Mor og meget mere skriver:
Jeg sidder og er lidt harm over en oplevelse med en mor til en af mine elever i 8. klasse. Jeg har været dansklærer i overbygningen i 16 år og kan ikke huske, at der nogensinde er blevet rejst tvivl om min faglighed. Måske har jeg bare været heldig?
Jeg har rettet en del kommafejl i en elevs skriftlige afleveringsopgave og opfordret til, at hun får øvet reglerne igen. Så modtager jeg en mail fra pigens mor - hun mener, at mine rettelser er forkerte, og at der i dag er nærmest frit slag inden for kommatering. Jeg svarer pænt, at det ikke er tilfældet og henviser til Dansk Sprognævns hjemmeside, hvor hun kan læse mere. Hun svarer, at de i familien har en person med megen indsigt i området, og at vedkommende bakker hende op... Jeg svarer igen, at Dansk Sprognævn altså er højeste instans.
Nu henvender hun sig til min leder! Han fortæller hende, at jeg er beskikket censor i dansk retskrivning og således altid opdateret - noget, jeg ikke har nævnt, da jeg ikke fandt det nødvendigt - og så vender hun tilbage med en mail om, at familiemedlemmet nu har undersøgt sagen, og at jeg har ret.
Da jeg nævner sagen for nogle kolleger, der tidligere har haft eleven, smiler de og fortæller, at familiemedlemmet med megen indsigt er pigens morfar - en pensioneret dansklærer, som gentagne gange er blevet brugt af moren til at "tjekke", om pigens dansklærere igennem tiden har været dygtige nok. Mange mails med spørgsmål og rettelser til deres arbejde er blevet sendt i tidens løb - han er simpelthen morens "konsulent".
Okay. En ting er, at man kan komme i tvivl om lærernes rettelser i et konkret tilfælde - men er det virkelig så sløjt med tilliden til vores faglighed, at det kan føles nødvendigt at have en "ekspert" på sidelinjen til at holde øje? Eksperten her har ikke undervist i 10 år - og han og jeg har samme uddannelse...
Er I så skeptiske omkring jeres børns lærere? - og, hvis ja - hvordan tackler I det?
hehe..ja undskyld jeg griner lidt, for jeg har selv stødt ind i lidt af den slags i mine år som lærer..ikke så mange gange, men det er dog sket. 
Nej, det er meget sjældent, jeg selv har haft problemer med tvivl om en lærers faglighed, og jeg har generelt altid stolet på, at mine børn lærer det de har skulle lære...sådan da.
I engelsk har det dog knebet lidt en enkelt gang i ny og næ, men jeg har valgt at lade det være, blot sagt til mit barn, at han/hun bare skulle holde sig til det læreren sagde, så gik det nok godt.
Nej, det der ind imellem har kunnet vække mine alarmklokker har været en lærers pædagogiske evner, men det er, som bekendt, noget helt andet, samt evne til at kunne formidle undervisningen.
Der synes jeg desværre ofte, der er store mangler. Mine ærede kolleger bruger desværre alt for lidt energi på at udtænke måder, som kan gøre undervisningen spændende og levende, til skade for mangt et fag.
Men også her, har jeg altid valgt at forholde mig passiv, og så selv fylde på mit barn, derhjemme, så "hadefaget" i det mindste ikke led alt for stor overlast.
Jeg synes, du skal tage den med ro og smile af det, det er jo heller ingen skade til, at man ind imellem får lidt udfordringer til sit fag 

Kærligst
Sussie
(der også er "gammel" dansklærer, men helt holder sig uden for at stille spørgsmål ved kommaregler)