Hvorfor skal det være så sk*** svært at få elevplads!!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2012

jydeinden

Mor og meget mere skriver:

Men det skyldes jo netop, at du allerede har en gymnasial uddannelse - det handler ikke kun om fagudbud. 

min pointe var lidt om du tager fag pakken hos hhx eller om du tager en hgv ( ved ikke om de almindelige hgér har samme fag bare på lavere niveau men mener jeg)

det er stortset det samme. eneste forskel er hvilket navn der står på papiret og det er der også flere virksomheder der siger, samt vejledere. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2012

jydeinden

Men det skyldes jo netop, at du allerede har en gymnasial uddannelse - det handler ikke kun om fagudbud. 

og ja jeg har en gymnasiel uddannelse men jeg vil vove den påstand at min kæreste ville være 10000 bedre klædt på til at tage den startpakke på hhx end jeg, da han har haft de fag der forventes at man har viden om, det har jeg ikke. jeg aner ikke et suk om erhvervsøkonomi (selvom det hedder sig at det er det jeg har haft)

Anmeld

5. oktober 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
jydeinden skriver:

min pointe var lidt om du tager fag pakken hos hhx eller om du tager en hgv ( ved ikke om de almindelige hgér har samme fag bare på lavere niveau men mener jeg)

det er stortset det samme. eneste forskel er hvilket navn der står på papiret og det er der også flere virksomheder der siger, samt vejledere. 

Ifølge handelsskolernes info er en hgv blot et "turboforløb", men med samme indhold og niveau som en alm. hg. Måske svarende til forskellen på en stx og en hf - som jo også er/var tiltænkt mere voksne elever. 

Når jeg så på det faglige indhold, da min datter tog sin hg, var der ingen tvivl om, at niveauet ikke var i nærheden af en hhx - der var meget få lektier, og niveauet i de fag, jeg selv underviser i i folkeskolen, var ikke højere end det, jeg forventer i 9. og 10. klasse. Min datter strøg igennem med topkarakterer uden at levere nogen imponerende indsats, mildt sagt. 

Forstå mig ret - jeg synes, det er super, at den uddannelsesmulighed er der, og har man en hgv, er man ofte også mere moden og erfaren, til gavn for de virksomheder, man måtte få job hos - men en hhx retter sig jo også mod videreuddannelse på fx uni eller handelshøjskolen, og det er man altså ikke klædt på til med en hg/hgv. 

Anmeld

5. oktober 2012

Mor og meget mere

jydeinden skriver:

og ja jeg har en gymnasiel uddannelse men jeg vil vove den påstand at min kæreste ville være 10000 bedre klædt på til at tage den startpakke på hhx end jeg, da han har haft de fag der forventes at man har viden om, det har jeg ikke. jeg aner ikke et suk om erhvervsøkonomi (selvom det hedder sig at det er det jeg har haft)

Og det er jo der, der er forskel på folk, og ikke alle kan kan proppes i "kasser" - men helt generelt ER en gymnasial uddannelse langt mere kvalificerende. Har man vist evne og vilje til at gennemføre en gymnasial uddannelse med gode karakterer, forventes man også at kunne tillære sig nyt stof på et højere niveau, end hvis man har fx en hg. 

Anmeld

6. oktober 2012

K&S

Der ER stor forskel både på niveau og indhold. En HHX er jo immervæk en gymnasial uddannelse. Min datter har en HG og var ærligt talt målløs over det lave, faglige niveau. 

Der er, efter min mening, meget stor faglig forskel mellem en HHX og en HG (og en HGV er jo en alm. HG men for voksne) :-) 

En HG er mange steder adgangsgivende på lige fod med en HHX, men derfra og til at sammenligne uddannelsens faglige indhold og niveau - der er et stykke vej :-) 

Der burde jo også helst være faglig forskel, når den ene uddannelse tager længere tid end den anden...

Anmeld

6. oktober 2012

Mor og meget mere

K&S skriver:

Der er, efter min mening, meget stor faglig forskel mellem en HHX og en HG (og en HGV er jo en alm. HG men for voksne) :-) 

En HG er mange steder adgangsgivende på lige fod med en HHX, men derfra og til at sammenligne uddannelsens faglige indhold og niveau - der er et stykke vej :-) 

Der burde jo også helst være faglig forskel, når den ene uddannelse tager længere tid end den anden...

Nemlig - helt enig. Og gid der så snart blev gode fremtidsperspektiver for ALLE, uanset uddannelsesniveau. 

Anmeld

6. oktober 2012

grinny

Bare en lille bemærkning fra en som har taget både en HG2 og en HHX - der er MEGET stor forskel, og man kan IKKE kun sige at erhvervsret er den eneste forskel. På HG har man f.eks. erhvervsøkonomi hvor man på HHX har virksomhedsøkonomi, og ja det er noget af det samme, men det første ½ år af virksomhedsøkonomi på HHX svarer til begge år på HG, der kommer altså 2½ års virksomhedsøkonomi udover. 

Til TS: jeg ved hvordan du har det. Jeg kan heller ikke få en elevplads inden for kontor, desværre er begrundelsen at jeg ikke har nok erhvervserfaring, men det er vel derfor jeg skal have en elevplads? Nemlig for at få erfaring inden for det område!

Anmeld

6. oktober 2012

Klumpe-dumpe

Den lykkelige skriver:

Hvad er det? 

Det er merit på en uddannelse, hvor man lære de ting mangler og så skriver en fagprøve. Så får man sit udannelsebevis det er på din lokale handelsskole det foregår og dem du skal kontakte her er link fra Aalborg Handelsskole (ved ikke lige hvor du bor) men så kan du læse lidt om det (om man er dagpengeberettet imens) http://m.kursus.ah.dk/mulighed-for-merit-gvu.html

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.