Din datter gennemgår en fuldstændig normal del af sin udvikling.
Hendes personlighed er for alvor ved at blive dannet. Hun vil det hele selv, men hun har måske svært ved at sætte ord på, og det giver de der "anfald" af vrede og frustration hos hende. Hun spiller jer lidt ud mod hinanden for at teste hvor langt hun kan gå, og hun har faktisk brug for at i er konsekvente og sætter grænser for hende, ellers skaber det forvirring for hende og gør hende endnu mere frustreret.
Hjemme hos os betyder et nej nej. Når vi fks siger at der skal børstes tænder kan det ikke diskuteres. Og siger vi at der skal spises aftensmad, ja så er det ikke om 5 minutter, nej det er nu. Det giver sommetider nogle store vredesudbrud, men når de opdager at vi mener det vi siger, ja så falder der ro på.
Det hjælper rigtig meget hjemme hos os hvordan vores tilgang er til dem. Møder vi dem med vrede, frustration og irritation, så forstærker vi deres vrede og frustration. Vi gør meget ud af at inddrage dem i de ting vi gør, selvom det ville være meget nemmere hvis vi gjorde det selv. Det gælder fks borddækning og at sætte ting i opvaskemaskinen. Det tager en helvedes tid, men det gør at de føler at de bliver set og at de er et par store dygtige drenge.
Vi roser dem rigtig meget når de gør noget godt, men de får til gengæld også at vide hvis de gør noget der er "galt". Vi forklarer meget i stedet for bare at sige "nej". Hader de der forældre der svarer "bare fordi" når barnet spørger "hvorfor".
Mit råd til dig er at være konsekvent men kærlig
. Udstrål at du mener det du siger, men at det er ok at din datter føler det hun føler. Sig fks. "jeg kan godt forstå du er vred" når hun er vred, men forklar hende hvorfor du siger nej. På den måde anerkender du hendes følelser som jo er ligeså rigtige som dine følelser.
Håber du kan bruge det til noget. Ellers springer du bare over mit indlæg
Anmeld