Stoler du på dit barns lærere?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
aarhusmor skriver:

Jeg tror på at de fleste lærere er fagligt dygtige, men ligesom alle andre fag, kan man jo ikke lukke øjnene for at nogen lægere afslutter deres uddannelse med et 2'tal og andre med 12.

Dernæst kommer at lærere jo kan tage fejl - men også forældrene.

Jeg tænker at der er kommet nogle nye regler med retsskrivning i forhold til gamle dage. Jeg har aldrig været god til tegnsætning, men min mor kan det udenad. Og jeg ville da også stole på hende, i forhold til at man i dag har en mere frisindet indstilling til tegnsætning - eller det er min opfattelse; f.eks. kan man i dag skrive Majonæse istedet for Mayonnaise, hvilket i min verden ikke ville blive accepteret. Jeg ville betragte førstskrevne som en stavefejl.

Men lige netop det holder jo ikke - at du misinformerer dit barn ved at kalde en anerkendt stavemåde for en stavefejl og danner dine egne regler. Så kunne du tilsvarende holde fast i, at dit barn skulle skrive aa i stedet for å eller skrive navneord med stort, for det gjorde man engang - vi er nødt til at lære børnene det, der er gældende nu, og ikke, hvad vi selv foretrækker.

Og jeg går da ud fra, at du ville sætte dig ind i de nuværende regler i stedet for at lade din mor være "dommer", før du henvendte dig til dit barns lærer og irettesatte vedkommende - dit barn kommer jo ikke nogle vegne med forældede tegnsætningsregler, når han/hun skal til prøver og eksamener. I øvrigt er der altså ikke kommet nye tegnsætningsregler, siden din mor gik i skole - så intet "frisind" der. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2012

Mor og meget mere

modesty skriver:

På den beskrivelse du kommer med, er det jo helt tydeligt at der er tale om et specielt tilfælde med en lidt sær mor og ditto morfar. Så det ville jeg ikke lægge så meget i. Det er mest af alt synd for barnet, synes jeg.

M.h.t. tillid til lærere: Tja, jeg har haft mange utroligt gode lærere i min skoletid, så jeg har generelt et rigtigt godt indtryk. MEN - jeg regner bestemt med at være engageret og sætte mig ind i mit barns skoleliv, både det faglige og det sociale. Lærere er jo bare mennesker og begår fejl som os andre. Og må også forvente at blive stillet spørgsmål ved fra tid til anden, ligesom alle andre faggrupper. Jeg kunne dog aldrig finde på at sætte spørgsmålstegn ved kommafejl, da jeg aldrig selv har lært at kommattere, hahah ;-)

Engagement og åbne øjne er både positivt og nødvendigt, når man overdrager ansvaret for sine børn til andre. Sagen her er bare så langt ude, fordi der netop er tale om noget helt konkret, som let kan undersøges, før man insisterer på, at læreren tager fejl. Og når det så viser sig at være et mønster, synes jeg, det er ubehageligt - jeg kunne ikke selv gå rundt med en evigt nagende mistro til mine børns skiftende lærere. 

Anmeld

29. september 2012

jydeinden

Mor og meget mere skriver:

Men lige netop det holder jo ikke - at du misinformerer dit barn ved at kalde en anerkendt stavemåde for en stavefejl og danner dine egne regler. Så kunne du tilsvarende holde fast i, at dit barn skulle skrive aa i stedet for å eller skrive navneord med stort, for det gjorde man engang - vi er nødt til at lære børnene det, der er gældende nu, og ikke, hvad vi selv foretrækker.

Og jeg går da ud fra, at du ville sætte dig ind i de nuværende regler i stedet for at lade din mor være "dommer", før du henvendte dig til dit barns lærer og irettesatte vedkommende - dit barn kommer jo ikke nogle vegne med forældede tegnsætningsregler, når han/hun skal til prøver og eksamener. I øvrigt er der altså ikke kommet nye tegnsætningsregler, siden din mor gik i skole - så intet "frisind" der. 

enten er det bare mig eller også er retstavning og tegnsætning ikke helt det samme. i min verden er tegnsætning komma, puktum, spørgsmålstegn mv.

Jeg vil dog give aarhusmor ret i at de nye måder at stave på er fuldkommen hen i vejret og ikke en måde der ville finde mig nemt at lære mine børn. dog ville jeg nok gøre det hvis nogen sagde at jeg skulle

Anmeld

30. september 2012

Mor og meget mere

jydeinden skriver:

enten er det bare mig eller også er retstavning og tegnsætning ikke helt det samme. i min verden er tegnsætning komma, puktum, spørgsmålstegn mv.

Jeg vil dog give aarhusmor ret i at de nye måder at stave på er fuldkommen hen i vejret og ikke en måde der ville finde mig nemt at lære mine børn. dog ville jeg nok gøre det hvis nogen sagde at jeg skulle

Nu var det aarhusmor, der bragte retstavning op - tegnsætning er, hvad det altid har været. 

Jeg ved ikke rigtigt med "nye" måder at stave på - så mange ændringer er der ikke sket de sidste 20 år - og "majonæsekrigen" er helt tilbage fra 1985, så det er en gammel historie. Der kommer snart en ny retskrivningsordbog, og de eneste store ændringer er, at det nu bliver tilladt at skrive "gymnasie" i stedet for "gymnasium", "akvarie" i stedet for "akvarium" osv. - og det gør det store flertal i forvejen, så den ændring forstår jeg godt baggrunden for. Desuden bliver der valgfrihed mellem "udenfor" og "uden for", uanset, om der er en styrelse eller ej - og den grammatiske regel kender de fleste alligevel ikke - jeg synes, det er til at leve med. 

Hvis du giver nogle eksempler på nye måder at stave på, som er fuldkommen hen i vejret, vil jeg nok bedre kunne forstå, hvad du mener, for der er virkelig ikke sket store ændringer i mange, mange år. Jeg er selv lidt konservativ på området, men sproget har jo altid forandret sig, og verden er jo ikke gået under af, at man indførte "hanen galede" i stedet for det gamle "hanen gol" - eller at vi skriver "kunne" og "skulle" i stedet for "kunde" og "skulde", som man engang gjorde. 

Men kom frisk med nogle eksempler - jeg kan nemlig ikke komme på nogle helt utrolige siden 1985. 

Anmeld

30. september 2012

Bebsesmoar

Nogle lærer får et snit på en flad tallerken og andre med en krone på toppen!! Desværre bliver de flade tallerkener ansat!!  I det her tilfælde der er du jo en krone lærer,og trust me,det er ikke rart for familier med older der ikke er opdateret,nogle familier ligger en stoooor ære i at stole på de gamle older,så deres ord vil være lov indtil modsat er påvist!! 1 episode i så mange år,klap digselv på skulderen!! Du er en krone lærer!! 

Anmeld

30. september 2012

jydeinden

Nu var det aarhusmor, der bragte retstavning op - tegnsætning er, hvad det altid har været. 

Jeg ved ikke rigtigt med "nye" måder at stave på - så mange ændringer er der ikke sket de sidste 20 år - og "majonæsekrigen" er helt tilbage fra 1985, så det er en gammel historie. Der kommer snart en ny retskrivningsordbog, og de eneste store ændringer er, at det nu bliver tilladt at skrive "gymnasie" i stedet for "gymnasium", "akvarie" i stedet for "akvarium" osv. - og det gør det store flertal i forvejen, så den ændring forstår jeg godt baggrunden for. Desuden bliver der valgfrihed mellem "udenfor" og "uden for", uanset, om der er en styrelse eller ej - og den grammatiske regel kender de fleste alligevel ikke - jeg synes, det er til at leve med. 

Hvis du giver nogle eksempler på nye måder at stave på, som er fuldkommen hen i vejret, vil jeg nok bedre kunne forstå, hvad du mener, for der er virkelig ikke sket store ændringer i mange, mange år. Jeg er selv lidt konservativ på området, men sproget har jo altid forandret sig, og verden er jo ikke gået under af, at man indførte "hanen galede" i stedet for det gamle "hanen gol" - eller at vi skriver "kunne" og "skulle" i stedet for "kunde" og "skulde", som man engang gjorde. 

Men kom frisk med nogle eksempler - jeg kan nemlig ikke komme på nogle helt utrolige siden 1985. 

jeg må så indrømme at jeg faktisk ikke vidste at den med mayonaise var gammel, troede det var et nyt påfund da det er sådan det er blevet fremlagt i medierne. og self skal man følge tiderne ingen tvivl om det, men for mig ville det være svært at vænne mig til det, og ved der er andre dansklærer som havde svært ved selv samme, netop fordi det samtidlig blev fremlagt som om at man SKULLE stave ordene på en måde og ville få fejl hvis man stavede det på den nu "gammeldags" måde, og det må jeg indrømme jeg synes er forkert et eller andet sted, for går meget indfor valgfrihed indenfor rimelighedens grænser ( dvs så længe der ikke hersker nogen former for tvivl om hvad der menes, og så længe læreren er i stand til at se at enten den nye eller den gamle stavemåde er taget i brug og er korrekt stavet)

Anmeld

30. september 2012

Mor og meget mere

lotchen skriver:

Jeg sammenligner lidt med mit eget fag. Der er gode sygeplejersker og der er dårlige sygeplejersker. Den indstilling har jeg nok også til lærerbestanden, jeg ville aldrig bare stole blindt på en lærer, men skulle have tid til at lære dem og deres metoder at kende inden jeg kunne have en holdning til dem.
Generelt har jeg nok ikke det mest positive billede af folkeskolen, men det hænger som sådan ikke sammen med lærernes faglige kvalifikationer, det har mere med de ressourcer I har til rådighed at gøre. Fx antallet af elever i en klasse, som efter min holdning er alt for højt. Jeg må stille mig tvivlende overfor, at en enkelt lærer kan 'se' alle og differentiere undervisningen til 28 elever. Er bange for at det giver ellers kompetente og engagerede lærere risiko for at blive stressede og udbrændte.
I dette videnssamfund er uddannelse alfa og omega, så det er mig en gåde, at vi ikke satser benhårdt på at give vores børn den aller aller bedste folkeskole

Nej til blind tillid - ja tak til en grundlæggende tiltro, indtil man i værste fald ikke har grund til at have den længere. 

Der er forskel på folkeskoler og på klasser - jeg har haft klasser på 18 elever, der var langt sværere at undervise end store klasser på 28 elever. Jeg har kun haft arbejde på skoler med et meget velfungerende "klientel" i form af socialt privilegerede elever, og det giver et solidt grundlag for at undervise differentieret. Hvordan man bærer sig ad på skoler med sværere vilkår, har jeg indimellem ikke fantasi til at forestille mig - og jeg har næsegrus beundring for de lærere, der bevarer gejsten og tror på, det lykkes, selvom de har 28 elever på vidt forskellige niveauer og med dårlig forældreopbakning i hver klasse. 

Jeg står i øjeblikket i den absurde situation, at vi i mit årgangsteam har så mange timer med to til tre lærere, at vi ikke kan gøre ordentligt brug af dem - og det er jo grotesk, når man på andre skoler slet ikke har hænder nok. Tilmed bliver skolerne med det "svageste" elevklientel så hængt ud for ikke at nå tilfredsstillende resultater - systemet er HELT skævt, og jeg er mig pinligt bevidst om, at det er "piece of cake" for mig at føre eleverne op til prøver med fremragende resultater, mens de, der knokler med "tunge" elevgrupper bebrejdes. 

Anmeld

30. september 2012

Mor og meget mere

jydeinden skriver:

jeg må så indrømme at jeg faktisk ikke vidste at den med mayonaise var gammel, troede det var et nyt påfund da det er sådan det er blevet fremlagt i medierne. og self skal man følge tiderne ingen tvivl om det, men for mig ville det være svært at vænne mig til det, og ved der er andre dansklærer som havde svært ved selv samme, netop fordi det samtidlig blev fremlagt som om at man SKULLE stave ordene på en måde og ville få fejl hvis man stavede det på den nu "gammeldags" måde, og det må jeg indrømme jeg synes er forkert et eller andet sted, for går meget indfor valgfrihed indenfor rimelighedens grænser ( dvs så længe der ikke hersker nogen former for tvivl om hvad der menes, og så længe læreren er i stand til at se at enten den nye eller den gamle stavemåde er taget i brug og er korrekt stavet)

Der er stadig valgfrihed mellem majonæse og mayonnaise - så du kan sove roligt 

Sjovt nok holder de fleste fast i den gamle stavemåde, også jeg. Men når man tænker over det, er det da lidt sjovt, at sådan et ubetydeligt ord kunne bringe sindene sådan i kog - hvor mange gange i livet har man brug for at skrive det, hvis man ikke lige er smørrebrødsjomfru? 

Anmeld

30. september 2012

jydeinden

Der er stadig valgfrihed mellem majonæse og mayonnaise - så du kan sove roligt 

Sjovt nok holder de fleste fast i den gamle stavemåde, også jeg. Men når man tænker over det, er det da lidt sjovt, at sådan et ubetydeligt ord kunne bringe sindene sådan i kog - hvor mange gange i livet har man brug for at skrive det, hvis man ikke lige er smørrebrødsjomfru? 

haha griner.. jamen du har da ret, men som kæresten også sagde det, han tror at det er fordi det er et ord som i forvejen er svært at stave, et ord som på en måde springer lidt i øjnene, og når man som "gammel" elev så lærer sig selv at SÅDAN skal set staves (efter 150000 forsøg) så virker det helt forkert at det kan staves anderledes.

Anmeld

30. september 2012

Mor og meget mere

Bebsesmoar skriver:

Nogle lærer får et snit på en flad tallerken og andre med en krone på toppen!! Desværre bliver de flade tallerkener ansat!!  I det her tilfælde der er du jo en krone lærer,og trust me,det er ikke rart for familier med older der ikke er opdateret,nogle familier ligger en stoooor ære i at stole på de gamle older,så deres ord vil være lov indtil modsat er påvist!! 1 episode i så mange år,klap digselv på skulderen!! Du er en krone lærer!! 

I disse år bliver der stort set ikke ansat lærere - arbejdsløsheden er enorm, og det er hårdt at have dygtige lærerstuderende i praktik og vide, at de sandsynligvis ikke får job. Desuden er mange lærere blevet fyret i besparelsesrunder - men ikke nødvendigvis de "flade tallerkener". Trust me! 

Jeg må nu sige, at jeg på de skoler, jeg har været ansat, har været omgivet af meget kompetente og engagerede kolleger - og så en lille håndfuld, der var trætte, luddovne og udbrændte. Men sådan, som pressen har kørt på lærerstanden i mange år, er det da klart, at mange dygtige unge ikke søger ind på læreruddannelsen - og SÅ bliver det jo en "losseplads" for dem, der ikke brænder for faget og ikke er kompetente. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.