jydeinden skriver:
enten er det bare mig eller også er retstavning og tegnsætning ikke helt det samme. i min verden er tegnsætning komma, puktum, spørgsmålstegn mv.
Jeg vil dog give aarhusmor ret i at de nye måder at stave på er fuldkommen hen i vejret og ikke en måde der ville finde mig nemt at lære mine børn. dog ville jeg nok gøre det hvis nogen sagde at jeg skulle 
Nu var det aarhusmor, der bragte retstavning op - tegnsætning er, hvad det altid har været.
Jeg ved ikke rigtigt med "nye" måder at stave på - så mange ændringer er der ikke sket de sidste 20 år - og "majonæsekrigen" er helt tilbage fra 1985, så det er en gammel historie. Der kommer snart en ny retskrivningsordbog, og de eneste store ændringer er, at det nu bliver tilladt at skrive "gymnasie" i stedet for "gymnasium", "akvarie" i stedet for "akvarium" osv. - og det gør det store flertal i forvejen, så den ændring forstår jeg godt baggrunden for. Desuden bliver der valgfrihed mellem "udenfor" og "uden for", uanset, om der er en styrelse eller ej - og den grammatiske regel kender de fleste alligevel ikke - jeg synes, det er til at leve med.
Hvis du giver nogle eksempler på nye måder at stave på, som er fuldkommen hen i vejret, vil jeg nok bedre kunne forstå, hvad du mener, for der er virkelig ikke sket store ændringer i mange, mange år. Jeg er selv lidt konservativ på området, men sproget har jo altid forandret sig, og verden er jo ikke gået under af, at man indførte "hanen galede" i stedet for det gamle "hanen gol" - eller at vi skriver "kunne" og "skulle" i stedet for "kunde" og "skulde", som man engang gjorde.
Men kom frisk med nogle eksempler - jeg kan nemlig ikke komme på nogle helt utrolige siden 1985.
Anmeld