Roses 1 års undersøgelse - Hjælp søges med vægten!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2012

serinasmor

Frøken J. skriver:

I dag har vi været afsted til Roses 1 års undersøgelse. hun fylder 1 år på onsdag. Alt var fint, ikke noget der. Sund pige i trivsel!

Hun er 75 cm og 9,9 kilo, hvilket i sig selv er helt fin. Vægtmæssigt lige præcis på normalkurven. Problemet er bare, at hun ikke har taget nok på. Hun har kun taget 200 gram på de sidste 3 måneder, og i dag blev hun en dag vejet med en body og ble på, så lad os sige 50-100 gram mindre, og hun har så kun taget 100-150 gram på, på 3 måneder. Så selvom hun ligger flot på kurven, er det alligevel ikke flot, for hun har taget et gevaldigt hop fra at ligge på den øvre kurve til nu at være hoppet to streger ned og ligge på normalen.

Der skal selvfølgelig følges op på det, så om 3 måneder, til 15 måneders stikket, skal hun vejes igen. Men jeg vil gerne bede om råd til hvordan vi kan hjælpe hendes vægtøgning på vej? Trods hendes store fødselsvægt (4240), er hun ikke den store spiser. Hun spiser ikke meget, og hun har ofte perioder - gerne ifm. tænder, hvor hun ikke rigtig vil spise noget. Jeg synes dog hun spiser meget i vuggestuen!

En dag med mad for Rose ser normalt sådan ud:

Morgenmad (kl. 7): Naturalyoghurt med friske bananstykker og havregryn (hun kan ikke lide havregrød)

Formiddag (kl. 9): Lidt frugt i vuggestuen

Frokost (kl. 11): I vuggestuen; 2 skiver gulerodsrugbrød (i ved, de små fra schulstad) med smørepålæg. Fx 1 med leverpostej og 1 med tunsalat + en halv banan

Eftermiddag (kl. 13.45): I vuggestuen; Det samme som til frokost, evt. noget andet smørepålæg og så en frugtstang i stedet for en halv banan.

Sen eftermiddag: Lidt frugt. Vi spiser tidligt, så hun får ikke så meget, for så kan hun ikke spise aftensmad.

Aftensmad (kl. 17.30): Hvad vi får. Fx i går var det en madtærte.

Godnat (kl. 18.30): En flaske på 200 ml mme

Hvad ville i gøre anderledes? Normalt spiser hun sin madpakke op i vuggestuen, men i dag kan jeg fx se hun kun har spist en halv rugbrød til formiddag, og hun gad ikke spise morgenmad i morges! Hun får sødmælk at drikke til sin mad. Tror i det vil give mere vægtmæssigt, hvis hun får godnatgrød i stedet for flaske? Hun er ikke specielt vild med grød..

bruger du smør på brødet ? ellers ville jeg gøre det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2012

Frøken J.

Madam Blå skriver:

Dejligt med en sund og lækker pige i trivsel

Jeg ville intet gøre.. Jo, tage til den ekstra vejning, som lægen bad om men ville ikke fede op. Rose er jo super fremmelig motorisk, og næsten hopper og danser Det forbrænder man en del på. Så længe hun ikke taber sig, ville jeg ikke være bekymret. Man skal huske på, at det er fint de skal følge deres egen kurve - men desværre har man højere tendes til overvægt i voksenårene, hvis man ligger i de øverste vægt kurver(altså vægt/højde kurven) Så hvis hun nu er i normalen, så ville det jo være super

Jeg skriver det lige igen, for jeg tror måske heller ikke jeg fik forklaret det ordentligt. Vi vil ikke fede hende op og skubbe hende op på de høje kurver igen. Problemet er jo blot, at hun meget hurtigt er faldet 2 streger på vækstkurven fra øvre vægtkurve til normalen, og hvis hun fortsætter med samme madindtag og aktivitetsniveau, er det at formode hun vil falde yderligere, og hvis hun begynder at hoppe under normalvægt, når hun er startet øverst oppe, så er det jo ikke så godt. Så det er et spørgsmål om at få hende til at BLIVE hvor hun er nu Og der er hun nødt til at få flere kalorier, når nu hendes nuværende indtag gør, at hun falder meget hastigt på kurverne

Anmeld

5. oktober 2012

Frøken J.

serinasmor skriver:

bruger du smør på brødet ? ellers ville jeg gøre det

Nej, men det vil vi helt sikkert begynde på! Hun får kun smørepålæg, så jeg havde ikke tænkt på fx smør under leverpostejen, for det ville jeg ikke selv bruge

Anmeld

5. oktober 2012

Krussedulle

Frøken J. skriver:

I dag har vi været afsted til Roses 1 års undersøgelse. hun fylder 1 år på onsdag. Alt var fint, ikke noget der. Sund pige i trivsel!

Hun er 75 cm og 9,9 kilo, hvilket i sig selv er helt fin. Vægtmæssigt lige præcis på normalkurven. Problemet er bare, at hun ikke har taget nok på. Hun har kun taget 200 gram på de sidste 3 måneder, og i dag blev hun en dag vejet med en body og ble på, så lad os sige 50-100 gram mindre, og hun har så kun taget 100-150 gram på, på 3 måneder. Så selvom hun ligger flot på kurven, er det alligevel ikke flot, for hun har taget et gevaldigt hop fra at ligge på den øvre kurve til nu at være hoppet to streger ned og ligge på normalen.

Der skal selvfølgelig følges op på det, så om 3 måneder, til 15 måneders stikket, skal hun vejes igen. Men jeg vil gerne bede om råd til hvordan vi kan hjælpe hendes vægtøgning på vej? Trods hendes store fødselsvægt (4240), er hun ikke den store spiser. Hun spiser ikke meget, og hun har ofte perioder - gerne ifm. tænder, hvor hun ikke rigtig vil spise noget. Jeg synes dog hun spiser meget i vuggestuen!

En dag med mad for Rose ser normalt sådan ud:

Morgenmad (kl. 7): Naturalyoghurt med friske bananstykker og havregryn (hun kan ikke lide havregrød)

Formiddag (kl. 9): Lidt frugt i vuggestuen

Frokost (kl. 11): I vuggestuen; 2 skiver gulerodsrugbrød (i ved, de små fra schulstad) med smørepålæg. Fx 1 med leverpostej og 1 med tunsalat + en halv banan

Eftermiddag (kl. 13.45): I vuggestuen; Det samme som til frokost, evt. noget andet smørepålæg og så en frugtstang i stedet for en halv banan.

Sen eftermiddag: Lidt frugt. Vi spiser tidligt, så hun får ikke så meget, for så kan hun ikke spise aftensmad.

Aftensmad (kl. 17.30): Hvad vi får. Fx i går var det en madtærte.

Godnat (kl. 18.30): En flaske på 200 ml mme

Hvad ville i gøre anderledes? Normalt spiser hun sin madpakke op i vuggestuen, men i dag kan jeg fx se hun kun har spist en halv rugbrød til formiddag, og hun gad ikke spise morgenmad i morges! Hun får sødmælk at drikke til sin mad. Tror i det vil give mere vægtmæssigt, hvis hun får godnatgrød i stedet for flaske? Hun er ikke specielt vild med grød..

Jeg syntes at hendes madplan lyder yderst fornuftig!
Altså, hvis der bare er gang i hende i løbet dagen, så forbrænder hun jo en masse

Hør hvad lægen siger, om 3 mdr, det er normalt at de bevæger sig enten den ene eller anden vej på kurven, når de når omkring 1-års alderen

Jeg går næsten og frygter det modsatte Sylvester er knap 7 mdr, måler 75 cm og vejer 10 kg
Og det virker bare så voldsomt!

Anmeld

5. oktober 2012

MissMaria

Frøken J. skriver:

Ja, jeg forstår hvad du mener, jeg har heller ikke tænkt mig at blive hysterisk, søgte bare gode idéer til hvordan vi kan få flere kalorier i hende, og jeg tror ikke hun bliver stresset over jeg kommer smør under hendes leverpostej og den slags

Siger det også kun fordi vi selv har været alt alt for fokuseret på hvad han spiste og fik næsten skapt en negativ stemning omkring spisning, nu har vi forsøgt at slappe mere af og det har hjulpet os.

Men i hvert fald har vi fået afvide at det vigtig at sørge for de spiser før de drikker. Vi kommer smør og sødmælk i hans mad, men lægen sagde vi ikke skulle give ham sødmælk at drikke af kop, for den er for fed og mætter for meget, så der ikke er plads til mad.

Men håber i finder løsningen ( og den send den gerne videre ;0) )

God weekend til dig og dine ;0)

Anmeld

5. oktober 2012

Frøken J.

Krussedulle skriver:

Jeg syntes at hendes madplan lyder yderst fornuftig!
Altså, hvis der bare er gang i hende i løbet dagen, så forbrænder hun jo en masse

Hør hvad lægen siger, om 3 mdr, det er normalt at de bevæger sig enten den ene eller anden vej på kurven, når de når omkring 1-års alderen

Jeg går næsten og frygter det modsatte Sylvester er knap 7 mdr, måler 75 cm og vejer 10 kg
Og det virker bare så voldsomt!

Men i forvejen til hans længde er det jo ikke voldsomt, husk på det! Måske hvis han var 60 cm. Det er jo præcis de samme mål som Rose (kun 100 gram til forskel), og de to mål sat op mod hinanden er jo helt perfekte!

Anmeld

5. oktober 2012

Frøken J.

MissMaria skriver:

Siger det også kun fordi vi selv har været alt alt for fokuseret på hvad han spiste og fik næsten skapt en negativ stemning omkring spisning, nu har vi forsøgt at slappe mere af og det har hjulpet os.

Men i hvert fald har vi fået afvide at det vigtig at sørge for de spiser før de drikker. Vi kommer smør og sødmælk i hans mad, men lægen sagde vi ikke skulle give ham sødmælk at drikke af kop, for den er for fed og mætter for meget, så der ikke er plads til mad.

Men håber i finder løsningen ( og den send den gerne videre ;0) )

God weekend til dig og dine ;0)

Det er klart, og tak for dit råd, men det er også noget der er lidt helligt for mig i forvejen - det med god stemning omkring maden

Anmeld

5. oktober 2012

serinasmor

Frøken J. skriver:

Nej, men det vil vi helt sikkert begynde på! Hun får kun smørepålæg, så jeg havde ikke tænkt på fx smør under leverpostejen, for det ville jeg ikke selv bruge

det er jeg også først begyndt på efter vi fik serina

også til mig selv

Anmeld

5. oktober 2012

modesty

Frøken J. skriver:

Jeg tror måske heller ikke jeg fik forklaret ordentligt hvad jeg mente. Det er ikke fordi vi vil fede hende op og skubbe hende opad på kurverne igen. Pointen er, at hun på ret kort tid er faldet 2 kurver på vægtgrafen, og såfremt hun fortsætter med samme med og aktivitetsniveau, er det forventeligt at hun vil falde yderligere på grafen og ende under normalen. Så pointen er mere, at hun skal blive på normalvægt, så for at bevare den "grænseværdi", er hun nødt til at få nogle flere kalorier for ikke at ryge længere ned Så søgte idéer til den slags. Har jo ikke tænkt mig at fede hende op med kager mere de der små ting man kan gribe ind med for at få mere af det sunde fedt og kalorier, for jeg er jo selv vant til helt at undgå den slags!

OK 

Peanutbutter, avocado, vegetabilske olier. Sådan noget i den stil ville jeg i højere grad tilvælge end f.eks smør og ost (animalsk fedt). Ikke fordi man skal undgå animalsk fedt som sådan, men der er ikke nogen grund til at overgøre det når der er sundere alternativer.

Personligt ville jeg ikke give ostehaps, da de indeholder smeltesalt, som igen indeholder fosfat. Det er ikke bevist at der er skadelig effekt på mennesker, men det er miljøskadeligt og der er en teori om at det kan være kræftfremkaldende (men som sagt ikke bevist).

Pøj pøj med det!

Anmeld

5. oktober 2012

Frøken J.

modesty skriver:

OK 

Peanutbutter, avocado, vegetabilske olier. Sådan noget i den stil ville jeg i højere grad tilvælge end f.eks smør og ost (animalsk fedt). Ikke fordi man skal undgå animalsk fedt som sådan, men der er ikke nogen grund til at overgøre det når der er sundere alternativer.

Personligt ville jeg ikke give ostehaps, da de indeholder smeltesalt, som igen indeholder fosfat. Det er ikke bevist at der er skadelig effekt på mennesker, men det er miljøskadeligt og der er en teori om at det kan være kræftfremkaldende (men som sagt ikke bevist).

Pøj pøj med det!

Tusind tak for dine forslag og tanker!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.