Et spørgsmål om børn og jul!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. september 2012

FrkZier

aarhusmor skriver:

Det har de jo valgt. Men ja jeg synes det er synd for dem og for Jehovas vidners børn, at de kan se deres klassekammerater glæde sig sååå meget og ikke selv kunne være en del af det.

Men det betyder ikke at de ikke har lov til at vælge som de gør, og det betyder ikke at børnene ikke må bide det i sig, når de tilhører en anden trosretning. Det betyder blot at dem som er i undertal af børn, ikke kan glæde sig til det samme som flertallet af børn her i landet.

men hvis man bor i købehavn, kan man sagtens gå i en klasse hvor størstedelen af børnene altså er muslimer.. og så glæder de sig jo bare til nogen andre højtider, som kristne ikke fejre - det vel også synd for de kristne børn så?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2012

aarhusmor

FrkZier skriver:

men hvis man bor i købehavn, kan man sagtens gå i en klasse hvor størstedelen af børnene altså er muslimer.. og så glæder de sig jo bare til nogen andre højtider, som kristne ikke fejre - det vel også synd for de kristne børn så?

Ja lige præcist. Det som det handler om er at være ekskluderet i forhold til normen.

Anmeld

26. september 2012

isabellasmor

aarhusmor skriver:

Ja i Danmark er det. Fordi så mange børn gør det, og det er svært at være den eneste der ikke har det at se frem til

Er enig her 

Anmeld

26. september 2012

Miss Kat

Tænkte nøjagtigt det samme.

Andre trosretninger har jo også et væld af festlige traditioner, som vi andre går glip af. Så må det jo også være synd for os? Det er da ignorant at antage, det kun er synd for de andre, der ikke er ligesom os. I virkeligheden handler det vel mere om, at mange af os ikke er så oplyste omkring andre religioners traditioner og derfor ikke ved, hvad vi faktisk går glip af.

For mange børn handler julen jo mest af alt om gaver, og dét i sig selv, er vel ikke en specielt attråværdig tradition at have? Alle religioner (hvad jeg kender til), har traditioner hvor man fester, fejrer og glæder sig sammen, og det er da dét, der er værd at holde fast i. - Og misunde.

Anmeld

26. september 2012

FrkZier

aarhusmor skriver:

Ja lige præcist. Det som det handler om er at være ekskluderet i forhold til normen.

men så har de kristne børn jo bare noget andet fx julen at glæde sig til? det jo ikke fordi der er nogen der bliver snydt for ting at glæde sig til?

Anmeld

26. september 2012

FrkZier

Miss Kat skriver:

Andre trosretninger har jo også et væld af festlige traditioner, som vi andre går glip af. Så må det jo også være synd for os? Det er da ignorant at antage, det kun er synd for de andre, der ikke er ligesom os. I virkeligheden handler det vel mere om, at mange af os ikke er så oplyste omkring andre religioners traditioner og derfor ikke ved, hvad vi faktisk går glip af.

For mange børn handler julen jo mest af alt om gaver, og dét i sig selv, er vel ikke en specielt attråværdig tradition at have? Alle religioner (hvad jeg kender til), har traditioner hvor man fester, fejrer og glæder sig sammen, og det er da dét, der er værd at holde fast i.

i min familie fejre vi ikke julen som mange andre danske familier, vi giver ikke hinanden gaver - da det i vores verden IKKE er det julen går ud på, men julen går ud på at værne om familien osv. men jeg har da aldrig nogensinde følt mig snydt for jul eller noget bare fordi jeg ikke fik gaver, selvom mange dog synes det var højst besynderligt jeg ingen julegaver fik

men vi som mennesker har jo forskellige traditioner, både inden for tro/kultur men også i de forskellige familier, og alle har jo ting de fejre, så syndes det lidt groft at sige det synd for dem der ikke glæder sig til præcis det samme som alle andre

Anmeld

26. september 2012

aarhusmor

Miss Kat skriver:

For mange børn handler julen jo mest af alt om gaver, og dét i sig selv, er vel ikke en specielt attråværdig tradition at have? Alle religioner (hvad jeg kender til), har traditioner hvor man fester, fejrer og glæder sig sammen, og det er da dét, der er værd at holde fast i. - Og misunde.

Læs hvad jeg skriver ovenfor

Anmeld

26. september 2012

aarhusmor

FrkZier skriver:

men så har de kristne børn jo bare noget andet fx julen at glæde sig til? det jo ikke fordi der er nogen der bliver snydt for ting at glæde sig til?

Ja det har de. Og Danske børn bliver måske snydt for noget. Men her er tale om et helt land i julestemning. Der er pyntet i alle gader og butikker. Det er noget stort.

Og ja det vil være omvendt i en klasse, med f.eks. muslime børn, hvor det er den enkelte der ikke er muslim der er ekskluderet.

For mig handler det ikke om hvad man er, hvilken race man er, og hvad trosretning man har. Mere at flertallet skal noget, som en eller 2 ikke skal

Anmeld

26. september 2012

aarhusmor

FrkZier skriver:

i min familie fejre vi ikke julen som mange andre danske familier, vi giver ikke hinanden gaver - da det i vores verden IKKE er det julen går ud på, men julen går ud på at værne om familien osv. men jeg har da aldrig nogensinde følt mig snydt for jul eller noget bare fordi jeg ikke fik gaver, selvom mange dog synes det var højst besynderligt jeg ingen julegaver fik

men vi som mennesker har jo forskellige traditioner, både inden for tro/kultur men også i de forskellige familier, og alle har jo ting de fejre, så syndes det lidt groft at sige det synd for dem der ikke glæder sig til præcis det samme som alle andre

Jeg synes det er fint at I ikke giver gaver. Julen handler jo i bund og grund om nærvær.

Men uanset hvordan man holder det, så vil dine børn, hvis altså ikke de går i en klasse, hvor de øvrige ikke holder jul, hele tiden høre på hvor mange gaver de andre får.

Det skal de så bare forholde sig til og det er også ok i min verden. Jeg synes ikke det er forkert at man ikke holder jul.

Blot synes jeg det er synd for det enkelte barn, som skal forholde sig til det - indtil det forstår

Anmeld

26. september 2012

Miss Kat

aarhusmor skriver:

Læs hvad jeg skriver ovenfor

Det har jeg gjort og jeg er langt fra enig.

De føler sig da ikke nødvendigvis eksluderet fra normen. Det er en følelse, du pådutter dem. Det er da udelukkende folk, som ikke fejrer jul, der kan fortælle os, om de føler sig udenfor. Ingen andre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.