Den lykkelige skriver:
i starten hvis hun f.eks. ikke ville have min kæreste skulle tage hendes tøj af så sagde han f.eks "Kommer du herhen og får dine sko og jakke af".. "nej nej nej" siger hun så.. Hvor jeg den anden dag sagde til ham han bare skal tage hende op på skødet og tage det tøj af.. ikke de spørgsmål og at det når køre op i en spids!!
Men altså så svært at vide hvad hun går igennem.. har så svært ved at gennemskue om det er "skuespil" eller hun virkelig er ked af det.. Eller hun prøver spille os ud mod hinanden..
For det første, kan det slås fast med syvtommersøm, at din datter på 19 måneder IKKE spiller skuespil!
Når hun bliver hysterisk og ked af det på den måde, så er det fordi hun reelt er oprørt. Nogle børn affinder sig mer emed et "nej", end andre børn gør, og din datter er åbenbart sådan indrettet, at hun reagerer stærkt, når tingene ikke lige kører, som hun ønsker det....og det er helt okay. Hun er stadig så lille at hun skal lære at bearbejde de forskellige følelser, hun oplever såsom vrede, frustration, skuffelse, ærgrelse, forvirring osv. Hvis hun bliver stillet et spørgsmål, mens reelt ikke selv må bestemme, er det jo klart, at hun bliver sur
Så jeg tror, det er rigtig godt, at du har sagt sådan til din kæreste. Måske vælger hun netop dig i tilspidsede situationer, fordi hun ved, at du viser hende vejen (so to speak). I den alder, de har nu afprøver de netop grænser for at finde ud af, hvor de går, og om de rykker sig, hvis man nu vedholdende bliver ved at udfordre dem.
Når hun bliver sur, ked, frustreret eller lign. er jeg af den overbevisning, at du bare skal blive ved med at se og høre hende, som du allerede gør. Vise, at du forstår hendes følelser, og at de er okay at have og så ellers prøve at hjælpe hende med at takle dem. Eks. trøste hende, når hun er ked af det, aflede hende, når hun er frustreret - lær hende at bryde ud af den ubehagelige følelse (for det ved vi jo også selv; hvis vi bliver tvunget væk fra noget, vi nyder at lave, bliver vi også skuffede eller frustrerede. Vi har bare mange flere års erfaring i at takle de her følelser og i at lede os selv videre på et andet spor væk fra disse følelser).
Jeg synes ikke, det lyder til at du gør noget forkert som mor (selvom man kan få den tanke RIGTIG mange gange
), og hvis du bare er der for hende og er kærlig med konsekvent, så det ikke er pga forvirring; så tror jeg nok at hun med tiden skal lære at takle følelserne uden din hjælp 
Jeg ved ikke, hvordan din datter reagerer, men herhjemme hjælper det tit, at jeg sætter mig på knæ ved siden af hende, hvis hun bliver sur eller ked over et eller andet, hun ikke må. Så anderkender jeg, at hun føler som hun gør, men holder ved mit "Nej" (eller hvad der nu ellers er årsagen til udbruddet) og så spørger jeg, om hun vil have et kram; ofte er det lige det, der skal til for at få det godt igen
Andre gange siger hun "Nej" og går udenom mig og finder selv noget andet at lave....nogle gange med lidt brokkeri på vejen.