Epi i Danmark og epi i USA

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.307 visninger
33 svar
0 synes godt om
25. september 2012

Madam Blå

Er der forskel på det, man kalder en epidural blokade i Danmark, og en epidural i USA? Nu har jeg set mange amerikanske fødsler, hvor kvinderne bare er MEGA seje under presseveerne. Tager det stille og roligt, og lader ikke til at have synderligt ondt. Er det mon en rygmarvsbedøvelse, de kalder "epidural", eller er jeg virkelig bare en pyller-røv? Eller er der forskel på, hvordan de virker på folk?

Jeg BRØLEDE under mine presseveer, og havde forfærdeligt ondt - men havde haft god gavn af min epidural i 2-3 timer inden.

Hilsen Kristina, der virkelig synes de er for vilde i USA (ellers er jeg en kylling ) hihi

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2012

Mette.

Madam Blå skriver:

Er der forskel på det, man kalder en epidural blokade i Danmark, og en epidural i USA? Nu har jeg set mange amerikanske fødsler, hvor kvinderne bare er MEGA seje under presseveerne. Tager det stille og roligt, og lader ikke til at have synderligt ondt. Er det mon en rygmarvsbedøvelse, de kalder "epidural", eller er jeg virkelig bare en pyller-røv? Eller er der forskel på, hvordan de virker på folk?

Jeg BRØLEDE under mine presseveer, og havde forfærdeligt ondt - men havde haft god gavn af min epidural i 2-3 timer inden.

Hilsen Kristina, der virkelig synes de er for vilde i USA (ellers er jeg en kylling ) hihi

Jeg aner ikke om der er forskel på DK og USA, men under min fødsel fik jeg ingen smertelindring overhovedet og jeg sagde ikke et ord før min datter var født.

Min jordemoder troede faktisk ikke jeg havde ordentligt veer fordi jeg så så rolig og stille ud - men det havde jeg altså, for kort tid efter var hun ude.

Anmeld

25. september 2012

Madam Blå

Mette. skriver:

Jeg aner ikke om der er forskel på DK og USA, men under min fødsel fik jeg ingen smertelindring overhovedet og jeg sagde ikke et ord før min datter var født.

Min jordemoder troede faktisk ikke jeg havde ordentligt veer fordi jeg så så rolig og stille ud - men det havde jeg altså, for kort tid efter var hun ude.

Sejt! Jeg var stensikker på, at jeg var revnet fra epi'en til navlen. Shit det gjorde nas. Men havde også endelig fået ro fra bækkenløsningen og veerne - og havde ikke særlig ondt, da epiduralen virkede. Var næsten panisk for at føde, da smerterne jo kom igen. Og nu var det lige så rart at ligge og blunde hihi

Anmeld

25. september 2012

Tabula Rasa

Madam Blå skriver:

Jeg ved det ikke, jeg har indtryk af de generelt har en MEGET anden tilgang til fødsler derovre... Var dybt forarget over det marathon af 16 and pregnant jeg så i går. Fx igangsættelse før termin, fordi moderen gerne ville have det overstået Og det virker ikke som om der er meget diskussion om epi, det "gør man bare" - Har ikke et problem med epi, men har da en fornemmelse af at det ikke i DK er førstevalg

Anmeld

25. september 2012

Linsi

Madam Blå skriver:

skægt du tager det op... jeg havde nemlig også undret mig meget over hvordan de kan være så fattet. Havde set nogle udsendelser på tysk tv fra en fødegang derovre, og barselsgang..Jeg har så talt med min veninde som kommer fra USA, og hun fortalte at det nærmest var helt alm. at få epiduralen. De fleste derovre får også foretaget kejser istedet for alm fødsel. Jeg tror at dk er lidt gammeldags med epien, den skal helst ikke benyttes på nykøbing falsters sygehus prøver de ihvertfald at fraråde den, det samme med lattergas

Anmeld

25. september 2012

Madam Blå

Tabula Rasa skriver:

Jeg ved det ikke, jeg har indtryk af de generelt har en MEGET anden tilgang til fødsler derovre... Var dybt forarget over det marathon af 16 and pregnant jeg så i går. Fx igangsættelse før termin, fordi moderen gerne ville have det overstået Og det virker ikke som om der er meget diskussion om epi, det "gør man bare" - Har ikke et problem med epi, men har da en fornemmelse af at det ikke i DK er førstevalg

Jeg så det nemlig også. Og har tænkt over det flere gange. Hvorfor skal der dog tre læger til, for at tage i mod et barn?? De har klart en anden indstilling til fødsler, end vi har herhjemme.

Anmeld

25. september 2012

Tabula Rasa

Madam Blå skriver:

Jeg så det nemlig også. Og har tænkt over det flere gange. Hvorfor skal der dog tre læger til, for at tage i mod et barn?? De har klart en anden indstilling til fødsler, end vi har herhjemme.

Ja, det fatter jeg heller ikke helt. Det er noget underligt noget: Men igen, jeg kender en der bor i Grækenland, og der er det underligt hvis man vil føde naturligt!! Her bruger man som udgangspunkt planlagt kejsersnit. Så der er godt nok STOR forskel fra land til land!!

Anmeld

25. september 2012

Madam Blå

Linsi skriver:

skægt du tager det op... jeg havde nemlig også undret mig meget over hvordan de kan være så fattet. Havde set nogle udsendelser på tysk tv fra en fødegang derovre, og barselsgang..Jeg har så talt med min veninde som kommer fra USA, og hun fortalte at det nærmest var helt alm. at få epiduralen. De fleste derovre får også foretaget kejser istedet for alm fødsel. Jeg tror at dk er lidt gammeldags med epien, den skal helst ikke benyttes på nykøbing falsters sygehus prøver de ihvertfald at fraråde den, det samme med lattergas

Jeg ved ikke om Danmark er mere gammeldags, men tror man ser en fødsel som noget ganske naturligt her. Min JM anbefalede mig epi'en. Eller. Hun sagde, at det var jo ikke hende, der skulle tage beslutningen, men hun kunne godt hjælpe mig med smerterne. Og blev ved med at sige mellem linjerne, om hun ikke skulle ringe efter en til at lægge den.

Sjovt jeg ikke er den eneste, der har tænkt det. Synes nemlig også de virker enormt fattede. Især da jeg så 16 and pregnant på Mtv. Tænk at være så fattet i sådan et smertehelvede, og vide, at lige om lidt er man mor. Jeg var totalt ude af den hehe

Anmeld

25. september 2012

Madam Blå

Tabula Rasa skriver:

Ja, det fatter jeg heller ikke helt. Det er noget underligt noget: Men igen, jeg kender en der bor i Grækenland, og der er det underligt hvis man vil føde naturligt!! Her bruger man som udgangspunkt planlagt kejsersnit. Så der er godt nok STOR forskel fra land til land!!

Ej hvor sjovt! At forskellen er så stor altså.. Men finder det lidt forrykt, at det ligefrem er underligt at føde normalt. Det er jo trods alt sådan kvinder har født i maaaaange år

Anmeld

25. september 2012

Frk. Himmelblå

Madam Blå skriver:

Vi er nærrige med smertelindring til fødende i DK. I forhold til andre steder i den vestlige verden...

Så kunne godt forestille mig, at man i USA får lidt mere smæk på epiduralen.

Jeg brølede også som en forstyrret under presseveerne med min første. Og da havde jeg også fået epi tre timer før. De forsøger jo at medicinere således, at man stadig har sine nedre regioner uden for bedøvelse. På den måde, menes det, at det går bedst. Fordi man skal kunne mærke presset.

Jeg vil til hver en tid vælge at få epiduralblokade, hvis der er mulighed for det. Har prøvet både med og uden. Og det er ikke nemmere med, - men man kan være meget mere til stede. - Sært nok det samme argument, som mange bruger MOD at få bedøvelse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.