Frøken J. skriver:
I dag har vi været afsted til Roses 1 års undersøgelse. hun fylder 1 år på onsdag. Alt var fint, ikke noget der. Sund pige i trivsel!
Hun er 75 cm og 9,9 kilo, hvilket i sig selv er helt fin. Vægtmæssigt lige præcis på normalkurven. Problemet er bare, at hun ikke har taget nok på. Hun har kun taget 200 gram på de sidste 3 måneder, og i dag blev hun en dag vejet med en body og ble på, så lad os sige 50-100 gram mindre, og hun har så kun taget 100-150 gram på, på 3 måneder. Så selvom hun ligger flot på kurven, er det alligevel ikke flot, for hun har taget et gevaldigt hop fra at ligge på den øvre kurve til nu at være hoppet to streger ned og ligge på normalen.
Der skal selvfølgelig følges op på det, så om 3 måneder, til 15 måneders stikket, skal hun vejes igen. Men jeg vil gerne bede om råd til hvordan vi kan hjælpe hendes vægtøgning på vej? Trods hendes store fødselsvægt (4240), er hun ikke den store spiser. Hun spiser ikke meget, og hun har ofte perioder - gerne ifm. tænder, hvor hun ikke rigtig vil spise noget. Jeg synes dog hun spiser meget i vuggestuen!
En dag med mad for Rose ser normalt sådan ud:
Morgenmad (kl. 7): Naturalyoghurt med friske bananstykker og havregryn (hun kan ikke lide havregrød)
Formiddag (kl. 9): Lidt frugt i vuggestuen
Frokost (kl. 11): I vuggestuen; 2 skiver gulerodsrugbrød (i ved, de små fra schulstad) med smørepålæg. Fx 1 med leverpostej og 1 med tunsalat + en halv banan
Eftermiddag (kl. 13.45): I vuggestuen; Det samme som til frokost, evt. noget andet smørepålæg og så en frugtstang i stedet for en halv banan.
Sen eftermiddag: Lidt frugt. Vi spiser tidligt, så hun får ikke så meget, for så kan hun ikke spise aftensmad.
Aftensmad (kl. 17.30): Hvad vi får. Fx i går var det en madtærte.
Godnat (kl. 18.30): En flaske på 200 ml mme
Hvad ville i gøre anderledes? Normalt spiser hun sin madpakke op i vuggestuen, men i dag kan jeg fx se hun kun har spist en halv rugbrød til formiddag, og hun gad ikke spise morgenmad i morges! Hun får sødmælk at drikke til sin mad. Tror i det vil give mere vægtmæssigt, hvis hun får godnatgrød i stedet for flaske? Hun er ikke specielt vild med grød..
Jeg syntes at hendes madplan lyder yderst fornuftig!

Altså, hvis der bare er gang i hende i løbet dagen, så forbrænder hun jo en masse

Hør hvad lægen siger, om 3 mdr, det er normalt at de bevæger sig enten den ene eller anden vej på kurven, når de når omkring 1-års alderen

Jeg går næsten og frygter det modsatte

Sylvester er knap 7 mdr, måler 75 cm og vejer 10 kg

Og det virker bare så voldsomt!
Anmeld