en af de der morgener....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. september 2012

klmf

Træls at I skal diskutere om penge på den måde. Hvad bruger din kæreste penge på til sig selv? Synes det er en god ide over et par måneder at skrive op, hvad I bruger pengene på hver især. Så kan I få et overblik over hvad pengene ryger til og hvem, der bruger dem.
Hvis I ryger i minus, så er tøj, selvbruner og optegning af øjenbryn i min verden fråds, så kan godt forstå din kæreste stiller sig på bagbenene over det. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2012

bobbles

Prinsessen<3 skriver:

mmamabmabgKender i til trælse morgener ? hvor man skændes fra morgenstunden...

Vi diskutere penge og forbrug !

han syntes jeg bruger for mange penge, og vil nu havde jeg enten fortælle ham det beløb jeg har brugt når jeg køber noget (uanset hvad det er) eller jeg skriver det ned... for så vil han ligge det samme tid side...

det syntes jeg er alt for kontrolerende ! jeg må sku da godt bruge penge, det jo os mine penge.. men han mener han ikk kan ligge nogen til side Eller bruge nogen fordi så er vi i minus sidst på måneden fordi jeg såhar brugt nogle også..

Jeg fortalte ham at denne mdr mangler jeg , en sort cardigan, selvbruner spray og så skal jeg have tegnet mine øjenbryn op Igen (permanent) .. og så kommer den der HVEM SKAL DU IMPONERE ??? og du har da tøj Nok

jeg har fandme altid brugt selvbruner og villet se godt ud ! og mit tøj kan jeg ikke passe før jeg taber mig 10 kg ( fødte for 7 uger siden )

DISKUTERE I OGSÅ PENGE OG FORBRUG ?

Ja nu bliver jeg sku nød til at skrive så det måske bliver en debat men helt ærligt har du virkelig behov for alle de materiale ting?. Jeg ville skulle hellere undvære dem og være sikker på at man har mad på bordet hver dag plus bleer og medicin. Hvad synes du er vigtigst?

Anmeld

28. september 2012

FruK

Nej, det skændes vi ikke om.

Vi har alle vores konti fælles, også den der er tilknyttet begge vores Dankort, så vi kan nemt se, hvad hinanden bruger. Jeg kan være rimelig sikker på, at hvis jeg shopper et eller andet, så ved min mand det sandsynligvis senest dagen efter, uanset om jeg har fortalt ham det. Ikke fordi han kontrollerer mig, men fordi han er en knag til at holde styr på vores konti og hvad der bliver brugt, så han kigger noget oftere end jeg. 
Og det synes jeg er helt fint, det er jo vores begges penge.

Vi kan godt snakke om det eller stikke lidt til hinanden, hvis en af os synes, den anden bruger for mange penge (som regel mig) , men det er ikke noget vi skændes om. Hvis han synes jeg har brugt for meget, prøver jeg at beherske det lidt.
Og skulle der være underskud på kontoen, så sparer vi begge to.

Når nu I er uenige, så er det måske en meget god ide at skrive ned/gemme bonner. -Så kan I nemmere tage en snak ud fra, hvad I hver især bruger, og hvad der er rimeligt i forhold til, hvad der er på kontoen.

Jeg synes også det er en fin idé at have hver sine "lommepenge" - så er der ikke så meget at diskutere.

Anmeld

28. september 2012

Skouboe

Vi diskuterer stort set aldrig økonomi. Da min mand valgte at blive selvstændig og mere end halvere sin indtægt  oprettede vi en række konti så vi kunne få et bedre overblik over vores økonomi. 

Vi har begge to adgange til alle konti, så det drejer sig ikke om at skjule noget. Vi har en fælles budgetkonto til alle faste udgifter, både hans og vores. Derudover har vi en konto til mad (hvor vi begge har kort til), en til benzin, en opsparing og en konto til ungerne. Hver måned rykker jeg så rundt på pengene så der bliver indbetalt et aftale beløb på hver konto, jeg efterlader  1500 kr i lommepenge på hver af vores konto og opsparingen får resten.

Hvis vi skal bruge penge fra opsparingen, så snakker vi om det, ellers kan vi frit bruge vores lommepenge til hvad vi har lyst til.

Anmeld

28. september 2012

Bellas Mor

Gigl skriver:

Den slags skænderier har vi heldigvis aldrig. Det skyldes nok, at vi ikke bare har alle pengene smidt ind på en fælles, men at vi har hver vores økonomi vores fælles udgifter ligger på en økonomikonto (budgetkonto) og så har vi også en fælles opsparing. Men ellers har vi seperate konti. Derfor kan kæresten her kun smile (og måske ryste på hovedet) hvis jeg har købt nyt til mig selv  

Vi kører det også sådan herhjemme. Vi har ikke mange penge, da min kæreste er elev og jeg er på dagpenge (kommunens barselsdagpenge). Men økonomi er aldrig et problem, så det er der aldrig skænderier om..

Vi har hver vores konti. Fælles budget, hvor vores fælles regninger bliver betalt. Fælles opsparing, hvor vi selvfølgelig i samråd med hinanden beslutter, hvad pengene skal bruges på..

Men når alt er betalt, har vi hver vores beløb på privat-kontoen, som vi kan bruge til hvad vi vil.. Nogle gange deler vi, andre gange bruger vi det på os selv.

Anmeld

28. september 2012

_-Kathrine-_

Gigl skriver:

Den slags skænderier har vi heldigvis aldrig. Det skyldes nok, at vi ikke bare har alle pengene smidt ind på en fælles, men at vi har hver vores økonomi vores fælles udgifter ligger på en økonomikonto (budgetkonto) og så har vi også en fælles opsparing. Men ellers har vi seperate konti. Derfor kan kæresten her kun smile (og måske ryste på hovedet) hvis jeg har købt nyt til mig selv  

Det samme her
Det er sgu meget nemmere...!

Anmeld

28. september 2012

mpr

Kender i til trælse morgener ? hvor man skændes fra morgenstunden...

Vi diskutere penge og forbrug !

han syntes jeg bruger for mange penge, og vil nu havde jeg enten fortælle ham det beløb jeg har brugt når jeg køber noget (uanset hvad det er) eller jeg skriver det ned... for så vil han ligge det samme tid side...

det syntes jeg er alt for kontrolerende ! jeg må sku da godt bruge penge, det jo os mine penge.. men han mener han ikk kan ligge nogen til side Eller bruge nogen fordi så er vi i minus sidst på måneden fordi jeg såhar brugt nogle også..

Jeg fortalte ham at denne mdr mangler jeg , en sort cardigan, selvbruner spray og så skal jeg have tegnet mine øjenbryn op Igen (permanent) .. og så kommer den der HVEM SKAL DU IMPONERE ??? og du har da tøj Nok

jeg har fandme altid brugt selvbruner og villet se godt ud ! og mit tøj kan jeg ikke passe før jeg taber mig 10 kg ( fødte for 7 uger siden )

DISKUTERE I OGSÅ PENGE OG FORBRUG ?

Herhjemme skændes vi heldigvis ikke om sådanne ting

Det er rigtig træls at starte dagen ud på den måde og så det emne er måske heller ikke noget man skal tage hen over morgenmaden hvor man i forvejen ved at man måske ikke kan gøre emnet færdigt inden man skal ud af døren.

MEN! Med hensyn til det din kæreste siger, forstår ham altså godt en smule.. Hvis du bare bruger derud af og han ikke kan bruge penge selv for så ryger i på minus så er der et eller andet der ikke er helt fair. Jeg ved godt at mange piger går op i deres udseende. Men hvis i ikke har så mange penge så ville jeg altså priotere kun det aller mest nødvendige så som at du har en smule tøj som du kan passe, så må du så bare priotere at det ikke er det dyre.. Når i ikke har flere penge end i har så må du tage tiltakke med det billige du kan finde så længe du kan være i det Make-up, hårfavening og lignende er ting man godt kan leve foruden. Man har måske ikke lyst, men man kan blive nød til at sige at det er en luksus der måske ikke er råd til lige nu og her. 

Herhjemme har vi fælles konti og her ser vi på alle ting der skal betales og lægger en god sum penge til side til mad og diverse til husholdningen. Og så derefter ser vi om der er penge tilbage til os.. Er der det så deler vi beløbet lige over så begge har et lige rådiheds beløb fordi så bliver ingen snydt.. (Det kan jo være man gerne vil spare op til noget så er det rart med lidt "lommepenge" ) Nogen gange kan man så lige snakke sammen hvis der ikke er så mange penge den enkle måned om det er okay at man køber en trøje eller et par bukser fordi man virkelig har brug for det. Og så vudere vi sammen om behovet er der eller om det bare er fordi man gerne vil have nyt tøj og at det derfor godt kan vente til der er flere penge til rådighed  

Ved godt du også vil have lov til at bruge af pengene og selvfølgelig det er også dine penge, men du er bare også nød til at se det fra hans synsvinkel fordi han vil jo også gerne have mulighed for at købe et eller andet engang imellem

Anmeld

28. september 2012

SussieThyssen

Dorthe1986 skriver:

Ja det kan vi sagtens diskutere, men dog ikke om de ting du nævner. Det ville være for småt, for mig at bruge et skænderi til. Men hvis i har penge nok, kan du jo sagtens købe de ting, men hvis det er fordi i ikke har så mange bør man nok prioritere anderledes. Og hvis han virkelig føler at han ikke har råd til at bruge lidt penge også, så må i jo sætte jer ned og snakke økonomien igennem og evt have en løsning, der dur for.begge. altså er kompromis.

Bare mine tanker

Helt enig.

Anmeld

28. september 2012

SussieThyssen

Chel1992 skriver:

Herhjemme skændes vi heldigvis ikke om sådanne ting

Det er rigtig træls at starte dagen ud på den måde og så det emne er måske heller ikke noget man skal tage hen over morgenmaden hvor man i forvejen ved at man måske ikke kan gøre emnet færdigt inden man skal ud af døren.

MEN! Med hensyn til det din kæreste siger, forstår ham altså godt en smule.. Hvis du bare bruger derud af og han ikke kan bruge penge selv for så ryger i på minus så er der et eller andet der ikke er helt fair. Jeg ved godt at mange piger går op i deres udseende. Men hvis i ikke har så mange penge så ville jeg altså priotere kun det aller mest nødvendige så som at du har en smule tøj som du kan passe, så må du så bare priotere at det ikke er det dyre.. Når i ikke har flere penge end i har så må du tage tiltakke med det billige du kan finde så længe du kan være i det Make-up, hårfavening og lignende er ting man godt kan leve foruden. Man har måske ikke lyst, men man kan blive nød til at sige at det er en luksus der måske ikke er råd til lige nu og her. 

Herhjemme har vi fælles konti og her ser vi på alle ting der skal betales og lægger en god sum penge til side til mad og diverse til husholdningen. Og så derefter ser vi om der er penge tilbage til os.. Er der det så deler vi beløbet lige over så begge har et lige rådiheds beløb fordi så bliver ingen snydt.. (Det kan jo være man gerne vil spare op til noget så er det rart med lidt "lommepenge" ) Nogen gange kan man så lige snakke sammen hvis der ikke er så mange penge den enkle måned om det er okay at man køber en trøje eller et par bukser fordi man virkelig har brug for det. Og så vudere vi sammen om behovet er der eller om det bare er fordi man gerne vil have nyt tøj og at det derfor godt kan vente til der er flere penge til rådighed  

Ved godt du også vil have lov til at bruge af pengene og selvfølgelig det er også dine penge, men du er bare også nød til at se det fra hans synsvinkel fordi han vil jo også gerne have mulighed for at købe et eller andet engang imellem

Igen helt enig.

Anmeld

28. september 2012

M (:

Gigl skriver:

Ja sådan er det jo

Og det med madkonto har vi også, med seperate kort smart smart. 

Hvis man kan undgå de dumme konfrontationer omkring økonomi med lidt ekstra planlægning af den, så er dét det hele værd da

Ja, jeg synes da det er rart, at jeg ALDRIG behøver spekulere i penge.. Og vil jeg have lidt ekstra til mig selv, jamen så må jeg tage en ekstra vagt eller undvære f.eks. frisørturen den måned.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.