Epi i Danmark og epi i USA

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. september 2012

mor2011_

Goldberg86 skriver:

Jeg bor i USA og foedte min lille dreng herovre for 6 mdr siden, dog ved kejsersnit.. Men ja alle faar epiduralen herovre og man faar endda tilbudt kejsersnit naar man er i uge 25 eller deromkring.. Virkelig skraemmende.. Det handler om penge det hele desvaerre!!

uge 25 ?? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2012

Goldberg86

mor2011_ skriver:

uge 25 ?? 

Altså jeg blev allered spurgt om jeg ville have kejsersnit i uge 25, men selvfølgelig først få det fortaget når jeg havde termin

Anmeld

25. september 2012

ONKC

Nu er jeg tilfældigvis født i USA og min mor siger de er langt mere pyllerede angående smerter i USA end i Danmark. Det er mere normalt at føde via kejsersnit end at føde normalt. Men som andre har nævnt, så har det nok meget med pengene at gøre:-)

Anmeld

25. september 2012

Majeha

Goldberg86 skriver:

Jeg bor i USA og foedte min lille dreng herovre for 6 mdr siden, dog ved kejsersnit.. Men ja alle faar epiduralen herovre og man faar endda tilbudt kejsersnit naar man er i uge 25 eller deromkring.. Virkelig skraemmende.. Det handler om penge det hele desvaerre!!

Men et ks koster da langt mere end vaginal fødsel, og epien er da heller ikke hel billig,  så hvordan kan det være økonomisk gunstigt for dem? Eller det er måske de fødende selv, der betaler? Kender ikke rigtig noget til sundhedsvæsnet derovre

Anmeld

25. september 2012

Goldberg86

Majeha skriver:

Men et ks koster da langt mere end vaginal fødsel, og epien er da heller ikke hel billig,  så hvordan kan det være økonomisk gunstigt for dem? Eller det er måske de fødende selv, der betaler? Kender ikke rigtig noget til sundhedsvæsnet derovre

ja det er derfor de tilbyder kejsersnit, saa de kan faa flere penge i lommen, det fik jeg ihvertfald af vide af vores boernelaege.. Men ja man betaler selv for det, medmindre man har en forsikring der daekker det..

Anmeld

25. september 2012

Madam Blå

Faith skriver:

Tror måske osse der er forskel på hvornår den blir givet under en fødsel.

Da jeg fødte mine tvillinger fik jeg den kl 18 og drengene er født henholdsvis 21.30 og 21.50. Jeg mærkede overhovedet ikke mine presseveer! De måtte sige til mig hver gang jeg havde en ve og måtte presse. Det var en super underlig oplevelse.

Ja, måske der er forskel på, hvornår den bliver lagt. Min blev vist lagt kl 1, og 04.43 havde jeg født efter 45 min med presseveer. Epi'en virkede med det samme, og gav mig et par timers ro. Det var fantastisk men den virkede slet ikke til sidst, kan jeg så forstå. Troede det var normalt, at epidural kun virker til veerne. Min stoppede med at virke inden jeg fik presseveer. Og at gå fra næsten ikke ondt, til de sidste veer, var bestemt ikke sjovt. Hvis jeg kan undvære epiduralen næste gang, så vil jeg det. For det "chok" var for meget for mig. Både psykisk og fysisk.

Anmeld

25. september 2012

Madam Blå

LBK skriver:

Så vidt jeg ved om epi-blokader så bruger man dem helst ikke i DK for at kvinden kan udnytte sine presseveer bedst muligt. Den er jo med til at hæmme evnen til at presse fordi man bl.a også bedøver musklerne. Det kan i de fleste tilfælde få fødslen til at trække ud og der er ikke godt hverken for barn eller mor.

Men man bruger dem når man kan se at kvinden HAR ondt og hun er flere timer fra den aktive fødsel. 

Dette lærte jeg da jeg var i praktik på en anæstesiafdeling. Men om det kun er det sygehus' holdning eller om det er generelt DET ved jeg ikke

Jeg fik min, selvom jeg var ret tæt på at føde. Men det var jordemoderens vurdering, at jeg skulle have den. Efter 4 dages igangsættelse, og 3 mdr uden nattesøvn pga bækkenløsning. En god beslutning fra hendes side, synes jeg

Men jeg kunne tydeligt mærke mine presse veer. Og også de aller sidste veer, inden jeg begyndte at få pressetrang.

Måske det har noget at gøre med, hvor højt eller lavt de bliver lagt? Ej, jeg har sleeet ikke forstand på sådan noget. Men det var lige en hurtig tanke

Anmeld

25. september 2012

Faith

Madam Blå skriver:

Ja, måske der er forskel på, hvornår den bliver lagt. Min blev vist lagt kl 1, og 04.43 havde jeg født efter 45 min med presseveer. Epi'en virkede med det samme, og gav mig et par timers ro. Det var fantastisk men den virkede slet ikke til sidst, kan jeg så forstå. Troede det var normalt, at epidural kun virker til veerne. Min stoppede med at virke inden jeg fik presseveer. Og at gå fra næsten ikke ondt, til de sidste veer, var bestemt ikke sjovt. Hvis jeg kan undvære epiduralen næste gang, så vil jeg det. For det "chok" var for meget for mig. Både psykisk og fysisk.

Jeg har også prøvet at føde uden epi og det vil jeg langt hellere! Selvom det selvfølgelig gør herre niller naller er det meget mere behageligt at kunne mærke sine veer og være i stand til at arbejde med dem.

Kan godt forstå du fik et chok. For smerten i slutningen af fødslen er ubeskrivelig! Og hvis man så har været stort set smertefri op til pressefasen, ja så får man jo noget af et wake up call når smerterne pludselig vælter ind over en.

Anmeld

25. september 2012

Madam Blå

Goldberg86 skriver:

Jeg fik selv epiduralen, men havde alligevel meget ondt, da jeg fødte. Og jeg brølede virkelig, og troede jeg ville revne hele vejen op, og så dø.. (underlige tanker man har når man ligger der hehe) Men så ondt havde jeg. Og så ser jeg en masse kvinder bringe deres børn til verden uden at sige et ord, og se helt rolige ud. Og ikke ligne nogle, der har ondt, fordi en baby er på vej ud.
Derfor tænkte jeg, om der mon var forskel, eller jeg bare har en uhyggelig lav smertetærskel.

Mener også fra dengang jeg se ER/skadestuen, blev "epidural" oversat med rygmarvsbedøvelse. Og den er ikke det samme, som den danske epidural.

Anmeld

25. september 2012

Madam Blå

Faith skriver:

Jeg har også prøvet at føde uden epi og det vil jeg langt hellere! Selvom det selvfølgelig gør herre niller naller er det meget mere behageligt at kunne mærke sine veer og være i stand til at arbejde med dem.

Kan godt forstå du fik et chok. For smerten i slutningen af fødslen er ubeskrivelig! Og hvis man så har været stort set smertefri op til pressefasen, ja så får man jo noget af et wake up call når smerterne pludselig vælter ind over en.

Hehe - ja, jeg blev faktisk rigtig bange. Og ville bestemt ikke føde alligevel! Så selvom epiduralen var så god, så er jeg i tvivl om jeg vil have den igen, hvis det er sådan den virker på mig. Altså de 2-3 timer jeg fik ro var GULD værd! Men føj for den lede, da jeg så skulle til at føde.. Så er det ligefør, jeg hellere ville være den foruden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.