Et spørgsmål om børn og jul!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. september 2012

FrkZier

aarhusmor skriver:

Ja det har de. Og Danske børn bliver måske snydt for noget. Men her er tale om et helt land i julestemning. Der er pyntet i alle gader og butikker. Det er noget stort.

Og ja det vil være omvendt i en klasse, med f.eks. muslime børn, hvor det er den enkelte der ikke er muslim der er ekskluderet.

For mig handler det ikke om hvad man er, hvilken race man er, og hvad trosretning man har. Mere at flertallet skal noget, som en eller 2 ikke skal

jeg kan bare ikke se hvorfor det er synd? jeg kan forstå det hvis det er lille Johan på 9år der lige pludselig ikke må fejre jul mere - det ville være synd for Johan! men folk der aldrig har fejret jul? det har jeg ret svært ved at se er synd, det jo ikke fordi der ikke fejre jul børnene i skolen bliver lukket ude på gangen når der skal tændes kalenderlys osv - de er jo stadig en del af den julehygge der bliver holdt i skolen, det jo kun når de kommer hjem fra skole/børnehave osv de som sådan bliver "snydt" for julen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2012

aarhusmor

Miss Kat skriver:

Det har jeg gjort og jeg er langt fra enig.

De føler sig da ikke nødvendigvis eksluderet fra normen. Det er en følelse, du pådutter dem. Det er da udelukkende folk, som ikke fejrer jul, der kan fortælle os, om de føler sig udenfor. Ingen andre.

og jeg er så uenig. Jeg opfatter at man, hvis man er en meget lille gruppe, kan føle sig ekskluderet - midlertidigt, indtil man forstår.

Jeg har set det masser af gange, bl.a. talt med jehovas vidner om det og de har følt sig udenfor i forbindelse med jul og fødselsdage. Indtil de forstod at de så fejrede noget andet.

Anmeld

26. september 2012

aarhusmor

FrkZier skriver:

jeg kan bare ikke se hvorfor det er synd? jeg kan forstå det hvis det er lille Johan på 9år der lige pludselig ikke må fejre jul mere - det ville være synd for Johan! men folk der aldrig har fejret jul? det har jeg ret svært ved at se er synd, det jo ikke fordi der ikke fejre jul børnene i skolen bliver lukket ude på gangen når der skal tændes kalenderlys osv - de er jo stadig en del af den julehygge der bliver holdt i skolen, det jo kun når de kommer hjem fra skole/børnehave osv de som sådan bliver "snydt" for julen

Jamen det kan jeg godt følge dig i. Men ikke alle børn må deltage i de ting der er kristne, som f.eks. at gå Lucia osv.

Anmeld

26. september 2012

FrkZier

aarhusmor skriver:

Jamen det kan jeg godt følge dig i. Men ikke alle børn må deltage i de ting der er kristne, som f.eks. at gå Lucia osv.

men fx lucia - det er jo så lille en del af skolens børn der rent faktisk går lucia, resten kigger jo bare på, og det deltager de børn der ikke fejre jul også i, de kigger jo på luciaoptog ligesom alle de andre børn

Anmeld

26. september 2012

Miss Kat

og jeg er så uenig. Jeg opfatter at man, hvis man er en meget lille gruppe, kan føle sig ekskluderet - midlertidigt, indtil man forstår.

Jeg har set det masser af gange, bl.a. talt med jehovas vidner om det og de har følt sig udenfor i forbindelse med jul og fødselsdage. Indtil de forstod at de så fejrede noget andet.

Og jeg forstår godt, at du mener det af et godt hjerte. Du har sikkert også ret for en hel dels vedkommende.

I mine øjne er det bare gennemført misforstået godhed (og ignorant, sorry, men jeg synes, det er det mest rammende ord i situationen), eftersom du skærer alle mennesker, der ikke fejrer jul, over én kam og siger, det er synd for dem. Mange af disse mennesker, ville nok blive smækfornærmede, hvis de vidste, at en fremmed havde ondt af dem pga. deres overbevisning.

Anmeld

26. september 2012

aarhusmor

FrkZier skriver:

men fx lucia - det er jo så lille en del af skolens børn der rent faktisk går lucia, resten kigger jo bare på, og det deltager de børn der ikke fejre jul også i, de kigger jo på luciaoptog ligesom alle de andre børn

ja, men som sagt var det bare et eksempel. Det kan også være kalenderlys osv.  Men det er bevidstheden om at gerne ville være med i noget, som man ikke kan få lov til - og når man er så ung at man endnu ikke forstår hvorfor.Specielt når det er noget der bliver "fremelsket" i skolen.

Over and out

Anmeld

26. september 2012

aarhusmor

Miss Kat skriver:

Og jeg forstår godt, at du mener det af et godt hjerte. Du har sikkert også ret for en hel dels vedkommende.

I mine øjne er det bare gennemført misforstået godhed (og ignorant, sorry, men jeg synes, det er det mest rammende ord i situationen), eftersom du skærer alle mennesker, der ikke fejrer jul, over én kam og siger, det er synd for dem. Mange af disse mennesker, ville nok blive smækfornærmede, hvis de vidste, at en fremmed havde ondt af dem pga. deres overbevisning.

Skal desværre ud og lave mad nu. Men har vist ikke forklaret mig godt nok. Nej det er kun synd for det ene barn, som ikke forstår det. Om det er julen eller noget andet, så er det kun synd hvis det ene barn ikke har en ordentlig forklaring på hvorfor. Men jeg tror vi misforstår hinanden - i hvert fald har jeg hverken i mod andre trosretninger eller måder at holde jul på. Det er kun lige i den enkelte situation at lille Peter ikke forstår endnu, hvorfor han gør det anderledes end den massive mængde af børn der står foran ham, uanset hvad de har af tradition.

Over and out (igen)

Anmeld

26. september 2012

Miss Kat

Skal desværre ud og lave mad nu. Men har vist ikke forklaret mig godt nok. Nej det er kun synd for det ene barn, som ikke forstår det. Om det er julen eller noget andet, så er det kun synd hvis det ene barn ikke har en ordentlig forklaring på hvorfor. Men jeg tror vi misforstår hinanden - i hvert fald har jeg hverken i mod andre trosretninger eller måder at holde jul på. Det er kun lige i den enkelte situation at lille Peter ikke forstår endnu, hvorfor han gør det anderledes end den massive mængde af børn der står foran ham, uanset hvad de har af tradition.

Over and out (igen)

Ahh når du forklarer det sådan, forstår jeg bedre.

Ja, vi er da helt enige om, at det er synd for et barn, hvis han/hun ikke forstår det og føler sig snydt. Det er forhåbentlig bare en fase.

God appetit! 

Anmeld

27. september 2012

Bebsesmoar

Havde ikke set nogen havde svaret!!  Jeg tænkte bare over det da jeg rendte ind i nisser i Netto! NISSER!!  Jeg mødte nemlig en flok muslimske børn på legepladsen forleden og her skete følgene da de så mig og min baby:

"Hej.

"Hey du lille

Er det din baby?

Ja det er det.

Er du sikker?

Tror du man glemmer at have født et barn?

Hvor kommer børn fra?

Fra tissekonen

....Tissekonen..Ad.. hvordan kommer babyen derind?

Når en mands tissemand kommer op i tissekonen så bliver man gravid.

Du har inngen ring på. Har du glemt din ring?

Nej. Jeg er ikke gift.

......Kan man få børn uden at være gift?

Ja.

Spiser du så også svinekød?

Ja. Jeg elsker frikadeller og flæskesteg

Min mor siger det er julemad

Det er det også

Fejre du jul?

Ja.

Hvorfor fejre du jul?

Jeg elsker nisser mad og gaver og være sammen med familie og venner

Tror du på Gud?

Nej

Så må du ikke fejre jul

Det skal du sgutte bestemme lille du. Man vælger selv hvad man vil tro på og hvad man vil fejre.

Må jeg godt fejre jul hvis jeg siger det til mine forældre?

Det tror jeg ikke,men du kan spørge ellers må du fejre jul når du fylder 18 år.

Okay tak

Så liiidt lille du!!!

LAAANG samtale men det satte tanker igang! Jeg syntes det er lidt synd at hun ikke fejre jul og så alligevel ikke for julen er bare en undskyldning for at proppe i hovedet og få det man ønsker sig mens man (forhåbentlig) er godt selvskab!!  

Anmeld

27. september 2012

Tabula Rasa

Bebsesmoar skriver:

Havde ikke set nogen havde svaret!!  Jeg tænkte bare over det da jeg rendte ind i nisser i Netto! NISSER!!  Jeg mødte nemlig en flok muslimske børn på legepladsen forleden og her skete følgene da de så mig og min baby:

"Hej.

"Hey du lille

Er det din baby?

Ja det er det.

Er du sikker?

Tror du man glemmer at have født et barn?

Hvor kommer børn fra?

Fra tissekonen

....Tissekonen..Ad.. hvordan kommer babyen derind?

Når en mands tissemand kommer op i tissekonen så bliver man gravid.

Du har inngen ring på. Har du glemt din ring?

Nej. Jeg er ikke gift.

......Kan man få børn uden at være gift?

Ja.

Spiser du så også svinekød?

Ja. Jeg elsker frikadeller og flæskesteg

Min mor siger det er julemad

Det er det også

Fejre du jul?

Ja.

Hvorfor fejre du jul?

Jeg elsker nisser mad og gaver og være sammen med familie og venner

Tror du på Gud?

Nej

Så må du ikke fejre jul

Det skal du sgutte bestemme lille du. Man vælger selv hvad man vil tro på og hvad man vil fejre.

Må jeg godt fejre jul hvis jeg siger det til mine forældre?

Det tror jeg ikke,men du kan spørge ellers må du fejre jul når du fylder 18 år.

Okay tak

Så liiidt lille du!!!

LAAANG samtale men det satte tanker igang! Jeg syntes det er lidt synd at hun ikke fejre jul og så alligevel ikke for julen er bare en undskyldning for at proppe i hovedet og få det man ønsker sig mens man (forhåbentlig) er godt selvskab!!  

Hvor gamle var de børn? For jeg tænker lidt det da ikke er dit job at forklare dem, at man får børn når "tissemanden kommer ind i tissekonen"

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.