig også gerne tage lidt på

Monica

Anmeld

5. oktober 2012

Frøken J.

Monica P skriver:

Kan Rose lide ost ellers kunne det måske være noget? en ostehaps eller noget andet fed ost, Johanne er vild med det og hun må nemlig også gerne tage lidt på

Monica

Jo, det kan hun godt lide. Ville du så give det med i fx madpakken eller som eftermiddagssnack? Hvor stor er Johanne?

Anmeld

5. oktober 2012

Troldemommi

Frøken J. skriver:

Jo, det kan hun godt lide. Ville du så give det med i fx madpakken eller som eftermiddagssnack? Hvor stor er Johanne?

vi giver hende det som en lille snack ca 1 time inden aftensmaden, Johanne er 80 cm og vejer 9,5 kilo, hun har altid været lang og tynd

Monica

Anmeld

5. oktober 2012

MamaJakob

Hvis Rose ellers er glad og tilfreds og trives (hvilket det lader til, at hun gør), så tror jeg ikke, jeg ville gøre noget anderledes

Min søn er 21 måneder og vejer 13 kg. og er lidt over 80 cm. lang (cirka...) - og det er altså ikke noget, der har rykket voldsomt meget, siden han lærte at gå. Jeg ved ikke, om du har taget det med i dine overvejelser, men det betyder jo altså en del for vægtøgning, at de små pludselig begynder at røre sig endnu, endnu mere!

Min søn har perioder/dage, hvor han spiser som en fuldvoksen mand. Og andre hvor han nærmest ikke rører maden. Sådan har det været lææænge, og i starten bekymrede det mig, når han ikke spiste, men nu er jeg efterhånden blevet mere afslappet med det, og jeg har lært at acceptere og respektere, at sådan er han altså bare

Så slå koldt vand i blodet indtil videre og gør som I plejer - tilbyd hende mad ofte, og så lad hende ellers selv bestemme, hvor meget hun har lyst til at spise. Hvis du fortsat er bekymret, så tal med lægen om det til 15 mdr. vaccinen og få en professionnels vurdering 

Isabella

Anmeld

5. oktober 2012

Frk. Himmelblå

Frøken J. skriver:

I dag har vi været afsted til Roses 1 års undersøgelse. hun fylder 1 år på onsdag. Alt var fint, ikke noget der. Sund pige i trivsel!

Hun er 75 cm og 9,9 kilo, hvilket i sig selv er helt fin. Vægtmæssigt lige præcis på normalkurven. Problemet er bare, at hun ikke har taget nok på. Hun har kun taget 200 gram på de sidste 3 måneder, og i dag blev hun en dag vejet med en body og ble på, så lad os sige 50-100 gram mindre, og hun har så kun taget 100-150 gram på, på 3 måneder. Så selvom hun ligger flot på kurven, er det alligevel ikke flot, for hun har taget et gevaldigt hop fra at ligge på den øvre kurve til nu at være hoppet to streger ned og ligge på normalen.

Der skal selvfølgelig følges op på det, så om 3 måneder, til 15 måneders stikket, skal hun vejes igen. Men jeg vil gerne bede om råd til hvordan vi kan hjælpe hendes vægtøgning på vej? Trods hendes store fødselsvægt (4240), er hun ikke den store spiser. Hun spiser ikke meget, og hun har ofte perioder - gerne ifm. tænder, hvor hun ikke rigtig vil spise noget. Jeg synes dog hun spiser meget i vuggestuen!

En dag med mad for Rose ser normalt sådan ud:

Morgenmad (kl. 7): Naturalyoghurt med friske bananstykker og havregryn (hun kan ikke lide havregrød)

Formiddag (kl. 9): Lidt frugt i vuggestuen

Frokost (kl. 11): I vuggestuen; 2 skiver gulerodsrugbrød (i ved, de små fra schulstad) med smørepålæg. Fx 1 med leverpostej og 1 med tunsalat + en halv banan

Eftermiddag (kl. 13.45): I vuggestuen; Det samme som til frokost, evt. noget andet smørepålæg og så en frugtstang i stedet for en halv banan.

Sen eftermiddag: Lidt frugt. Vi spiser tidligt, så hun får ikke så meget, for så kan hun ikke spise aftensmad.

Aftensmad (kl. 17.30): Hvad vi får. Fx i går var det en madtærte.

Godnat (kl. 18.30): En flaske på 200 ml mme

Hvad ville i gøre anderledes? Normalt spiser hun sin madpakke op i vuggestuen, men i dag kan jeg fx se hun kun har spist en halv rugbrød til formiddag, og hun gad ikke spise morgenmad i morges! Hun får sødmælk at drikke til sin mad. Tror i det vil give mere vægtmæssigt, hvis hun får godnatgrød i stedet for flaske? Hun er ikke specielt vild med grød..

Det virker altså super fint! 

Men kan godt se, hun ikke har taget på, men for pokker da, hun GÅR jo nu! Hun har udviklet sig kanonmeget, og så kan kroppen godt gå lidt "i stå" med væksten i mellemtiden. Jeg ville ikke være bekymret, men bestemt heller ikke være fedtet med smørklatten i risengrøden (hvis hun da kan li' det?)

Min ældste har også hoppet noget rundt i kurverne - tog drønmeget på som spæd og stoppede så (heldigvis da! ) med det igen.

Hun var 80 cm og vejede 10,0 til 1-års-undersøgelsen. Helt fint, - fik ikke at vide, at hun var for slank, men fik dog at vide, at der ingen grund var til at spare på fedtet heller. Hun gik ved samme alder som Rose...

Anmeld

5. oktober 2012

Frøken J.

MamaJakob skriver:

Hvis Rose ellers er glad og tilfreds og trives (hvilket det lader til, at hun gør), så tror jeg ikke, jeg ville gøre noget anderledes

Min søn er 21 måneder og vejer 13 kg. og er lidt over 80 cm. lang (cirka...) - og det er altså ikke noget, der har rykket voldsomt meget, siden han lærte at gå. Jeg ved ikke, om du har taget det med i dine overvejelser, men det betyder jo altså en del for vægtøgning, at de små pludselig begynder at røre sig endnu, endnu mere!

Min søn har perioder/dage, hvor han spiser som en fuldvoksen mand. Og andre hvor han nærmest ikke rører maden. Sådan har det været lææænge, og i starten bekymrede det mig, når han ikke spiste, men nu er jeg efterhånden blevet mere afslappet med det, og jeg har lært at acceptere og respektere, at sådan er han altså bare

Så slå koldt vand i blodet indtil videre og gør som I plejer - tilbyd hende mad ofte, og så lad hende ellers selv bestemme, hvor meget hun har lyst til at spise. Hvis du fortsat er bekymret, så tal med lægen om det til 15 mdr. vaccinen og få en professionnels vurdering 

Isabella

Tak for dit svar.. Men når nu det er lægen der har sagt, at det er noget vi skal være opmærksom på, så synes jeg nu alligevel det er en god idé Det var noget andet hvis det var en fiks idé jeg selv havde fået. Og lægen sagde også selv, at det var alt for lidt for den periode... Det er jo fint at ligge på normalkurven, men som det altid er med børn og vægt skal de "følge deres egen kurve", og det gør hun jo ikke, hvis hun pludselig knækker 2 streger ned

Anmeld

5. oktober 2012

Frøken J.

Frk. Himmelblå skriver:

Det virker altså super fint! 

Men kan godt se, hun ikke har taget på, men for pokker da, hun GÅR jo nu! Hun har udviklet sig kanonmeget, og så kan kroppen godt gå lidt "i stå" med væksten i mellemtiden. Jeg ville ikke være bekymret, men bestemt heller ikke være fedtet med smørklatten i risengrøden (hvis hun da kan li' det?)

Min ældste har også hoppet noget rundt i kurverne - tog drønmeget på som spæd og stoppede så (heldigvis da! ) med det igen.

Hun var 80 cm og vejede 10,0 til 1-års-undersøgelsen. Helt fint, - fik ikke at vide, at hun var for slank, men fik dog at vide, at der ingen grund var til at spare på fedtet heller. Hun gik ved samme alder som Rose...

Ja, hun har været super hurtig motorisk, så hun forbrænder en del. Jeg tænker bare, at når lægen selv siger det er for lidt, og at det er noget vi skal være opmærksomme på, og der lige skal følges op på det, så er det ikke umiddelbart noget hvor jeg har lyst til at sige "Nå, fuck det". Jeg synes tit hun har anti-spise perioder Fx i dag. 3 skefulde yoghurt til morgenmad. Nu ved jeg ikke hvor meget frugt hun fik til formiddag, men det plejer ikke at være meget de får. Og så til frokost har hun kun spist en halv lille rugbrød og ikke andet

Men det kan godt ske jeg skal være bedre til at fede maden lidt! Fx smøre smør på brødet, selvom der skal leverpostej ovenpå, smide en smørklat i hendes pasta og sådan. Det er sgu ikke nemt, især fordi man skal gøre lige det modsatte af hvad man gør med sig selv

Anmeld

5. oktober 2012

Dinna88

Uden at have læst de andres svar, så slog det mig om lægen har husket at tænke på at hun jo er begyndt at gå? (Ja, jeg ser jo videoer på face )

Nå, men jeg ville spørge Lotte hvis jeg var dig - de kender jo lidt til det der med en der burde veje mere. Har I overvejet at give hende fløde i youghurten? Eller i sødmælken? Det lyder ikke lækkert, men det fik Maria og jeg har desuden en ven der drikker fløde til daglig fordi hans forbrændigt er sindssyg, så han ikke kan følge med.

Derudover tænkte jeg på - du er jo meget inde i det med kalorier osv. Kan du ikke give hende nogle af de ting du VED er et no go for en på slankekur? Jeg kom f.eks. til at tænke på Avocado?

Anmeld

5. oktober 2012

Nemesis

Sara har også været småtspisende og samtidig mælkeallergigker så vi kunne ikke bare bruge fløde.

Vi begyndte at give hende æg og gerne æggeblommer i maden. Det har en masse protein. Små minipølser (ølpølser) og så grød...her er det dog ½ havregrød ½ æblemos og det elsker hun. Deri godt med fedtstof og i starten også æggeblomer..men det ville hun ikke have :-)

Men alt det protein vi har fået ind i hendes kost har hjulpet. Hun er blevet mere madglad selvom det stadig fortrinsvis er frugt/grønt hun spiser.

hun har endelig fået taget et godt ryk både i højden men også vøgten følger bedre med nu.

rugbrød med et pænt lag smør under pålægget, fløde i sovsen, æblemos med flødeskum, minisnack pølser og pålæg med et større fedtindhold.
Når hun ikke spiser så meget så skal maden mættes langt mere.
du kan også overveje proteindrikke som kan købes både på nettet og apoteket.

sara er knapt 3 år nu og vejer nu 12,5 kg og ca 89 høj. Hun er stadig så tynd at bukserne ikke kan justeres langt nok ind vha elastikkerne men det er bedre end det har været.

:-) Sisse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.